– Vi fikk mye bedre resultater med en kampanje tilpasset lokale forhold, enn det vi pleier å få med internasjonale kampanjer, sier Cognizants markedssjef.
Selv om Cognizant er blant verdens største IT-selskaper, er det mange i Norge som ikke er klar over at selskapet også har en solid lokal forankring. Bare her i Norge har selskapet over 500 ansatte som jobber med digital transformasjon for mange av landets største virksomheter.
Gjennom en stor kampanje målrettet mot norske ledere ønsket Cognizant å styrke kjennskapen til merkevaren, og samtidig vise styrken i det å ha både lokal ekspertise og globale muskler.
– Blant de som kjenner til oss, forbinder mange oss mest med infrastruktur og basistjenester. Men vi er jo så mye mer. Vi ønsket en kampanje hvor vi kunne vise vår styrke innenfor det vi kan kalle «business transformation» og verdiøkende tjenester som kunstig intelligens, forteller Else Gullestad, markedsdirektør i Cognizant.
– Vi ønsket en kampanje hvor vi kunne vise vår styrke innenfor det vi kan kalle «business transformation» og verdiøkende tjenester som kunstig intelligens.
Godt innhold fungerer
Kampanjen ble utformet som en serie med bloggposter og kundecaser som viser hvordan norske virksomheter kan komme i gang med kunstig intelligens (AI). Artiklene ble samlet på en landingsside, og alle artiklene oppfordret til nedlasting av faktaboken «Kunstig intelligens for store norske bedrifter – en faktabok for ledere».
Faktaboken inneholdt åtte konkrete råd om hvordan virksomheter bør legge opp en strategi for kunstig intelligens.
– Det er første gang jeg har sett et AI-whitepaper skrevet på norsk. Hele kampanjen ble laget på norsk, noe som var litt uvant for et selskap som vårt hvor arbeidsspråket er engelsk.
Gullestad sier at selv om enkelte i virksomheten var skeptiske i starten til en helnorsk kampanje, så beviste kampanjen at godt innhold målrettet mot et lokalt publikum på deres eget språk kan fungere svært godt.
I tillegg til å spre innholdet via egne kanaler, som epost, blogg og økt synlighet på Google, annonserte Cognizant bredt på ulike bransje- og økonominettsteder, samt LinkedIn – som har vist seg å være en svært effektiv kanal for målrettet B2B-markedsføring.
– Selv om enkelte i virksomheten var skeptiske i starten til en helnorsk kampanje, beviste kampanjen at godt innhold målrettet mot et lokalt publikum på deres eget språk kan fungere svært godt.
65
Nedlastinger av whitepaper
En fordel å jobbe med noen som forstår bransjen
Å lage godt innhold på norsk om kompliserte fagområder er en kunst, i hvert fall om innholdet virkelig skal engasjere. Det å bare oversette eksisterende innhold fra engelsk blir ofte ikke godt nok.
Gullestad sier at en av grunnene til at hun liker å jobbe med Iteo, er at de forstår bransjen hennes.
– Det gjør at markedsteamet hos Cognizant kan få hjelp med å identifisere muligheter for kommunikasjon innenfor kompliserte fagområder – og til å formidle dette på en lettfattelig måte som fungerer for alle målgruppene.
Totalt fikk kampanjen nesten 70.000 visninger, hvorav 2700 engasjerte seg ved å like, dele eller lese.
– Men best av alt var at vi fikk 65 nedlastinger av faktaboken. Dette er tross alt en faktabok som er spisset mot en liten gruppe – nemlig ledere i store bedrifter som vil lære mer om kunstig intelligens.
Alle som lastet ned faktaboken måtte legge igjen kontaktinformasjon, noe som ga Cognizant mange verdifulle «leads».
– Resultatene av AI-kampanjen var bra. Vi fikk bevist at det var smart å lage godt innhold på norsk. Iteo hjalp oss med å skrive veldig gode artikler og en faktabok som skapte masse interesse. Det sier litt om engasjementet at gjennomsnittlig lesetid blant leserne som kom fra E24 var på over tre minutter! avslutter Gullestad.
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å lage kampanjer som fungerer – skreddersydd for målgruppen du vil nå.