Guro Kjørsvik Husby, kommunikasjonsdirektør i Norsirk, har på oransje hjelm og holder oppe en elektrisk sag, mens hun smiler.

Slik oppnådde Norsirk organisk suksess med nullklikksøk

Prosjekt SEO og nullklikksøk
Kunde Norsirk

Basert på god kunnskap om SEO har Norsirk etablert seg som en av hovedkildene til informasjon om gjenvinning på Google.

Okay, før vi går ordentlig i gang med denne artikkelen, må vi få klarhet i én ting:

Hva er nullklikksøk?

Nullklikksøk, eller zero click search, er når du får informasjonen du leter etter uten å måtte klikke deg ut av søkemotoren. Google gjør jobben for deg og forsøker å svare på søket direkte, ved å fremheve innhold fra en utvalgt nettside. Resultatet er ofte at vi som søker ikke behøver å klikke oss videre for å finne svar.

Denne posisjonen har returselskapet Norsirk blitt gode på å ta.

Les mer: Hva er nullklikksøk (zero click search) og hvordan påvirker det SEO?

Skjermbilde fra Google, der Norsirk har oppnådd nullklikksøk på søkefrasen "hvor kaste ee-avfall".

Skjermbilde fra Google, der Norsirk har oppnådd nullklikksøk på søkefrasen «hvor kaste ee-avfall».

Hvis du googler «kaste elektronikk» eller «kaste papp», får du informasjonen du trenger direkte i søkemotoren – med Norsirk som kilde.

For Norsirk er dette viktig, forteller Simen Berg, senior kommunikasjonsrådgiver i Iteo. Han har jobbet tett med det norske returselskapet i en årrekke.

– Det er merkevarebygging å være den beste kilden til behandling av elektronisk avfall og emballasje, men for Norsirk er det også helt avgjørende å nå ut med god informasjon til Norges befolkning.

Portrett av Simen Berg.

Simen Berg, senior kommunikasjonsrådgiver i Iteo. Foto: Kanon Foto.

Som returselskap har Norsirk nemlig en informasjonsplikt, ifølge avfallsforskriften. For at de skal få fortsette å ha sin godkjenning som returselskap, plikter de å informere om hvordan du skal kildesortere EE-avfall, batteri og emballasje.

– Det at vi rangerer høyt i Google på våre viktigste temaer er avgjørende for å nå riktige målgrupper. Når både forbrukere og virksomheter som behøver hjelp med gjenvinning finner oss i toppen av Google-søket, hjelper det oss både å komme i kontakt med nye kunder og å nå forbrukere med viktig informasjon. Det siste en forutsetning for at vi beholder vår sertifisering hos Miljødirektoratet, sier kommunikasjonsdirektør i Norsirk, Guro Kjørsvik Husby.

Men, hvordan har Norsirk blitt så gode på nullklikk?

For syv år siden begynte Iteo arbeidet med å bygge opp Norsirks nettsider fra bunnen av. Det ga et godt utgangspunkt for å bygge en ryddig struktur på nettsiden. God informasjon er et nødvendig utgangspunkt for å lykkes, men det er ikke nødvendigvis nok.

Godt SEO-arbeid (søkemotoroptimalisering) er det som avgjør. Google-algoritmene dikterer spillereglene i kampen om topplasseringene blant søkeresultatene.

I Norsirks tilfelle har det i hovedsak handlet om dette:

  • Kartlegging av hva folk søker på
  • Velskrevne artikkelsider med tydelig tematikk, basert på hva mange lurer på
  • Ryddig formatering og struktur på tekstene
  • Tydelig hierarki i navigasjonen og URL-ene
  • God lenkebruk og bruk av både eksterne og interne kilder
  • Disiplinert bruk av metatekst og navn på bilder
  • Strategisk jobb med lenking til norsirk.no fra andre troverdige nettsider

Dette arbeidet har ført til at Norsirk ligger på toppen av Google på veldig mange av de viktigste søkeordene, noe som igjen har bidratt til at organisk søk er den største kilden til trafikk til nettsidene.

Det paradoksale er at nullklikksøk i prinsippet bidrar til færre besøk på norsirk.no. Det byr på en utfordring:

Skjermbilde fra Google, der Norsirk har oppnådd nullklikksøk på søkefrasen "kaste elektronikk".

Skjermbilde fra Google, der Norsirk har oppnådd nullklikksøk på søkefrasen «kaste elektronikk».

Hvordan måler du verdien av nullklikksøk?

Carina Behrens, Iteos SEO-spesialist, mener denne trenden bare vil bli større og større – og at du må forholde deg til spillereglene for å unngå å bli fraløpt.

– Hvis ikke du tar nullklikksplasseringen, så gjør antakelig konkurrenten din det. Så jeg vil oppfordre alle til å se mulighetene i denne utviklingen. Vi bør legge vekt på å skape gode brukeropplevelser, gjennom strukturert og godt innhold, som svarer på det folk lurer på. Er du så heldig å bli fremhevet av Google, bør du ta i betraktning den verdien dette tilfører merkevaren din, sier Behrens.

Lager du godt innhold, som svarer på det brukeren lurer på, kan du nok også klare å lokke brukeren inn på nettstedet ditt for å lese mer. Da vinner du dobbel jackpot.

Carina Behrens.

Hun mener vi i stedet må tenke annerledes for hvordan vi måler suksess. Ved hjelp av verktøy som Schema gjelder det å bruke mulighetene du har til å tilpasse stoffet på egne sider til de ulike SERP-«prestasjonene”. Search Engine Results Page er altså søkeresultatene, hvor Google løfter fram avsnitt fra teksten, bilder, eller spørsmål og svar.

– Selv om det kanskje ikke genererer trafikk til nettsiden din, så vil fremhevet innhold påvirke brukerens oppfatning av merkevaren din i en positiv retning. Lager du godt innhold, som svarer på det brukeren lurer på, kan du nok også klare å lokke brukeren inn på nettstedet ditt for å lese mer. Da vinner du dobbel jackpot, sier Behrens.

Relevante caser

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk