Ny merkevare, kompliserte løsninger og tøffe prioriteringer i budsjettet. Jeaneth Mørum har måttet velge en strategi som gir «mer for mindre».
– I Kinly synes vi det å jobbe sammen er noe av det mest spennende vi kan gjøre. Vår visjon handler om å engasjere mennesker i en verden av muligheter, sier markedssjef i Norge, Jeaneth Mørum.
Hun har hatt ansvaret for selskapets markedsføring i Norge i snart syv år. Det startet som markedskoordinator i Viju, som ble del av en global gigant da merkevaren Kinly ble lansert 6. februar 2018. Under gigakonferansen ISE i Amsterdam ble fusjonen mellom VisionsConnected og Viju gjort kjent, og gründerbedriften fra Stavanger var del av et globalt konsern. Det nye navnet Kinly hadde et skotsk opphav (Kin) som skulle spille på nærhet og slektskap. Jeaneth fikk med sammenslåingen også et markedsteam å samarbeide med i USA, England og Nederland.
– Vår visjon handler om å engasjere mennesker i en verden av muligheter.
Setter nye standarder i egen bransje
Det er en kjent sak at Norge er et fyrtårn i det internasjonale markedet for videokonferanse, og Kinly er en sentral del av såkalte «Video Valley». Selv om det er lett å klistre merkelappen videokonferanse på selskapet, strekker tilbudet seg mye lenger. Kinly utvikler ikke egen teknologi, men har vært pioneren for å skape mer helhetlige tjenestebaserte modeller rundt visuelle kommunikasjonstjenester.
For selskapet er det sentralt å hjelpe mennesker med å jobbe smartere og «møtes bedre». Det handler like mye om kompetanse som teknologi, ispedd ganske mye kunnskap om endringsledelse. Denne strategiske tilnærmingen til salget og markedsutviklingen er også i stor grad årsaken til at lille Norge ses på som innovasjonslandet i det nye konsernet.
– Vi investerer enormt for å ligge i forkant av markedet. Den norske delen av virksomheten skal være konsernets viktigste drivkraft innen forskning og utvikling av nyskapende audiovisuelle tjenester.
– Det er mange leverandører som kjemper om oppmerksomheten. Derfor har vi valgt å dele objektiv informasjon med kundene. Vi må bygge tillit og være troverdige. Målet er å skape anbefalinger og være rådgiveren som kundene kan stole på.
Skaper anbefalinger
Siden selskapet er tidlig ute må de også bearbeide markedet til å bevege seg i ønsket retning. Derfor er innholdsmarkedsføring viktigste virkemiddel for å engasjere interessentene. Dette for å vise hvordan selskapet bistår kundene gjennom hele verdikjeden med smarte tjenester som forenkler, fornyer og forbedrer.
– Det startet for alvor for tre år siden. En undersøkelse fortalte oss at kundene ønsket mer og bedre informasjon. Vi var nødt til å bli bedre til å kommunisere, sier Mørum.
Dette er særlig viktig i en så komplisert bransje som teknologi der det hele tiden skjer noe nytt.
– Det er mange leverandører som kjemper om oppmerksomheten. Derfor har vi valgt å dele objektiv informasjon med kundene. Vi må bygge tillit og være troverdige. Målet er å skape anbefalinger og være rådgiveren som kundene kan stole på, sier hun.
Derfor utvikles og deles innhold om produkter, løsninger og referanser.
– Som alle andre ønsker vi å hjelpe kundene med å ta riktige valg, og da må vi dele vår kompetanse på kundenes premisser. Det er kunnskapen vi lever av, og vi er stolte av de flinke folka våre, sier hun.
Ny global merkevare
For tre år siden måtte hun håndtere overgangen til en helt ny merkevare.
– Som ny merkevare må man skape sin plass, og styrke kjennskapen til hvem vi er, og hva vi driver med. Det handler om å ha en god digital tilstedeværelse. Det hadde vi med Viju, men måtte på mange måter begynne på nytt med den nye globale nettsiden til Kinly, sier Mørum.
Navet i all kommunikasjon er nettsiden. Oppskriften for å lykkes heter innholdsmarkedsføring, og på dette området har Jeaneth gått «all in».
– Det er viktig å ha en god digital tilstedeværelse fordi det er på nettet at kjøpsprosessene starter. Derfor blir vi aldri ferdig med nettsiden, den utvides og bygges på hele tiden. I overgangen til fra å være Viju til å bli Kinly hadde vi ingen rangering på Google, og måtte på mange måter begynne på nytt, sier hun.
– Som ny merkevare må man skape sin plass, og styrke kjennskapen til hvem vi er, og hva vi driver med. Det handler om å ha en god digital tilstedeværelse.
Skal være best til å dele
Det er siden jobbet enormt med å utvikle innhold tilpasset det informasjonsbehovet som kundene har. Veien til målet har inkludert tett samarbeid med selskapets leverandører som Microsoft, Cisco, NEC, Lenovo, Samsung, m.fl. Markedsbudsjettene må, som hos mange andre, prioriteres tøft. Det krever smarte grep.
– Vi må lage innhold som komplimenterer det tekniske og som leder kundene inn til den informasjonen som vi håper de har nytte og glede av. Informasjon er ferskvare og målet er å være den aktøren som er flinkest til å dele kunnskap, sier hun.
Innholdet deles i sosiale medier, som Mørum beskriver som en fin arena for å kommunisere med kundene uten å plage dem.
– De velger selv hva de vil se eller lese. Det går på deres premisser.
– Vi må lage innhold som komplimenterer det tekniske og som leder kundene inn til den informasjonen som vi håper de har nytte og glede av. Informasjon er ferskvare og målet er å være den aktøren som er flinkest til å dele kunnskap.
400
Prosent økning i trafikk til nettsiden
Tett samarbeid med byrå
Kinly har jobbet med markedskommunikasjonsbyrået Iteo i snart syv år med å lage innhold, skape fortjent oppmerksomhet og for å hente inn råd om deling av innhold.
– Med Iteo får vi både hjerner og muskler. Våre ansatte har mye å gjøre med sine oppgaver, så vi bruker byrået til å hjelpe oss lage innholdet og artiklene. Dette foregår ofte ved at de ansatte intervjues, før Iteo utarbeider et forslag som vi diskuterer, sier hun.
Markedsføringen brukes ikke bare for å selge produkter og tjenester, men også til rekruttering.
– Vi ønsker å vise at vi er en attraktiv arbeidsplass på alle våre kontor. Derfor ønsker vi å fortelle om de ulike ansvarsområdene, slik at folk får lyst til å jobbe her. For en stund tilbake skrev Iteo en artikkel om hvordan det er å være prosjektleder hos oss. To dager etterpå hadde vi en spennende kandidat som ønsket intervju, sier Mørum.
Hun poengterer viktigheten av å finne leverandører som ønsker å være nære partnere.
– Jeg er alene på marked og trenger et godt fagmiljø som jeg kan stole på. I et byrå har jeg rask tilgang på all den kompetansen jeg behøver. Det gir mye mer for pengene å jobbe så tett med et byrå, strategisk og operativt.
Smarte arbeidsformer internt
Internt i Kinly er det også mange meninger om innholdet som utvikles, noe Mørum er veldig positiv til.
– Noen ganger deler vi ting som ikke alle er komfortable med. Det skaper konstruktive diskusjoner som er bra for selskapet. Det viser at vi har engasjement og at vi bryr oss om arbeidsplassen vår.
Alle kampanjer og tiltak er nedfelt i en overordnet markedsplan, og en innholdsplan som styrer hva som skal leveres hvert kvartal.
– Her er det viktig med en balanse mellom det som er planlagt, og de mange spennende mulighetene som dukker opp. Man kan planlegge for de store linjene og samtidig være sikker på at det finnes rom for viktige nyheter og spennende ideer fra kollegene og byrået, sier hun.
Innhold deles også mellom landene, der ansvar fordeles og generiske elementer gjenbrukes.
– Det er viktig at vi unngår å finne opp hjulet mange ganger. Veldig mye vi utvikler i Norge passer et globalt publikum, og vice versa, sier hun.
Den viktige nettsiden
Markedsavdelingen i alle land har fått på plass et eget dashboard som i sanntid viser hvordan selskapet lykkes digitalt. Dette gir innsikt i større grad som gjør det mulig få tilpasse innhold ut ifra hva markedet er på utkikk etter.
– Da kan vi mye bedre følge med på nettsiden sin utvikling, samt få informasjon om hva som driver trafikk til Kinly. Vi har en bedre formening om hvor vi lykkes og hvor vi må gjøre justeringer, sier hun.
For Norges del ble 2019 et meget positivt og godt år i forhold til besøk på nettsiden. Trafikken gikk opp med 400 prosent og bloggen ble lest 150 prosent mer enn i 2018.
– 2019 var et veldig godt år for nettsiden vår, men vi hadde en del utfordringer i bakkant som måtte løses så 2020 ble året vi måtte ta noen store grep og faktisk bygge nettsiden på nytt. Dette ser vi selvsagt har hatt innvirkning på trafikken og resultatene. Men nå er vi klare for 2021 og gleder oss til å kunne bygge nettsiden langsiktig og med godt innhold som treffer bra i søk, sier Jeaneth.
Mørum sier at særlig hennes nærmeste sjef er flink med å fremheve hennes gode resultater.
– For å lykkes er man helt avhengig av gode støtte fra nærmeste leder og i ledergruppen. Denne tilliten er jeg veldig takknemlig for, sier hun.
Nettsiden har de siste årene levert hundrevis av konverteringer. Dette er både nåværende og potensielle kunder som enten har meldt seg på noe, tatt kontakt eller bedt om mer informasjon. Et tydelig tegn på at nettsiden fungerer som bedriftens viktigste salgshjelper.
– Vi ser at det vi driver med støtter salget. Vi driver mer trafikk inn til nettsidene og får et større fotavtrykk i markedet avslutter hun.