Det Telenor-eide selskapet MCP har kontorer både i Arendal og Miami, og har siden oppstart i 2002 levert mobildekning på alle verdens hav, da først og fremst til cruise- og fergemarkedet.

Behov for oppdatering og fornying for å nå målgruppene

Store endringer i mobilbruk og en kommersialisering av deres viktigste produkter gjorde at MCP måtte utvikle nye tjenester. Bevege seg høyere opp i kundens verdikjede og introdusere banebrytende tilbud til et mer diversifisert marked. Vår oppgave var å raskt komme opp med mer pragmatiske rutiner for å sikre at MCP kunne kommunisere med sine mange målgrupper verden over – også de som tidligere ikke kunne nås.

Rive ned siloene og bygge opp digitalt

Iteo utviklet en ny digital kommunikasjonsstrategi basert på en ny budskapsplattform med formål å ta en mer interessant posisjon på markedet. Ideen var å fjerne siloene internt i virksomheten. Samtidig skulle vi sørge for at all markedsføring og kommunikasjon var skreddersydd en ny digital plattform hvor det gode innholdet tilpasses alle kanaler med mål om å drive trafikk tilbake til MCPs eide kanaler.

Leveransen inkluderte:

  • Nye budskap: Fra maritim dekning til «Empower you to reach further». Alt markedsføringsinnhold, tekster på web og viktige budskap ble modernisert og skrevet om i løpet av noen uker
  • Iteo utviklet en ny responsiv nettside, logo og selskapsprofil for MCP til å fungere for globale målgrupper og globalt marked
  • Ny strategi for innholdsmarkedsføring for å spre og drive trafikk til egne kanaler
  • Marketing Automation-verktøy integrert bak nettsiden for å høste verdifull data og sikre raskere og tetter oppfølging av salgsleads
  • Effektiv bruk av eksisterende kommunikasjonskanaler og plan for gjenbruk av innhold på tvers av disse
  • Kostnadseffektiv lanseringen av en ny forretningsdivisjon for å levere tjenester til offshore-markedet (Norge som testmarked for globale tilbud)

Digitalt nav sprer godt innhold i alle kanaler

Resultatet ble en ny, fremtidsklar, og inspirerende profil som løfter MCP høyere opp på kundenes verdikjede.  All kommunikasjon leder trafikk til og fra den digitale maritime motorveien hvor data blir fanget opp og integrert i et CRM-system. Målinger viser et gjennomsnitt på 200 nye leads per måned (med besøks- og adferdsmønster) som gir mulighet for skreddersydd kommunikasjon og salgstiltak. Besøkende på siden finner det de leter etter og blir lenger. Tallene nedenfor snakker for seg selv når det gjelder generell økning av trafikk.

Årlig vekst på gammel vs. ny web-plattform:

  • Økning i besøkende på nettsiden: 65 prosent
  • Trafikken økte med 100 prosent i det viktigste markedet
  • Innenrikstrafikken opp med 150 prosent
  • Besøkende blir lenger og på 40 prosent færre steder (kunden finner raskt det de leter etter)
  • LinkedIn har erstattet Facebook som sentrale trafikkdriver (150 prosent økning)

Vår oppdragsgiver og markedsdirektør Roar Walderhaug kunne dele følgende med oss:

«Våre kommunikasjonskanaler er ikke lenger statiske, men har blitt gjort om til en digital motorvei som gjør oss i stand til å kontinuerlig kommunisere og ha en god dialog med våre kunder. MCP er en spennende bedrift tuftet på innovasjon og vi har mye vi tar for gitt som er av stor interesse å høre om for våre kunder. Iteo har bistått oss i å forme en helt ny kommunikasjonsstrategi hvor mye av det gode innholdet som har vært skjult i bedriften nå kan formidles på en god og lettforståelig måte som nyttig innhold og kunnskap til vår kunder slik at vi oppfattes som en «thought leader» og som kundene hele tiden får bekreftelse på at MCP er stedet å være. Et viktig moment er Marketing Automation som en del av det digitale – nå vet vi hvem som kommer til oss, vi kan følge med på hva de gjør og ta kontakt på de rette tidspunkt for å ta MCP til nye høyder»