Portrett av Morten Kristiansen.
Iteos fagleder for innhold, Morten Kristiansen, deler hvorfor en firmablogg er verdens både beste og verste idé.

Firmablogg: Verdens beste og verdens verste idé

Å dele historier fra egen bedrift er en god, merkevarebyggende og tillitsvekkende idé. Dessverre går altfor mange i euforifella. Bloggen går opp som en bjørn og ned som en skinnfell i løpet av seks måneder. Men det trenger ikke ende slik.

De fleste må gripe til pennen som en del av jobben de utfører. Alle kan skrive. Noen liker å skrive, andre unngår det helst. I informasjonssamfunnet vi lever i flommer det over av informasjon. Å skille seg ut kan være en utfordring. Men det skal ikke hindre bedriften i å etablere en firmablogg.

Det største problemet med en interndrevet firmablogg er forpliktelse og stamina – evnen til å stå løpet ut. Firmabloggen er ikke en kvartalsavsluttende aktivitet. Starter du opp, bør du fullføre. I uoverskuelig fremtid.

Mange gode grunner

Det er mange grunner til at en firmablogg er en god idé. Listen er langt ifra uttømmende:

  • Ingen kan ditt selskap bedre enn deg og de som jobber der. Vis hva dere kan
  • Ingen andre har de historiene akkurat du sitter på (selv om de kan være vanskelige å se)
  • Kombinasjonen egen bedriftsintern kunnskap støttet av kundenes opplevelser er uslåelig
  • Kunnskapsdeling er gull
  • Stolthet internt når innhold spres og deles
  • Nye leads på bakgrunn av historier du deler
  • Du trygger eksisterende kunder med sitt valg
  • Du kan tiltrekke deg nye ansatte
  • Du bygger merkevare, historie for historie
  • Du liver opp en statisk hjemmeside

Så da starter vi da! I fødselsøyeblikket og tiden etter er euforien på plass. Kari på markedsføring, Gunnar på salg og Espen på utvikling får ansvar for å få ut saker. Ambisjonen er høy, minst en sak i uka.

Det publiseres. Det deles. Det fås tilbakemeldinger. Det er gøy. Dette fungerer jo.

Den interne redaktøren bør alliere seg med et knippe andre skriveføre som kan utføre akkurat samme arbeid. Både for backup når hverdagen kommer, men også for felles motivasjon og feiring av resultater.

Hva skjedde?

Så kommer hverdagen. Med salg, med møter, med produksjon, med syke barn, noen slutter, ferien kommer. Hva skjedde? Jo, arbeidslivet skjedde.

Hverdagen spiser ord. «Jeg skal bare…» Så går det en uke, to – fire og seks. Bloggen en død før den egentlig begynte. Tilbake sitter slukørede grunnleggere og bidragsytere som gremmer seg over at tanken i det hele tatt ble tenkt.

Poenget er at du må ha en plan. Et innholdshjul med forpliktelser. Begge må på plass.

Innholdshjulet er en kalender som sier når bloggen skal fores. Og hva den skal fores med. Å sette opp publiseringsdatoer er en enkel skrivebordøvelse. Hva hjulet skal inneholde kan være vanskeligere. Men du får det til i alle fall for de seks første månedene. Forpliktelse til planen kan være verre.

Alle skal ikke skrive

Å ha en intern «redaktør» kan være en god idé. En som kjenner bedriften, en «people person» – en som kan holde i innholdshjulet og kan lokke frem de gode historiene som bor nede i systemet et sted. Det er ingen ulempe at denne personen er skrivefør: For en ting er å lokke frem og finne historiene. Å faktisk gjøre jobben, er en annen.

Å peke på at den som eier historien og skal skrive den er sjelden en strak vei til suksess. Det vil fort føre til at folk holder kjeft for å slippe å ta tak i skrivejobben. Men å snakke om det, «gi et intervju», det vil de aller fleste kunne sette av tid til.

Den interne redaktøren bør alliere seg med et knippe andre skriveføre som kan utføre akkurat samme arbeid. Både for backup når hverdagen kommer, men også for felles motivasjon og feiring av resultater.

Spre det glade budskap

Og når du har lest helt hit: Godt innhold lever lenge, og kan distribueres på både morsomme og lønnsomme måter. Enkle og mer kompliserte måter. Å legge innholdet på egne nettsider er nærliggende. Men en bedrifts nettsider rennes vanligvis ikke ned av besøkende.

Bedriften har kanskje en Facebook-side eller en LinkedIn-side. Perfekt for deling. Kanskje bloggen også kan være den innholdsmessige spydspissen i et nyhetsbrev? Hva med å tenke mer avansert markedsføring av innholdet for aktiv leadsgenerering?

Mulighetene er mange når du først har fått bloggen over den vanskelige kneika. Men etter den går ikke alt av seg selv. Oppfølgning og justering, tilpasning og motivasjon må til.

Men det er gøy når det svinger!

Trenger du hjelp?

Tilbake til start: En firmablogg er en god idé. Klarer bedriften å etablere et velfundert innholdshjul og holde det i gang, er det to tomler opp.

Ser du ideen eller har du blitt inspirert – men kjenner på at dette hjulet med alle sine bokstaver og ord nok vil stoppe opp etter en tid, kan du likevel høste fordelene av å sjøsette den gode ideen.

Skriv til oss. Vi skriver tilbake!

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk