Slik lager du en LinkedIn Company Page

LinkedIn vokser stort i Norge, og mest sannsynlig er flere av dine ansatte på LinkedIn allerede. Det er da viktig at deres CV innholder en kobling mot ditt firma. Her gir vi deg oppskriften på hvordan du skal bygge en side, hvorfor og hva som er viktig å tenke på.

Hvorfor firmaside på LinkedIn

Det er mange grunner til at det er smart å ha en egen firmaside på LinkedIn. Den første grunnen er at LinkedIn mest sannsynlig allerede har laget en side for ditt firma, og kanskje er det allerede noen som har trykket ”Follow” knappen fordi de ønsker informasjon om ditt firma. Det være seg informasjon om produkter og tjenester, eller ledige stillinger eller hvordan det er å jobbe i bedriften din.

Mest sannsynlig har de havnet der fordi de har vært inne og sett på en av dine ansattes profiler og ønsket å vite mer om hvordan dette selskapet er og hva dere gjør. Derfor er det viktig å ha en LinkedIn side. Det gir deg en mulighet til å vise fram din kompetanse (de ansatte) dine produkter og tjenester, samt informere om nyheter og ledige stillinger så vel som å skape dialog i en profesjonell sammenheng.

Det er kun på en firmaside på LinkedIn du kan:

  • Vise frem ALLE ansatte, antall, kompetanse og bakgrunn
  • Legge ut ledige stillinger enten gjennom Job Ads eller Career Page for å vise employer brand og kultur.
  • Vise frem alle produkter og/eller tjenester med kontaktpersoner, YouTube video og mer.
  • Lage egne Showcase Pages for å trekke frem brands, forretningsenheter eller annet initiativ.
  • Samle kundehistorier og anbefalinger fra kunder som bevis på din kompetanse eller kvalitet.
  • Kontekstualiserer presentasjonen av produkter og tjenester. Ut fra demografiske variabler kan man presentere forskjellige produkter og tjenester til forskjellige målgrupper.

Slik bygger du en LinkedIn side steg for steg:

For å komme i gang, logg deg inn på LinkedIn, og i toppmenyen velg Interests og klikk på Companies

 

Slik setter du opp en LinkedIn Company pages, velg interesser og Company

 

 

 

 

 

Inne på Companies siden, velg ”Create a Company page” ute til høyre

 

Velg Create a company page for å lage en side for din bedrift på LinkedIn

Velg Create a company page for å lage en side for din bedrift på LinkedIn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du får da opp denne siden:

 

Velg firmanavn og bekreft med en firmamail adresse for å sette opp din bedrifts LinkedIn Company page

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For å få registrert en side for ditt firma, må du ha en gyldig e-post adresse tilhørende firmaet. Etter at du har fylt inn informasjonen klikker du ”Continue” og begynner å legge til ditt selskaps informasjon. Om det allerede finnes en firmaside som ikke inneholder god nok informasjon, se nederst til høyre på siden og se etter en tekst og en lenke for å bli administrator av siden. Dersom siden er skapt av en som ikke lenger er i firmaet, eller er laget av en annen, kan man ta kontakt med denne person for å be om å bli administrator. Dersom siden tilhører en ”død” profil, kan man kontakte LinkedIn kundeservice for å få kontroll på siden. LinkedIn vil gi deg en link til å få løst dette.

Slik fyller du siden med relevant informasjon:

Informasjonen på siden består av alt fra navn til antall ansatte. Noen vil finne denne informasjonen ferdig utfylt fra Dunn & Bradstreet, men all informasjon kan endre.

Følgende standardfelter må fylles inn:

  1. Selskapsnavn – Dette skal være lett og finne og være det alle de ansatte setter på sin LinkedIn profil
  2. Beskrivelse: Her har man 2000 tegn på å beskrive selskapet. Beskriv også gjerne hva man kan forvente av å følge siden (NB – Etter hvert som du produserer nyheter på denne siden vil denne beskrivelsen ramle lenger og lenger ned og vil være vanskeligere og vanskeligere å få øye på, men all teksten du skriver her er viktig for å bli funnet på LinkedIn)
  3. Default language: NB- 95% av alle norske LinkedIn brukere, bruker LinkedIn på engelsk. Er ditt hovedmarked Norge, bør language være Engelsk, men skriv allikevel all informasjon på norsk.
  4. Company type: Velg riktig kategori
  5. Company size: Velg riktig antall ansatte
  6. Company Website URL: Sett inn url til firmaets webside
  7. Main Company Industry: velg den bransje som passer best. Det er dessverre ikke mulighet for å velge annet enn det som er på listen
  8. Company Operating Status: Velg status på bedriften.
  9. Year founded: Det år selskapet ble stifitet
  10. Company Locations: her har man mulighet til å legge inn inntil 5 adresser for selskapet
  11. Company page admins: velg de som skal ha tilgang til å gjøre endringer og oppdateringer på vegne av siden. Det er anbefalt å ha flere administratorer i tilfelle noen slutter i selskapet.
  12. Recruiting poster: Er kun i de selskaper som har Career Pages og kan gi andre utenfor selskapet mulighet til å legge ut ledige stillinger
  13. Image: Dette er ditt ”toppbanner” Dette kommer øverst på siden din og er synlig for alle. Bruk dette bilde til å få frem et budskap og la bildet gjenspeile selskapet. (646×220 piksler)
  14. Standard logo: Dette er logoen man ser øverst på Company Page. (100×60 piksler)
  15. Square logo: Dette er logoen som vises i nyhetsfeeden til de som følger selskapet. ( 50×50 piksler)
  16. Company Specialities: Her har man muligheten til å legge til nøkkelord som beskriver hva bedriften kan tilby sine kunder og hva som er fokus og spesialområdene til firmaet.
  17. Featured groups: Har firmaet laget noen egne grupper? Få dem frem ved å legge dem til her. (Kun administratorer av grupper kan legge til dette)

Nøkkelord og søkemotoroptimalisering av din LinkedIn Company Page

For at din bedrift skal lettere bli funnet innen de områdene dere opererer er det viktig å tenke på hvilke nøkkelord din bedrift ønsker å bli funnet på. Dette er viktig i punkt 16, men også viktig i teksten du skriver under beskrivelsen. Tenk hvordan potensielle kunder søker på Google., hvilke ord og uttrykk bruker de? Skriv på denne måten og ikke på den vanlige forretningsmåten man presenterer selskapet på i årsrapporten.

Grunnen til at dette er viktig, er at LinkedIn har en høy rangering hos Google og treff fra LinkedIn vil derfor med stor sannsynlighet komme høyt opp ved søk.

De ansatte som ambassadører

Det folk gjør mest av på LinkedIn, det er å se på andres profiler. Det er derfor viktig at alle ansatte i bedriften har lagt inn sin jobb korrekt og at de lenker til bedriftens side i sin egen LinkedIn profil. Dine ansatte er de viktigste i hele bedriften, det er de som står for kompetansen og kredibiliteten til selskap og produkter. Dine ansattes kompetanse gjenspeiler bedriftens totale kompetanse. De ansatte er derfor både bevis på dette og ambassadører for selskapet. Når folk er inne og ser på menneskers profiler, vil de se hva denne personen jobber med, hvor lenge han har vært der osv. Dette er med på å bygge ditt selskaps Employer Brand. Employer Brand er den oppfatningen som finnes der ute av din bedrift som arbeidsplass. Dine ansatte forteller hvordan det er å jobbe der, og de som er interessert vil heller høre dette fra noen som faktisk er innenfor de fire veggene og ikke en glossy brosjyre eller en standard og kjedelig rekrutteringsannonse. Husk derfor på at alle dine ansatte er dine ambassadører og markedsførere. La dem være synlige på LinkedIn for å bevise hvor god arbeidsplass du har og kompetansen som finnes der.

Neste steg er å fylle inn produkter og tjenester – Slik legger du til produkter og tjenester på LinkedIn

Se også våre tips til bedrifter på LinkedIn her. 





Få en bedre LinkedIn Profil




1 Kommentér

Tilbakesporing & Tilbakeping

  1. […] har du forresten gode tips til hvordan lage en bedriftsprofil, skrevet av Erik Eskedal i […]

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *