Innhold

Gode tekster kan inspirere, engasjere og lede til salg. Dårlige tekster kan forvirre og svekke merkevaren. I dag kan kvaliteten på tekstene dine være avgjørende for hvor godt du når ut til markedet.

Bilde av en gammel skrivemaskin og en kopp kaffe på et trebord. Illustrerer at arbeid med tekst er viktig for å nå ut til markedet.

Å skrive gode tekster er essensielt for virksomheter som ønsker å tiltrekke seg nye kunder og pleie eksisterende kundeforhold. Klarer man å utforme nettsider som er velskrevet, interessante og svarer på reelle problemstillinger som målgruppen møter, kan nettstedet havne i toppen av søkeresultatene på Google. På den måten slipper man å aktivt jakte nye potensielle kunder – de finner deg.

Tre gode grunner til å ha en virksomhetsblogg

1) Du kan vise frem kunnskap, fornøyde kunder og menneskene i virksomheten

Det trygger potensielle kunder om at ditt selskap er det rette valget. Du har selv kontroll på hva som blir skrevet og hvordan det blir presentert. En aktiv blogg med relevant innhold vil gjøre et godt inntrykk hos potensielle kunder.

2) Virksomhetsblogger driver trafikk til nettsiden

I tillegg får du godt innhold som kan publiseres i sosiale medier. Hver gang man publiserer et nytt blogginnlegg skapes en ny inngang inn til ditt digitale univers. Det er viktig å påpeke at blogginnlegg ikke dør ut – de leses ofte lenge etter publisering fordi de oppdages via søkemotorer. Brorparten av trafikken til vår hjemmeside stammer fra gamle blogginnlegg, ikke blogginnlegg fra denne måneden.

3) Virksomhetsblogger konverterer besøk til salgsmuligheter.

En god bloggpost motiverer besøkende til å legge igjen informasjon mot gratis innhold. Ofte tilbys e-bøker, faktaark og webinarer. Poenget er å tilby noe som er så verdifullt at målgruppen er villig til å legge igjen sin informasjon.

For å være krystallklar fungerer dette slik:

  • De besøkende kommer til ditt nettsted
  • De ser en knapp med tilbud om gratis innhold
  • De besøkende klikker på knappen og blir sendt til en landingsside. Denne inneholder et skjema.
  • De besøkende fyller ut skjemaet og mottar som lovet gratis innhold.

(Som vårt tilbud til deg under, om å laste ned vår gratis e-bok om inbound marketing).

Mann som jubler foran laptop

Smarte budskap og effektiv markedskommunikasjon gir flere salgsmuligheter

Last ned vår guide til innhold som selger her

Erfarne tekstforfattere med digital innsikt

Vårt konkurransefortrinn er at vi satser knallhardt på skriveferdigheter og søkemotoroptimalisering. Samtidig har vi en god forståelse for våre kunder og markedet de opererer i.

Iteo dekker et bredt spekter innenfor tekstproduksjon tilpasset både print og digitale medier. Våre tekstforfattere kan bistå deg med mange forskjellige typer tekster; alt fra pressemeldinger, kundereferanser, bloggartikler, nettsidetekster, nyhetsbrev, leserinnlegg, whitepapers, årsrapporter, brosjyrer, annonsetekster og innhold til sosiale medier.

15 skrivetips til deg som har bedriftsblogg

Stadig flere virksomheter oppdager fordelene med en bedriftsblogg. Nedenfor deler vi noen av våre tips til hvordan du kan få ideene til å blomstre og skrive gode bloggposter. Mange av disse tipsene kan også overføres til andre typer tekster. Om du skal skrive tekster for nett bør du i tillegg sette deg inn i hvordan du oppnår god rangering på Google. (lenke til SEO-tjenester siden)

Før du skriver er det særlig tre ting du bør ha tenkt gjennom:

1) Sett deg inn i virksomhetsstrategien – og tenk på hvordan innhold kan støtte oppunder denne

Ofte handler dette om å ta eierskap til enkelte temaer ved å dele kunnskap, tips og råd som er relevant for målgruppen. Kunnskapen, tipsene og rådene er med på å knytte merkevaren nærmere målgruppen. Sett deg mål for markedsføringen som oppfyller SMART-kriteriene.

2) Sett deg inn i det du skal selge – hvordan differensierer løsningen seg fra konkurrentene?

  • Hva er ditt selskap veldig gode på?
  • Hva kan ditt selskap gjøre for målgruppen?
  • Hvilken verdi tilfører deres produkt/løsning/tjeneste målgruppen?

3) Sett deg inn i målgruppen og lag «personas» – se for deg en person du ønsker å skrive til, gi personen et navn og besvar spørsmålene nedenfor, da blir det mye lettere å treffe blink med teksten

  • Hva arbeider hun med?
  • Hva motiverer henne?
  • Hva bryr hun seg om?
  • Hvor gammel er hun?
  • Hvor bor hun?
  • Hvilke behov har hun?
  • Hvilke utfordringer har hun?
  • Hva bekymrer henne?
  • Hva har hun lyst til å lære seg?
  • Hva gjør henne lykkelig?
  • Hva gjør at hun skinner internt blant kolleger?

Jo mer du vet om de du skriver til, jo enklere blir det å skrive godt innhold. Du må virkelig bry deg om leseren.

Når teksten er ferdig; se for deg at den fiktive personen har lest teksten og still deg følgende spørsmål:

  • Hva vil personen være usikker på etter å ha lest teksten?
  • Hvordan kan du redusere usikkerheten personen føler i møte med din løsning/produkt/tjeneste?
  • Hva bør være neste steg? Hva vil personen ønske å vite mer om?

Når dette er på plass, kan vi begynne å tenke på spesifikke bloggposter:

4) Bestem deg for én vinkling/idé og hold deg til denne – ikke prøv å få frem alle poengene samtidig

Sett deg et klart mål for hva teksten skal lede til. Det kan eksempelvis være:

  • Mer trafikk til hjemmesiden
  • Bloggposten skal være blant de tre første søkeresultatene på Google når man bruker et bestemt søkeord eller en lengre søkestreng
  • Genere leads
  • Få eksisterende kunder til å kjøp mer
  • Tiltrekke seg nye kunder

Dersom du klarer å aktualisere teksten er dette et stort pluss, som antageligvis vil lede til at flere leser teksten og finner den interessant.

5) Skriv tydelig, og bruk et språk som målgruppen forstår og liker

Vær ærlig og autentisk. Bry deg om at leseren skal få en så god opplevelse som overhodet mulig. Bruk mellomtitler, punktlister, bilder og illustrasjoner som gjør brukeropplevelsen god. Teksten skal være visuelt tiltrekkende, oversiktlig og innbydende ved første øyekast.

6) Gjør det tydelig for leseren hva teksten handler om

I de fleste tilfeller er det riktig å starte teksten med det viktigste først. Denne modellen kalles den omvendte pyramide.

En annen fin måte å bygge opp tekster på kan være AIDA-modellen. Det står for:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

AIDA-modellen går ut på å først få oppmerksomhet, deretter skape interesse, så få målgruppen til å ønske seg noe og tilslutt oppfordre målgruppen til videre handling.

Her er et fiktivt eksempel på en kort tekst tiltenkt Facebook for en mobillansering som følger AIDA-modellen:

Knus vår splitter nye mobiltelefon på Aker Brygge i morgen. (Attention)

Vi er stolte av å lansere verdens mest robuste mobiltelefon, og utfordrer deg til å smadre skjermen på telefonen. (Interest)

Klarer du det, får du en telefon helt gratis. (Desire)

I tillegg til mobil-knusing vil det være lykkehjul med morsomme premier, musikkopptredener, samt gratis kaffe og boller. (Desire)

Kjenner du noen som alltid har knust skjerm? Tagg personen og gjør ulykkesfuglen oppmerksom på at de kan vinne en splitter ny telefon. (Action)

Klikk her for å lese om arrangementet og den uknuselige telefonen. (Action)

7)  Bruk språklige bilder

Hvis leseren ser for seg det du forsøker å beskrive er sannsynligheten mye større for at leseren vil huske det du prøver å formidle. Det danner rett og slett et sterke inntrykk. I tillegg til å bruke språklige bilder anbefaler vi også å alltid bruke gode bilder, eller aller helst, video. Det kan doble engasjementet og gjør at budskapet fester seg enda bedre. Link til side om foto og video.

8) Henvend deg til leseren – still direkte spørsmål i teksten

Det får leseren til å stoppe opp og tenke seg om.

9) Tilpass innholdet til kanalen

Har man for eksempel laget en e-bok vil innholdet kunne tas ut i ulike kanaler. Men hvordan du presenterer e-boken i et nyhetsbrev for eksisterende kunder bør være annerledes enn eksempelvis en annonsetekst på LinkedIn.

10) Vit hvor mottakeren er i beslutningsprosessen

Ulike faser i beslutningsprosessen vil kreve ulik type informasjon. Vil bloggposten leses av eksisterende kunder som kjenner til dere, eller er dette en tekst tiltenkt potensielle nye kunder som ikke aner hvem dere er?

11) Les teksten høyt for deg selv

  • Flyter teksten bra?
  • Hva kan bli bedre?
  • Hva kan misforstås?
  • Hvilke spørsmål vil man sitte igjen med etter å ha lest teksten?
  • Hva bør være neste steg etter å ha lest teksten?

12) Få en kollega til å lese over

To hoder er bedre enn ett.

13) Publiser

14) Analyser resultatene

Oppnådde teksten det du ønsket? Spør gjerne målgruppen om hva de syntes; hva var bra og hva var misvisende? Ved å stille disse spørsmålene viser du at du virkelig brenner for å lage godt innhold for målgruppen. Tilbakemeldingene er med på å gjøre teksten bedre for neste leser.

15) Gjør endringer basert på tilbakemeldinger fra målgruppen og dine analyser

Husk at små endringer kan ha mye å si! Eksempelvis om du har skrevet en tekst med mål om å få flere til å melde seg inn i en treningskjede, er det stor forskjell på å avslutte med:

1) Ta kontakt hvis du mener dette treningsopplegget passer for deg

Og:

2) Registrer deg i dag og få en måned med gratis trening – helt uforpliktende

I det første eksempelet er det ingen «gulrot», og når man bruker ord som «hvis» og «dersom» oppfordrer man målgruppen til å ta et standpunkt om noe målgruppen kanskje ikke kjenner så godt til.

I det andre eksempelet er teksten oppfordrende og klar. Setningen inneholder en «gulrot» og usikkerheten reduseres ved å nevne at registreringen er uforpliktende.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk