2014 er ikke året for innovasjon, men for utbredelse og at man skal ta i bruk de mulighetene som finnes. I år er det viktig med åpenhet og innsyn.
Kampen om personvern vil fortsatt stå sentralt, og det vil rulles opp flere saker som den vi så med Edvard Snowden.
33 Digital og Hotwire er to av våre søsterbyrå i UK. Sammen har de utviklet en rapport som beskriver hva de tror blir de viktigste globale digitale trendene i 2014.
Digital investeringer er ikke lenger en nisje
Partene slår fast i innledningen at dette ikke blir innovasjonens år, men et år for innføring og utbredelse av tjenestene og mulighetene som allerede finnes. I takt med at digitale investeringer ikke lenger er nisje, oppfattes sosiale medier som en naturlig del av markedsmiksen fremfor den enkleste salderingsposten i regnskapet. I takt med at digital kommunikasjon når massene blir tjenestene ikke lenger definert av en liten menighet ildsjeler, men integreres av de fleste virksomheter. Virksomheter forstår at de ikke lenger kontrollerer budskapene på samme måte som før, og setter deres respons og vakttjenester som en naturlig del av deres markedskommunikasjon. Man vil, i følge, rapporten se at hele bransjer og segment som handelsnæringen og utdanningssektoren ta i bruk verktøy som til nå har vært reservert innovatørene, samtidig som de vil være opptatt av å måle og vise frem resultater.
Større åpenhet og innsyn
Det forventes også kontrovers. Kampen om personvern vil fortsatt stå sentralt, og det vil rulles opp flere saker som den vi så med Edvard Snowden. Svaret fra virksomheter vil være enda større åpenhet og innsyn i tråd med at man vil bygge troverdighet rundt produkter og tjenester.