Første norske byrå i måleorganisasjon

Iteo er første norske byrå i den internasjonale organisasjonen for måling og evaluering av kommunikasjon, AMEC. – Ledere og byråkunder setter helt nye krav til markedskommunikasjonen i årene som kommer, og derfor har måling aldri vært viktigere, sier Andreas Thue i Iteo.

– AMEC har jobbet internasjonalt i mange år med å belyse viktigheten av måling for PR og kommunikasjon. De har utviklet rammeverk for å måle og analysere resultater av kommunikasjonsarbeidet, som vi nå ser frem til å jobbe videre med. Vi skal dele kunnskap og erfaringer med den norske kommunikasjonsbransjen, sier Andreas Thue.

AMEC er verdens største organisasjon for måling og evaluering innen kommunikasjon med over 160 medlemmer i 86 land. Iteo inngår i en egen byrågruppe.

– Det er viktig at byråene engasjerer seg i dette viktige arbeidet. Iteo viser vei, og jeg håper flere følger raskt etter. Kommunikasjonsforeningen og Handelshøyskolen BI har de siste to årene vært pådrivere for, og formidlet kompetanse om, strategi, mål, evaluering og måling.  Vi har hatt mange seminarer og kurs om temaet, og interessen er stor, sier Svein Inge Leirgulen. Han er kommunikasjonsdirektør i Tekna og sentralstyremedlem i Kommunikasjonsforeningen.

– Vi ser hvilken verdi det gir når vi rapporterer konkrete resultater, ikke bare antagelser. Hvis vi som jobber med markedskommunikasjon ikke kan dokumentere at jobben vi gjør bidrar til konkrete salg og nye muligheter, taper vi troverdighet og budsjetter. Måling har aldri vært viktigere, sier Thue.

Som medlem i AMECs PR Agency Group kan Iteo ta del i organisasjonens målings- og evalueringsrammeverk, delta i opplæringsprogram og sørge for at alle ansatte har de beste forutsetninger for å sette gode mål for kundene og måle og evaluere på en hensiktsmessig måte.

– Hele bransjen trenger å bli bedre på måling, og vi må dra lasset sammen. Vi trenger en felles målestandard for kommunikasjon i Norge, sier Thue.

27. november arrangerte Iteo, i samarbeid med AMEC, danske Quantum Public Relations, Centre for Corporate Communication på Handelshøyskolen BI og Kommunikasjonsforeningen, et frokostseminar om måling og evaluering. Arrangementet var en del av Global Measurement Month. Dette er et årlig opplæringsinitiativ fra AMEC, der formålet er å lage gratis arenaer for spredning av kompetanse innen måling av kommunikasjon.

Barry Leggetter, CEO i AMEC, ønsker Iteo hjertelig velkommen som AMEC-medlem.

– At vi sammen med flere av våre individuelle medlemmer har organisert et seminar med over 350 påmeldte bare noen dager etter at Iteo ble medlemmer viser at de vil være flotte evangelister for måling, sier Leggetter.

Andreas Thue har aldri opplevd liknende respons på et seminar.

– Vi har aldri sett et frokostseminar fylles så fort. For å huse alle har vi byttet rom to ganger. Vi har nå rundt 350 påmeldte og innførte venteliste for en uke siden. Dette viser at norsk kommunikasjonsbransje er sulten på god informasjon om måling, og lurer på hvordan de skal gripe det bedre an. AMECs arbeid er viktig for kommunikasjonsbransjen, avslutter Thue.

 

For mer informasjon om AMEC:

https://amecorg.com/

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *