Inspirerende juledører skapte engasjement

Prosjekt Julekampanje
Kunde Swedoor
Uttak Prosjektedelse og innholdsproduksjon: tekst, foto og video

2020 ble året der statsministeren oppfordret til å pynte med lys ute i desember. I den ånden satte Swedoor fokus på hvordan en kan pynte ulike typer ytterdører til jul. Ved hjelp av en influenser ble resultatet et høyt engasjement lokalt, og gjenbruk i andre nordiske land.

Endeløse måneder med hjemmekontor, en jul sterkt begrenset med regler både om hvor nærme en kan være og hvor mange en kan samle rundt bordet kan være krevende. Julen 2020 vil vi i aller høyeste grad huske, men ikke for alle juleselskapene og gjenforening med gamle venner. Statsministeren gikk til og med ut og oppfordret alle til å pynte litt ekstra ute for å lyse opp Norge i denne mørke tiden. Med det som bakteppe traff Swedoor og Iteo godt med ideen vi hadde jobbet med, hvor vi ønsket å fokusere på julepynting av inngangsparti og ytterdører.

– Den norske statsministerens oppfordring samsvarte perfekt med et initiativ vi allerede hadde rundt pynting av inngangspartiet og ytterdøren til jul. 2020 krevde litt ekstra innsats med lys og pynt for å holde humøret oppe gjennom en mørk desember, og vi ønsket å inspirere til pynting uansett hvilken type ytterdør du har, sier Tenna Knak, Marketing Director, JELD-WEN Europa.

– 2020 krevde litt ekstra innsats med lys og pynt for å holde humøret oppe gjennom en mørk desember, og vi ønsket å inspirere til pynting uansett hvilken type ytterdør du har.

Tenna Knak, Marketing Director i JELD-WEN Europa

Tenna Knak, Marketing Director i JELD-WEN Europa

Swedoor er en av Nordens største produsenter av dører for både det private og profesjonelle markedet. De forhandler både innerdører og ytterdører, og kan levere dører i alle tenkelige farger og design. Til alt fra stramme funkishus til gamle, klassiske villaer.

– Vi selger jo dører i alle typer design, og ikke minst ser vi at det er populært å velge en farge som skiller seg litt ut på ytterdøren. Med denne kampanjen ønsket vi å fokusere på hvordan du kan pynte inngangspartiet til fire ulike typer dører. For eksempel så vi på hvordan man julepynter den knalloransje og moderne døren.

Juledøren lyser opp

Målet med kampanjen var å skape engasjement i Swedoors egne kanaler, inspirere til glede og pynting, og lede trafikk inn på hjemmesiden deres hvor man kan se et større utvalg dører. For å utføre ideen ble det innledet et samarbeid med influenser Elisabeth Halbjørhus også kjent som PureElisabeth_ på Instagram.

– Vi har tidligere jobbet med Elisabeth på innerdører, og hun er jo en veldig inspirerende og energisk person som engasjerer seg i samarbeidene sine. Og ikke minst er hun flink til å style interiør og like gira på dører som oss. Vi utfordret henne til å style fire ulike dører til jul, og gi noen tips til hvordan man går frem for å planlegge pynting av inngangspartiet.

– Vi utfordret Elisabeth til å style fire ulike dører til jul, og gi noen tips til hvordan man går frem for å planlegge pynting av inngangspartiet.

Tenna Knak, Marketing Director i JELD-WEN Europa

Influencer og interiørstylist, Elisabeth Halbjørhus

Kampanjen viste frem stylinger på en klassisk dobbeltdør med trapper, en moderne og oransje dør, en minimalistisk og mørk dør, og en klassisk hvit dør på et gårdstun. Iteo ledet prosjektet og jobbet tett med Halbjørhus og Swedoor for å finne de aktuelle dørene.

Materialet til kampanjen bestod av fem videoer hvor Elisabeth viser hvordan hun styler de ulike dørene, deler gode tips og hva man bør tenke på når inngangspartiet skal pyntes. I tillegg ble det tatt stillbilder og skrevet en inspirasjonsartikkel til nettsiden. Alt produsert av Iteo.

– Denne julekampanjen gav oss en stor totalpakke levert av Iteo. Vi sitter vi igjen med en god artikkel med kjempegode tips rundt pynting av inngangsparti og dør, videoer og ikke minst bilder av ulike dører pyntet til jul. Det er en stor fordel at vi får alt levert fra Iteo, og slipper å koordinere ulike partnere for å få i mål et sånt prosjekt, sier Knak.

Resultater langt over benchmark

Resultatene av kampanjen lot ikke vente på seg. For å spre artikkelen brukte Swedoor leverandøren Strossle. Denne tjenesten plasserer artikkelen som en native-annonse på ulike nettsteder som passer tematikken og ønsket målgruppe.

– Vi har brukt Strossle i Norge en del tidligere, men dette er nok den artikkelen vi har fått best resultat med noensinne. Selv Strossle ble imponert over hvor mange som klikket seg inn på artikkelen. Statistikken på nettsiden vår avslører det samme hvor Strossle var på topp fire av kilder inn til nettsiden i desember, forteller Knak.

– Vi hadde åtte ulike innganger til artikkelen med ulike overskrifter og bilder. Av alle disse var det bare én som hadde CTR (klikkfrekvens) på under 1 %. Benchmarken på sånne typer native-annonser har vi fått vite er godt under det, og når den beste annonsen ligger på 1,77 % er vi veldig fornøyd. Det viser at innholdet var interessant for målgruppen, og kanskje spesielt i den tiden vi var.

Også på Facebook og Instagram var engasjementet tydelig, med annonser som hadde CTR opp til 3 %, noe som også er veldig gode resultater.

– Benchmarken på denne typer native-annonser har vi fått vite er godt under våre resultater, og når den beste annonsen ligger på 1,77 % er vi veldig fornøyd. Det viser at innholdet var interessant for målgruppen, og kanskje spesielt i den tiden vi var.

Tenna Knak, Marketing Director i JELD-WEN Europa

Julepyntet, oransje dør

Nordisk gjenbruk

Materialet fungerte såpass bra at det ble brukt i flere nordiske land. Gjennom hele desember prydet bildene av Elisabeth og de fine juledørene toppen av både Swedoor.no, Swedoor.se og Swedoor.dk.

– Med alt vi gjør har det en stor verdi om vi kan gjenbruke tekster, bilder eller videoer i alle de nordiske landene vi er til stede i. Det er ikke behov for å finne opp hjulet i hvert land, og selv om det kanskje kreves litt småjusteringer er det stort potensiale for gjenbruk på mye. Det fikk vi virkelig til med dette prosjektet, avslutter Knak.

Trenger du hjelp til å bedre nå ut til de du ønsker å treffe? Ta kontakt med oss, eller la oss kontakte deg for en hyggelig prat!

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk