Det siste året har vi i Iteo utviklet oss fra å ha en begrenset forståelse til å aktivt bruke kunstig intelligens i det daglige. Nå vil vi gjerne overføre vår kunnskap og erfaring til andre.
De fleste av oss har i lang tid møtt på kunstig intelligens (KI) i form av anbefalinger på Netflix eller blitt foreslått votter og skjerf i SoMe-feeden din når du har kjøpt deg topplue. Likevel var KI-verktøy og tilhørende KI-funksjoner et relativt ukjent tema for de fleste av oss for bare ett år siden. Det ble snudd på hodet med lanseringen av ChatGPT, som siden har tatt verden med storm.
Hos Iteo tok nysgjerrigheten på KI av umiddelbart – men begrensingene var mange, og bruksmulighetene kanskje ikke så store til å begynne med. Gjennomgangsmelodien både i byrået og hos folk flest var:
“Dette ser kult ut – hva skal vi bruke det til?”
Sammen har vi identifisert muligheter som går langt ut over det vi trodde til å begynne med.
Kom ChatGPT til å bli vår tids MiniDisc eller MySpace? Eller var det kommet for å bli?
Ett år etter lanseringen av ChatGPT har bruksområdene og mulighetene som ligger i generativ KI tatt helt av, og ordskiftet flommer over av kunnskap, spørsmål og meninger om KI-relaterte tematikker.
Noe av det som har vekket Iteos nysgjerrighet mest er potensialet for effektivisering av arbeidsprosesser og styrking av tjenestene.
– Takket være gode initiativer internt, etablerte vi derfor våren 2023 en KI-arbeidsgruppe, forteller byråleder Janicke Leiren.
Hans Henrik Torgersen, en del av KI-arbeidsgruppen og en av initiativtakerne i Iteo, supplerer:
– Sammen har vi identifisert muligheter som går langt ut over det vi trodde til å begynne med. Særlig fordi vi fikk tid og rom til både å arbeide og eksperimentere med dette, har vi klart å øke interessen og KI-kunnskapene internt i byrået.
Kompetansebygging
Janicke Leiren understreker også viktigheten av formell kompetanseutvikling på feltet.
– Vi har derfor prioritert opplæring av våre ansatte innen KI, med særlig vekt på etikk. Derfor investerte vi blant annet i kursing av en av våre rådgivere, som deretter har fått i oppgave å utdanne resten av selskapet, forteller Leiren.
– I tillegg har det vært viktig for oss at alle ansatte skal ha de samme mulighetene og verktøyene til å eksperimentere og prøve seg frem i det store KI-universet, for KI er så veldig mye mer enn bare ChatGPT! Hovedgrunnene er at vi ser at KI blir stadig mer relevant, og vi ønsker at alle våre ansatte skal ligge i forkant av denne utviklingen, fortsetter Leiren.
Som et ledd i å få alle med har byrået også arrangert ukentlige fellessamlinger med fokus på KI, og i oktober dedikerte vi en hel dag utelukkende til intern skolering på feltet.
Torgersen er entusiastisk:
– Da lot vi kundearbeid være kundearbeid og lekte med KI på mange ulike måter. Vi ser rett og slett at KI kan fullstending endre måten vi jobber på – helt fra hvordan vi organiserer oss, til hvordan vi kan prise tjenestene våre.
Vår satsing på KI har resultert i utvidet kompetanse og mer effektive måter å betjene kundene våre på.
Hva betyr det for kundene?
Resultatet av et gradvis og langsiktig fokus på KI er at det nå er en stadig mer integrert del av arbeidsprosessene våre. Med KI kan vi tilby våre kunder enda bedre tilpassede og effektive løsninger, og det hjelper oss med å identifisere og imøtekomme kundenes behov enda mer presist, forteller Leiren.
– Vår satsing på KI har resultert i utvidet kompetanse og mer effektive måter å betjene kundene våre på. I tillegg tilbyr vi nå KI-kurs til både eksisterende og nye kunder.
Eksempler på hvordan vi bruker KI:
- Som sparringspartner for kreativ tenkning og idéutvikling
- Til å bygge egne GPT-er
- I utforming og optimalisering av innholdsproduksjon
- For å tolke og oppsummere større tekstmengder
- Til nøyaktig og effektiv transkribering av lyd- og videomateriale
- Til å utvide eksisterende bilder med generativ KI
- Til å forstørre bilder med for lav kvalitet/oppløsning
- Til å skape nye bilder basert på ideer
- For å lage mockups slik at vi kan visualisere ideer overfor kundene våre
Er din bedrift klar til å ta steget inn i fremtiden med kunstig intelligens? Vi skreddersyr KI-kurs etter behov for å gi dere de ferdighetene og den innsikten som kreves for å implementere og dra nytte av kunstig intelligens i din virksomhet.
Uansett hvor dere befinner dere på KI-reisen, tilpasser vi vårt kurs til bedriftens spesifikke behov. Vi fokuserer på de mest relevante og oppdaterte KI-strategiene og applikasjonene, og tilbyr en unik mulighet til å skreddersy læringen slik at den passer perfekt for deres behov.