– Vi har vært gjennom en stor endringsreise. De nye nettsidene bidrar til å markere dette ved å synliggjøre «nye Mesta» og selskapets ambisjoner. Det bygger stolthet, sier kommunikasjonssjef i Mesta, Eskil Sand.
De fleste som ferdes på og langs norske veier har et forhold til Mesta. Infrastrukturselskapet er blant Norges ledende på sine felt, og har et enormt viktig samfunnsoppdrag: De skal sørge for at du og jeg kommer oss trygt frem – hver dag.
Over 1600 mennesker jobber i Mesta. De gjør alt fra å brøyte snø fra vinterveiene til å sikre tunneler og fjell, rehabilitere broer og planlegge og gjennomføre store, komplekse anleggsprosjekter. Tjenestene Mesta leverer spenner med andre ord bredt, og kundenes informasjonsbehov likeså.
– Nettsiden er en av våre viktigste kanaler for både kunder, partnere, publikum og de som ønsker å jobbe i Mesta, forteller kommunikasjonssjef Eskil Sand.
– Mesta har de siste årene økt innovasjonstakten og satser på digitale, fremtidsrettede løsninger. Den gamle nettsiden vår tilfredsstilte ikke lenger våre krav til brukervennlighet, og gjenspeilet ikke vår nåværende identitet som selskap.
I fjor besluttet selskapet at nettsiden skulle få en fullstendig «makeover».
– Mesta har de siste årene økt innovasjonstakten og satser på digitale, fremtidsrettede løsninger. Den gamle nettsiden vår tilfredsstilte ikke lenger våre krav til brukervennlighet, og gjenspeilet ikke vår nåværende identitet som selskap.
Ønsket bedre håndtering av henvendelser og bedre brukervennlighet
Sand kontaktet Iteo med tydelige ønsker og krav til den nye nettsiden.
– Med tre landsdekkende forretningsområder, en stor prosjektportefølje og ansatte i hver krik og krok av Norge, er det en stor jobb å sikre at disse henvendelse når frem til rett person og avdeling. For å sikre bedre kundeservice tok vi grep, sier Sand.
I tillegg til ett nytt system som kan håndtere, automatisere og spore henvendelser, ønsket Mesta et moderne og brukervennlig design. En ny kartfunksjon som gjør det enklere å se hvor Mesta er lokalisert, nye sider med svar på ofte stilte spørsmål og en enklere prosess for de som søker jobb er bare noen eksempler på konkrete forbedringer.
Skreddersydde nettsidetemaer for mest mulig fleksibilitet
Iteo tok prosjektledelse og hentet inn spesialkompetanse på analyse og design fra ROI Division. En grundig analyse av den gamle nettsiden la grunnlaget for en ny og mer brukervennlig nettsidestruktur. Designerne i ROI Division skisset også opp et tidsriktig design som passet Mestas profil og identitet.
Den nye nettsiden ble bygget i publiseringsverktøyet WordPress, og utviklet fra bunn av Iteo, med skreddersydde temaer unike for Mesta.
– Vi gjennomførte en grundig prosess hvor vi kartla ulike løsninger og hentet tilbud fra flere leverandører, men valgte å gå videre med Iteo og WordPress, sier Sand.
Med skreddersydde maler har selskapet nå mer fleksibilitet. De er også mer selvdrevne og er mindre avhengig av assistanse fra et byrå eller utviklerkompetanse.
– Vi ønsket oss en leverandør og samarbeidspartner som er fleksible, ambisiøse på våre vegne og som vil være med å utvikle våre nettsider over tid. Målet er at brukere skal finne all informasjon de trenger, og at nettsiden er optimalisert for søk i søkemotorer som Google.
Valgte HubSpot som CRM-system
For å håndtere innkommende henvendelser bedre valgte Mesta å integrere CRM-systemet HubSpot. HubSpot omfavner både markedsføring, salg og kundeservice i ett og samme system, og kobles til nettsiden slik at all data og innsikt samles her. Med HubSpots kundeservicemodul, HubSpot Service Hub, kan kundeservice nå enkelt tilegne henvendelser til rett person.
For å sile ut henvendelser som skal til andre aktører, utviklet Iteo en landingsside med et omfattende kontaktskjema. Her har brukere tilgang til spørsmål og svar, sammen med henvisning til rett kontaktpunkt.
Mesta har også fått en splitter ny karriereside, utviklet av Hyper Redink og Teamtailor. Her kan fremtidige Mesta-ansatte søke på drømmejobben, uten å forlate Mestas univers.
«Nye Mesta» bygger stolthet
Sommeren 2020 gikk den nye nettsiden live, og Sand kan bekrefte at den har blitt godt tatt imot, både internt og eksternt.
– Vi har vært gjennom en stor endringsreise, og nettsidene bidro til å markere dette ved å synliggjøre «nye Mesta» og selskapets ambisjoner – det bygger stolthet!
Selv om HubSpot fortsatt er nytt mener Sand at de allerede har fått enn bedre fordeling av arbeidsoppgaver internt, en ny arbeidsflyt og en oversikt som de ikke hadde før.
– Den nye nettsiden har gitt oss et løft og et langt bedre utgangspunkt i møte med alle våre interessenter. Den representerer Mesta bedre som selskap, og fungerer bedre som en del av den helhetlige kommunikasjonen på tvers av kanaler.
– En av styrkene til Iteo, slik jeg ser det, er imøtekommende ansatte med en fleksibilitet til å raskt endre fokus når prioriteringene endrer seg. Dette prosjektet har vært «lettbeint» og smidig fra oppstart til lansering.