B2B er fortsatt person-til-person

Det å etablere en merkevare innen B2B-segmentet i sosiale medier er utfordrende. Merkevarer er nemlig ikke vant til å snakke med hverandre.

Mange ønsker å bli fulgt av sine kunder og ikke minst potensielle kunder i sosiale medier. Dette er ikke nødvendigvis veien å gå.
Facebook-B2B

La oss se på to eksempler

Selskap X uttalte: «Vi skal ikke like eller følge forbrukeren – forbrukeren skal like eller følge oss». Det er ikke slik sosiale medier fungerer. Dialogen er kjernen. Den er uformell, én-til-én og personlig. Skal en merkevare bli likt eller fulgt av privatpersoner må merkevaren tilby noe av verdi og legge til rette for dialog. Merkevaren bør vise frem bra ting de har gjort, hva de jobber med, hva de planlegger og enda bedre; ta med følgerne sine inn i planleggingen. Det er brukerne som i stor grad styrer dialogen, og det er denne dialogen du bør lytte til og delta i.

Uansett bransje, er det personer med personlige referanser som velger hvilke virksomheter de vil oppsøke, jobbe med eller kjøpe tjenester av. Ved å vise hva man kan tilby, og vise dette til privatpersoner i en sfære hvor de er i modus til å motta slik informasjon, vil dette forplantes videre. Har du kjennskap til en bedrift som privatperson og arbeidsplassen din leter etter tjenester å kjøpe, da har man allerede et beslutningsgrunnlag basert på erfaringer som privatperson.

Selskap Y uttalte: Vi trenger ikke vite hvor privatpersoner oppholder seg i sosiale medier, men hvor bedriftene er. I et hierarkisk perspektiv er det flat struktur på Facebook og Twitter hvor man like gjerne kan lære noe av en merkevare, som av privatpersoner. Det er uansett privatpersoner som styrer kommunikasjonen for en merkevare. Det er Ellen, Marianne, Espen og Morten som styrer dialogen på Facebook på vegne av Netcom. Det er Ritha, Trine og Jørgen som svarer deg hos Lillestrømbanken.

Uten å tråkke noen av de på tærne tror jeg at det i ytterst få tilfeller er beslutningstakere som sitter og svarer på Twitter og Facebook i form av bedriftens egne kontoer.

Skal man få følgere og ambassadører til sin merkevare og man er i B2B-segmentet må man bygge kredibilitet innenfor B2C-segmentet også. Det er Hanne fra Hamar som handler datamaskiner på vegne av en større bedrift, ikke merkevarenavnet. Og det er Truls fra Tøyen som booker hotellrom på vegne av styret når de skal ha workshops i en norsk storby.

Tror du ikke Hanne og Truls har preferanser de har opparbeidet seg som privatpersoner?

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *