Flere deltagere på konferansen med innholdsmarkedsføring

For andre året på rad har Dell satset på godt innhold i form av artikler og de ansatte som markedsførere for å lokke publikum til sin viktigste lokale konferanse. I år ble det satt rekord.

Ønsker du råd om hvordan få flere til å komme på konferansen din? Ønsker du å vite hvordan flere kan få kjennskap til ditt neste seminar? En mulig vri er å gjøre det Dell Norge har gjort i to år nå. Hemmeligheten:

  • Et digitalt nav som kan man fortelle historier på og drive trafikk til
  • Artikler som lokker, engasjerer, forklarer, underholder og informerer
  • Ansatte som ønsker å bidra i spredningen og delingen av innholdet

Dell og innholdsmarkedsføring

Dell har på kort tid gjort seg mange erfaringer rundt bruk av innholdsmarkedsføring. Selskapet bruker det til å vise frem sine eksperter, løsninger og produkter, og for å markedsføre viktige firmanyheter som ansettelser, begivenheter, milepæler og konferanser. Så langt har vi sett at bloggposter som beskriver hva selskapet egentlig er ute etter gir gode resultater i form av:

  • Større trafikktall inn til karrieresider, bedre spredning og generell merkevarebygging
  • Engasjement rundt lokale begivenheter som den nylig fulltegnede jentekvelden
  • Bedre kommunikasjon med viktige kunder og partnere
  • Bedre evne til å fortelle selskapets interessenter om hvorfor de skal delta på lokale og internasjonale konferanser – som på Dell Solutions Tour, hvor hele 50 av de 400 deltakerne registrerte seg direkte etter å ha lest et innlegg på bloggen!

Markedsføring av konferansen

Hva er Dell Solutions Tour? Kort sagt er dette Dells største lokale konferanse, og den arrangeres ofte på starten av høsten. I år gikk den av stabelen 8. september i Oslo. Ett av målene som settes til markedsavdelingen er ufravikelig: Det skal være fullt. Bestillingen til ansatte, partnere og rådgivere er like klar: Dere er viktige for å hjelpe til nå dette målet.

I to år har Iteo lagt opp et løp der vi før konferansen bidrar med råd og innhold for å vise bredden som Dell Solutions Tour kan tilby. Hensikten er å gå bak agendaen og finne historiene om hvorfor partnere og kunder bør sette av en hel arbeidsdag til dette.

Vinklingene varierer både i kreativ innpakning og mer rasjonelle fakta, men dreier seg i hovedsak om å gi leseren et beslutningsgrunnlag. Hensikten er å engasjere målgruppen på bloggen på en slik måte at de går direkte til påmeldingssiden. I år tracket man altså at nærmere 50 gikk rett fra bloggen til påmelding, og i tillegg kommer mange indirekte effekter beskrevet lenger ned.

Eksempler på historiefortelling:

Og ikke minst er det viktig å gjøre det enkelt å få tilgang til presentasjoner og innhold i etterkant, med en tydelig call to action på «Last ned innhold».

Spredning av innhold:

  • Internkommunikasjon sikrer at de ansatte bruker riktige lenker for å få kunder og partnere påmeldt
  • Via sosiale medier kanaler – både de bedriften styrer selv og via ansattes private profiler
  • Via viktige partnerkanaler som for eksempel distributører og/eller forhandlere

Markedsansvarlig for klienter i Dell Norge og ansvarlig for årets konferanse, Kristine Dalen, er svært fornøyd.

– Vi er veldig fornøyd med årets konferanse. Vi satte oppmøterekord og knuste vårt eget mål for antall deltagere. Tilbakemeldingene fra både partnere og kunder er gode.

Hun fremhever at i tillegg til direkte påmeldinger har kolleger brukt blogginnhold for å overbevise sine kunder og partnere om hvorfor de bør sette av tid til deltagelse. Annonsering og telemarketing kunne vært et alternativ, men disse kanalene har en mye høyere kostnad – samtidig som muligheten for selve historiefortellingen, med tilhørende egenverdi, reduseres.

Dalens erfaring er at dessuten at du vil kunne oppnå rundt 8 prosent av deltakerne gjennom telemarketing, avhengig av faktorer som målgruppe og tema. I år kunne Dell direkte spore 12 prosent fra den langt rimeligere innholdsmarkedsføringen.

Mer verdi fra innhold

Dalen understreker at det ikke holder å bare markedsføre en konferanse godt. Man må også levere kvalitet på selve dagen, sørge for interessante foredrag, og sikre at deltakerne vet om alt det spennende de kan få med seg.

– Når vi ber en kunde bruke en hel arbeidsdag borte fra kontoret, er det viktig at vedkommende sitter igjen med et utbytte, og opplever at tiden borte fra det daglige arbeidet er vel investert. Da er det flere viktige momenter som spiller inn; ikke minst en god agenda. Den må understøttes av gode foredragsholdere som tar for seg tidsaktuelle tema.

Når dette er sikret kan godt og interessant innhold i bloggformat også gi mer verdi ved å hjelpe de ansatte få mer innsikt i dagens agenda. Innleggene på bloggen har vært et grunnlag for storytelling på Dells interne samlinger for å nettopp gå i dybden på de ulike teamene i agendaen.

– Dells aller viktigste verdi er våre ansatte. Vi er avhengige av at de vet hva som skal skje denne dagen, at de forstår og er både engasjert og involvert. Det er de ansatte med daglig kundekontakt som drar inn majoriteten av deltakere gjennom sin dialog. Derfor er det kritisk at de kjenner agendaen godt.

De ansatte ble også oppfordret til å dele innlegg i sosiale medier, og de har også fått grunnlag for en dialog med kundene som ikke er direkte sporbar til påmeldinger fra Dell Direkte.

– Jeg er veldig fornøyd med hva Iteo leverer. De er dyktige rådgivere som har god kunnskap om våre behov og våre løsninger, sier hun. Når man skal arrangere en stor konferanse er det veldig mye å tenke på og mange detaljer å holde styr på. Derfor er det godt å ha partnere som er såpass selvgående og til å stole på som Iteo. Det er veldig befriende, avslutter hun.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *