Eaton XC Bridge Application

Avmystifiserer smarthus i de viktigste mediene

Prosjekt Økt synlighet blant utbyggere og entreprenører
Kunde Eaton
Uttak PR og kundecaser

Gjennom strategisk bruk av PR og kommunikasjon ser Eaton Norge en solid økning i salget av trådløs smarthusteknologi. Samtidig banker nye og viktige markeder på døren.

Siden 2017 har Iteo jobbet tett med energistyringsselskapet Eaton for å sikre pressedekning i viktige fagmedier, næringsmedier og lokal- og nasjonalmedier. I Norge satses det stort på blant annet innovativ batteriteknologi og trådløs smarthusteknologi. I 2020 har Eaton opplevd en solid økning i salget av xComfort, som er deres trådløse smarthussystem.

– Salget av xComfort har økt betraktelig det siste året. PR har spilt en viktig rolle for å få frem budskapet vårt, og endret tankesettet til bransjen, sier Øystein Engebretsen, som er ansvarlig for xComfort i Norge.

Et viktig satsningsområde for bedriften er å i større grad nå ut til utbyggere og større entreprenører – som frem til nå ikke har vært godt nok kjent med hva bedriften har å tilby.

– Eaton er en godt etablert aktør i elektrobransjen, men vi er fortsatt et ukjent navn for mange utenfor denne bobla. Dette ser vi begynner å endre seg. Større utbyggere og entreprenører kjenner i større grad til navnet vårt, og er nysgjerrige på hva vi har å tilby.

– Salget av xComfort har økt betraktelig det siste året. PR har spilt en viktig rolle for å få frem budskapet vårt, og endret tankesettet til bransjen.

Øystein Engebretsen, ansvarlig for xComfort i Eaton.

Foto av Øystein Engebretsen stillingstittel

170


Nevnelser i media i 2020

Milepæl med Nordr Eiendom

Engebretsen jobber tett med Eatons norske kunder og kolleger både i og utenfor Norge. Han får stadig tilbakemelding om at de har lest gode saker om Eatons løsninger i mediene. Det siste året har Eaton blitt nevnt i media godt over 170 ganger, og i 2018 ble det publisert hele 218 unike artikler om bedriften.

– En fersk pressemelding jeg er svært stolt av er saken om prosjektet Nyegaardskvartalet, hvor Veidekke Eiendom (nå Nordr) skrotet tradisjonell, «analog» installasjon, og gikk all in for trådløs smarthusinstallasjon. Det var en milepæl for oss, og saken fikk mye oppmerksomhet i hele bransjen, forteller han.

Nordr Eiendom trekkes frem av Engebretsen som selve brekkstangen som åpnet øynene til flere byggherrer og utbyggere, og flere viktige bygg- og elektromedier omtalte saken.

– I mange år har vår løsning vært et smarthustilvalg. Nå ser vi et skifte, der vår teknologi går over til å være standard infrastruktur, levert av en autorisert installatør. Vi har en helt annen tilnærming til markedet, og vi setter stor pris på at innovative utbyggere som Nordr satser på teknologien vi har hatt tro på i 18 år.

Fortjent synlighet fra fornøyde kunder

Engebretsen mener at det har vært utslagsgivende for årets gode salgsresultater at Eaton har vært synlige, og at de har turt å utfordre status quo både i pressen og ute blant kundene.

– Det tar tid å bygge omdømme og merkevare, men gevinsten av å satse på god kommunikasjon er stor. Gjennom solide PR-historier har vi kunnet vise til fakta og referanser fra fornøyde kunder, og bevise at det lønner seg å tenke nytt. Det gir en annen troverdighet enn om vi skulle lent oss på promotert reklame. I stedet får vi fortjent synlighet fra spennende prosjekter med reelle og fornøyde kunder som er stolte av å vise frem hva de har fått til med vår teknologi.

I pressen har det blant annet vært viktig å få frem at trådløs installasjon sparer tid og penger for elektrikeren, og at den trådløse infrastrukturen legger til rette for kostnadseffektive og smarte tilvalg som skaper merverdi for hele næringskjeden. Elektrobedriften Årnes Elektro gjennomførte for eksempel en ministudie med to identiske hus hvor de la tradisjonelle kabler i det ene, og trådløs belysning og gulvvarme i det andre. Resultatet av ministudien viste at den trådløse installasjonen gikk åtte timer raskere – og sparer dermed firmaet for en hel dag med arbeid. Byggmesterfirmaet Snekkerteam AS valgte å gå trådløs installasjon i sine prosjekter etter at firmaets fagansvarlige installerte det i egen bolig, og opplevde at teknologien ga ham en enklere hverdag. Den fordelen ønsket han å gi til sine kunder.

Avmystifiserer smarthus

Engebretsen priser seg lykkelig over at smarthusteknologi er på vei til å bli allemannseie fremfor et eksklusivt tilvalg i større boligprosjekter.

– Dette har vi jobbet for siden systemet ble introdusert i 2003, og vi hadde aldri kommet dit vi er i dag dersom vi ikke hadde turt å gjøre oss synlige, ta et standpunkt og utfordre bransjen på en positiv måte.

Iteo jobber tett med de ansatte i Eaton for å fange opp gode historier fra fornøyde kunder, og for å snakke med faglig sterke ressurspersoner internt.

– Denne dynamikken fungerer veldig godt. Iteo er en god sparringspartner som jeg har lært mye av, og jeg setter stor pris på samarbeidet vi har i dag, sier Engebretsen.

– 2020 ble året vi virkelig klarte å avmystifisere smarthus.

Øystein Engebretsen, ansvarlig for xComfort i Eaton.

Eaton annonse i fremtidens byggenæring

Artikkel i Fremtidens Byggenæring

Engebretsen skryter samtidig varmt av Eatons team i Norge, og understreker at de gode resultatene ikke hadde vært mulig uten innsatsen fra alle i bedriften.

– Jeg må tørre å påstå at vi har en av de beste salgsstyrkene i hele bransjen. Vi er representert i hele landet, og kjenner de fleste elektroinstallatørene i Norge. Menneskene hos oss brenner virkelig for faget, og gjør en fantastisk jobb med å tilby fremtidsrettede løsninger til kundene våre, sier han, og legger til:

– 2020 ble året vi virkelig klarte å avmystifisere smarthus, som frem til nå har vært sett på som et tilvalg for nye boliger, eller som oppgradering av eksisterende boliger for spesielt teknologisk interesserte. Vi er ikke i mål, men er på god vei til å sikre at fremtidsrettet teknologi blir tilgjengelig for alle, enten de skal bygge nytt eller oppgradere.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker hjelp til å øke synligheten i pressen.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk