Første norske byrå i måleorganisasjonen AMEC

Iteo er første norske byrå i den internasjonale organisasjonen for måling og evaluering av kommunikasjon, AMEC. – Ledere og byråkunder setter helt nye krav til markedskommunikasjonen i årene som kommer - derfor har måling aldri vært viktigere, sier gründer av Iteo, Andreas Thue.

Alle ansatte i Iteo samlet på toppen av Galdhøpiggen. Iteo er første norske byrå som er medlem av AMEC som spesialiserer seg på måling og evaluering av kommunikasjon.

– AMEC har i mange år jobbet internasjonalt med å belyse viktigheten av måling for PR og kommunikasjon. De har utviklet rammeverk for å måle og analysere resultater av kommunikasjonsarbeidet, som vi nå ser frem til å jobbe videre med. Vi skal dele kunnskap og erfaringer med den norske kommunikasjonsbransjen, sier gründer av Iteo, Andreas Thue.

AMEC er verdens største organisasjon for måling og evaluering innen kommunikasjon, med over 160 medlemmer i 86 land. Iteo inngår i en egen byrågruppe.

Håper flere byråer engasjerer seg

Kommunikasjonsdirektør i Tekna, og sentralstyremedlem i Kommunikasjonsforeningen, Svein Inge Leirgulen, har kjørt mange seminarer og kurs om måling og evaluering av kommunikasjon. Han bekrefter at interessen for teamet er stor.

– Kommunikasjonsforeningen og Handelshøyskolen BI har de siste to årene vært pådrivere for, og formidlet kompetanse om strategi, mål, evaluering og måling. Vi har hatt mange seminarer og kurs om temaet, og interessen er stor. Det er viktig at byråene engasjerer seg i dette viktige arbeidet. Iteo viser vei, og jeg håper flere følger raskt etter.

Som medlem i AMEC kan Iteo ta del i organisasjonens målings- og evalueringsrammeverk, delta i opplæringsprogram og sørge for at alle ansatte har de beste forutsetninger for å sette gode mål for kundene og måle og evaluere på en hensiktsmessig måte.

– Vi ser hvilken verdi det gir når vi rapporterer konkrete resultater, ikke bare antagelser. Hvis vi som jobber med markedskommunikasjon ikke kan dokumentere at jobben vi gjør bidrar til konkrete salg og nye muligheter, taper vi troverdighet og budsjetter. Hele bransjen trenger å bli bedre på måling, og vi må dra lasset sammen. Vi trenger en felles målestandard for kommunikasjon i Norge, for måling har aldri vært viktigere, sier Thue.

Rekordpåmelding til frokostseminar om måling av kommunikasjon

27. november arrangerte Iteo, sammen med AMEC, danske Quantum Public Relations, Centre for Corporate Communication på Handelshøyskolen BI og Kommunikasjonsforeningen, et frokostseminar om måling og evaluering. Arrangementet var en del av Global Measurement Month – et årlig opplæringsinitiativ fra AMEC, der formålet er å lage gratis arenaer for å spre kompetanse innen måling av kommunikasjon.

Andreas Thue har aldri opplevd liknende respons på et seminar.

– Vi har aldri sett et frokostseminar fylles så fort. For å huse alle måtte vi bytte rom to ganger. En uke før arrangementet hadde vi 350 påmeldte og så oss nødt til å innføre venteliste for å ikke ende opp med å måtte be folk snu i døra. Dette viser at den norske kommunikasjonsbransjen er sulten på god informasjon om måling, og lurer på hvordan de skal gripe det bedre an. AMECs arbeid er viktig for kommunikasjonsbransjen, avslutter Thue.

Barry Leggetter, administrerende direktør i AMEC, ønsker Iteo hjertelig velkommen som medlem.

– At vi sammen med flere av våre individuelle medlemmer har organisert et seminar med over 350 påmeldte bare noen dager etter at Iteo ble medlemmer viser at de vil være flotte evangelister for måling, sier Leggetter.

For mer informasjon om AMEC:

https://amecorg.com/

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *