Syv grunner til å fokusere på grafisk design

Hva er det første en potensiell kunde ser av din bedrift? Er det visittkortet ditt, en annonse, en brosjyre eller kanskje de har funnet veien inn på nettsiden din? Hva møter dem der?

På få sekunder skal du overbevise en potensiell kunde om at du er en bedrift verdt å satse på. Dette er bare en av grunnene til å investere i en grafisk designer.

Du har bare en sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk. Det er derfor oppsiktsvekkende at så mange bedrifter ikke bryr seg om å sikre at dette blir bra. På få sekunder skal du overbevise en potensiell kunde om at du er en bedrift verdt å satse på. Dette er bare en av grunnene til å investere i en grafisk designer.

Hvilket førsteinntrykk gir du?

Sett deg selv i kundens posisjon. Hva er det første kunden din vil ha før de bestemmer seg for om de skal velge deg?

Førsteinntrykket bør være en god beskrivelse av hva du selger og hvem du er. Hvor ofte ser du ikke en hjemmelaget brosjyre «designet» i Word, en flyer eller en presentasjon med flere forskjellige slides uten en gjennomtenkt profil. Den er muligens laget av kusina til sjefen, eller venninnen til han Petter på økonomi. Hun ble anbefalt fordi hun synes det er så moro å «designe» litt på hobbybasis, og det siste bursdagskortet hun lagde ble veldig fint (satt litt på spissen).

Om du er som meg, vil en Word-brosjyre få deg til å tvile på hvor seriøs denne bedriften er.  Spesielt om brosjyren også inkluderer bedriftens hjemmelagede logo, designet av kusina eller venninnen, via et gratisprogram på nettet. Inntrykket man kan sitte igjen med er, om dette er standarden du setter for deg selv, hva er da kvaliteten på det du vil levere? Det har lite å si om du er enig i dette eller ikke. Til syvende og sist vil førsteinntrykket ha en overføringsverdi til dine tjenester eller varer.

Om du ikke er overbevist kan jeg nevne 7 grunner til for hvorfor du bør velge en grafisk designer:

  1. Tidsklemma: Kalenderen er overbooket. Det å produsere markedsmateriell blir en ekstra bør du skyver foran deg. En grafisk designer vil kunne ferdigstille prosjektet og sikre at du har markedsmateriell som letter noe av salgsjobben. Husk på at nettsiden eller annet grafisk er den ekstra selgeren som alltid er på jobb uansett tid på døgnet og uavhengig av ferier og helligdager
  2. Tid er penger: Har du råd til å la være? Du kan lære deg gratisprogrammene som kommer på maskinen din, men en grafisk designer har kompetansen, erfaringen og interessen som gjør at hun kan skape et bedre resultat på under halvparten av tiden du bruker på å lære deg programmet du skal bruke
  3. Gjør et inntrykk: Du vil være unik, sikre at folk legger merke til deg. Kanskje du har konkurrenter som leverer nøyaktig de samme tjenestene/varene du har. Da hjelper det ikke å bruke Word art eller Clip art. Ved å bruke markedsmateriell som er unikt for deg og din bedrift får du folk til å huske deg, og ofte velge din vare/tjeneste først.
  4. Profesjonelt uttrykk: Forskjellige logoer og fonter gir et uprofesjonelt uttrykk. En grafisk designer vil alltid ha en strategi bak designet for å visualisere dine tanker og ideer på best mulig måte.
    Hun/han bruker tid på å forstå:
    • Produktet eller tjenesten du selger
    • Bedriftens kultur/tanker/ideer
    • Ditt marked
    • Dine konkurrenter
  1. Mangel på kompetanse: La oss si at du designer noe selv og sender det til trykk. Materiellet kommer tilbake til deg (gjerne rett før du trenger det til for eksempel en messe) med problemer du ikke kunne forutse. Blant annet har vi møtt flere som har opplevd å få tilsendt materiale der f.eks. store deler av teksten er blitt borte – kun fordi fonten du har brukt er for stor, eventuelt er ikke fonten lagt ved i trykkfilen eller bildene er for lavoppløselige og dermed veldig kornete (pixlete). Da må du bruke tid og penger på å løse problemene, for deretter å sende til trykk på ny. En designer vet hva som skal til for å få korrekt resultat med en gang, og innenfor deadline
  2. Design for å selge: En designer vil hjelpe kundene å få mest mulig ut av ethvert prosjekt. Med både kompetanse, kreativ teft og erfaring som grunnlag ender du gjerne opp med et bedre sluttresultat enn hvis du hadde gjort det selv. Kanskje har du selv et øye for godt design – men design for å selge har andre prioriteringer og skiller seg fra ordinært design – det skal appellere til kunden mer enn selgeren, det skal være overbevisende og sikre at kunden vil vite mer
  3. Stolthet: Har du noen gang vært i den situasjonen å sitte med et kjedelig og utdatert visittkort eller brosjyre? Ville du ha delt det ut med stolthet? Mest sannsynlig ville du gjemt det vekk. Alt markedsmateriell bør være det beste for din bedrift/vare/tjeneste – du skal være stolt av å dele det ut. En av våre kunder fortalte en gang at selgerne deres kviet seg for å sende kunder til nettsiden deres fordi designet var så dårlig. Bedriften hadde med andre ord mistet sitt viktigste verktøy og ønsket hjelp med å få det tilbake. Dårlig design er ofte mer tydelig enn godt design – du skal være stolt av det. Er du ikke det vil det heller ikke gjøre deg noen tjenester eller lette salgsarbeidet (heller motsatt)

En god grafisk profil er ikke bare ren dekor og fjas. Har du et godt design, samt en ren og ryddig profil sier det noe om deg. Din grafiske profil er det første dine kunder møter når de skal bli kjent med deg – har du nedprioritert førsteinntrykket kan det godt være kunden snur i døra.

Iteo har lang erfaring med grafisk design både av nettsider, visittkort, infographic, presentasjoner og markedsmateriell generelt. Vi kan hjelpe deg med å vurdere hvilket budskap din profil gir ut i dag, og komme med råd til hvordan din visjon og tjenester/produkt kan bli tydeligere. Ta kontakt så vil en av våre konsulenter avtale tid for en uforpliktende prat.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk