Case: Konkurranse på Facebook – økte 950 prosent

Ibas ønsket en holdningsskapende aktivitet som sikret at flere ble oppmerksom på at det finnes løsninger når man står i fare for å miste uerstattelige verdier. Resultatet ble en økning av tilhengere på 950 prosent!


Filmen over er laget av to elever på videregående skole i Kongsvinger.

Ibas er Nordens ledende tjenesteleverandør innen datarekonstruksjon, datasletting og dataetterforskning. Selv om virksomheter er primærmålgruppen får svært mange privatpersoner bistand til gjenoppretting av data/private bilder fra ferier, bryllup, andre store og små øyeblikk.

Hva legger du i begrepet ”Life”?

Ibas ønsket en holdningsskapende aktivitet som sikret at flere ble oppmerksom på at det finnes løsninger når man står i fare for å miste uerstattelige verdier. Løsningen vi gikk for, i samarbeid med Fanbooster, var en fotokonkurranse der brukerne lastet opp bilder, for så å legge til mulighet for å stemme på bildene og også dele bildet med sine egne venner. Man kunne stemme én gang pr. dag pr. bilde. Premiene i konkurransen var en iPhone5 til den med flest stemmer, samt to vinnere av en iPad som skulle bli tilfeldig trukket blant alle deltakere.

Oppnå viral spredning

Blant suksesskriteriene for å oppnå viral spredning var at ens egne venner kunne stemme. De som hadde bidratt i konkurransen kunne poste en statusoppdatering på sin vegg hvor de oppfordret sine venner til å stemme på seg. Hele tiden kunne man se en oversikt over andre innsendte bilder med antall stemmer på de forskjellige bildene. I tillegg til selve konkurranse-fanen på Facebook annonserte Ibas på teknologi- og sosiale medier-bloggen, Hanspetter.info, og på ibas.no.

– Noen prøver å jukse!

To dager før konkurransen skulle avsluttes fikk vi en melding fra en annen deltaker om at personen som ledet, jukset. Ved å gå gjennom oversikten over profilene som hadde stemt på vedkommende fant vi raskt ut at noe ikke stemte. Bildet hadde fått mange stemmer på kort tid og veldig mange stemmer kom fra like IP- adresser, men med forskjellige Facebook-profiler. Profilene kunne være personer fra Paris, Seattle, Chicago og Amsterdam, men alle var fra samme IP-adresse, innen et tidsintervall på noen få sekunder. Dette gikk igjen på veldig mange stemmer: Ny IP-adresse, veldig mange stemmer fordelt på mange profiler. Da vedkommende deltaker ble konfrontert ble det tydelig at dette ikke var tilfeldig.

Resultatet ble at vi slettet alle hans bidrag (han ledet da med over 150 stemmer) og valgte å utvide konkurranse-tiden med fire dager slik at de som hadde gitt opp å nå ledelsen fikk en ny sjanse.

950% økning

Før konkurransen startet hadde Facebook-siden Ibas redder viktige verdier 178 tilhengere.
Vi opplevde raskt en stigning i antall tilhengere og ved konkurransens slutt hadde siden 1686 tilhengere, altså en økning på nesten 950%!
Konkurransen fikk 149 innsendte bidrag.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *