Historiefortelling

God historiefortelling er basert på innsikt

For å lykkes med markedsføring må du kommunisere på målgruppens premisser. Du må fortelle deres historie – ikke din egen.

Historiefortelling

Fokuset bør dreies fra produkt til følelser. Gressklipper-forhandleren selger ikke egentlig gressklippere – han selger følelsen av å kikke ut på en perfekt, nyklippet plen. Selskapet som spesialiserer seg på robuste papirdunker selger ikke en oppbevaringsboks, det selger følelsen av å slippe hauger av overskuddspapp i boden. For å snakke til kunden på deres premisser bør du derfor kommunisere gjennom mennesker – ikke produkter.

Personer på jakt etter et nytt produkt eller tjeneste jakter ikke for moro skyld. Ta matkasse-leverandørene som eksempel. De selger ikke mat, de selger opplevelsen av å alltid vite at du har de rette ingrediensene i kjøleskapet og frigjort tid til å tenke på annet enn middagsoppskrifter.

Det er personer med behov og ønsker om gode opplevelser du skal sette i sentrum, det er disse du skal utvikle innhold for. Godt innhold kommer først når du vet hva kunden egentlig vil vite. Når kunden har fått svar på sine spørsmål – da kommer salget.

Så hvordan får du innsikt i hva kunden vil vite?

 

Forstå hva som vil være den optimale opplevelsen for målgruppen din

Kartlegging av kunden handler i bunn og grunn om å unngå antakelser. Det enkleste for oss er å ta avgjørelser basert på hvordan vi selv ville agert i en kjøpsprosess. Du tar utgangpunkt i produktet, som du selvfølgelig kjenner til fingerspissene, og inkluderer informasjon om alt som er fint og flott. Du markedsfører fra ditt perspektiv, med produktet i fokus. Gjør en helomvending og tenk heller på hvilke behov den potensielle kunden har, og hvilken opplevelse kunden vil få av ditt produkt.

Å vite stegene i kundereisen er ikke lenger nok. Vi bombarderes med budskap fra vi står på trikkestoppet om morgenen, via podcasten vi hører på veien, til Instagram på kveldstid. En konstant flyt av skreddersydd informasjon når oss gjennom store deler av døgnet. Hvis du ikke er krystallklar på hvilket av kundens behov ditt produkt dekker, vil de garantert lete andre steder.

 

Fortell målgruppens historie, ikke din egen

Historiefortelling, eller storytelling, som virkemiddel er ikke noe nytt. Mange har allerede brukt historiefortelling til å engasjere potensielle kunder i flere år. Få vil krangle på at historiefortelling er en god vei til markedet for de fleste bedrifter. Det er bare det at de i stedet for å fortelle historien kunden vil høre, forteller den selskapet selv har lyst til å formidle.

Vi mennesker har mer enn nok på agendaen det meste av tiden, enten det er et viktig prosjekt på jobben som skal ferdigstilles, nye rutiner som skal implementeres, middag som skal lages eller klær som skal vaskes. Vi har rett og slett ikke tid eller lyst til å bry oss om andres historier. Om historien ikke umiddelbart snakker til et behov vi kjenner på, går vi videre til neste gjøremål.

Bedrifter kan dele endeløse lister over funksjoner. De kan snakke om spennende fordeler bedriften selv mener at produktet tilfører kunden. Bedriften snakker på vegne av seg selv, og vektlegger hva de selv synes er viktig og hvorfor. De glemmer menneskene. Om vi ikke involverer mennesker og deres behov og opplevelser, er sjansen for å overbevise noen liten. For folk bryr seg nemlig ikke.

Sannheten er at målgruppen din bryr seg om sin egen historie, ikke din. Snakk med selgerne, kundeservice eller andre som sitter tett på kunden. Hvilke spørsmål får de inn? Hva er det kunder og potensielle kunder er usikre på? Bruk kunnskapen du har om målgruppen og deres optimale opplevelse som utgangspunkt. Først da kan du utvikle innholdet som gir innsikten de trenger for å ta riktig beslutning. Og bruke rett kanal til å nå dem.

Vil du vite mer om hvordan smart markedsføring gir verdi for selskapet? Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt.

 

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *