HubSpot åpner datasenter i Europa. Dette betyr det for deg

Vet du hvor dataen du bruker i markedsføringen din lagres? Det må du ha stålkontroll på i en tid hvor kravene til personvern er svært strenge. HubSpot, en av verdens største CMS-leverandører, har nylig tatt grep i lys av den nye Schrems II-dommen.

Bilde av en laptop med HubSpot-logo på skjermen.

– HubSpot er for mange markedssjefer en viktig brikke i markedsstrategien, og gjør det enkelt å jobbe effektivt med leads og eksisterende kunder.

Carina Behrens, HubSpot-spesialist i Iteo.

Med et europeisk datasenter kaster HubSpot en livbøye til markedssjefer og markedsførere i Europa. Leads, besøkstall og IP-adresser skal daglig spores og analyseres for å sikre effektiv og nyttig annonsering, både for bedrift og kunde. Alt må gjøres i tråd med GDPR og gjeldene regelverk. Målet er ikke å stikke kjepper i hjulene til markedsførere, men å sørge for at du, jeg og alle som daglig bruker nettet skal føle oss trygge på at vårt personvern er ivaretatt når vi melder oss på et nyhetsbrev, bestiller en vare eller registrerer oss i en kundeklubb. I en digital verden blir derfor kravene til personvern stadig strengere, og nyest i rekken er Schrems II.

– I lys av dette tar flere selskaper grep, blant annet HubSpot. HubSpot er for mange markedssjefer en viktig brikke i markedsstrategien, og gjør det enkelt å jobbe effektivt med leads og eksisterende kunder, sier Carina Behrens, som er HubSpot-spesialist i Iteo.

Foto av HubSpot-spesialist i Iteo, Carina Behrens.

Hva HubSpots europeiske datasenter betyr for deg kan du lese mer om lenger ned i artikkelen. Men først:

Hva er Schrems II?

Med det nye datasenteret gjør HubSpot lagring av personvernopplysninger både tryggere og mer fleksibelt for sine europeiske kunder. Behovet for økt trygghet og fleksibilitet økte sommeren 2020, da EU-domstolen avsa en dom som førte til at den såkalte Privacy Shield-avtalen ble kjent ugyldig. Privacy Shield har regulert overføring av personopplysninger til land utenfor EU- og EØS-området. Med personopplysninger menes alt som kan knyttes til en enkeltperson, også IP-adresser eller opplysninger om hva du søker etter på nettet.

Personvernorganisasjonen NOYB («None Of Your Business»), som Max Shcrems står bak, har etter Schrems II-dommen klaget inn 101 europeiske selskaper for brudd på reglene om overføring av personopplysninger, fordi de har brukt Google Analytics eller Facebook Connect. Dette er løsninger som brukes av svært mange virksomheter. I vår bransje, kommunikasjonsbransjen, brukes slike løsninger til å få nyttig statistikk om bruken av nettsider, for eksempel hvor mange som leser en artikkel eller besøker en nettside.

Schrems II-dommen påvirker alle som bruker skytjenester eller nettbaserte løsninger der data kan leses fra land utenfor EØS-området. EU mener at mange, spesielt amerikanske, selskaper har bygget opp tjenester som har vært i strid med GDPR. Bakgrunnen for det er at USA har en annen og mindre streng personvernlovgivning enn Europa.

Vil du vite mer om Schrems II? Les vårt intervju med en av Norges fremste eksperter på personvern, og last ned webinar om temaet her.

Hva betyr et europeisk datasenter for meg?

Når HubSpot nå åpner et datasenter i Europa gjør de det enklere for deg å navigere i personvernlovgivningen, nettopp fordi du kan være sikker på at dataen lagres i tråd med EUs regelverk. Det fjerner mye usikkerhet.

For nye HubSpot-kunder vil all data lagres i det europeiske datasenteret. For eksisterende kunder vil det komme en løsning som gjør det mulig å migrere data fra det amerikanske til det europeiske datasenteret i løpet av 2022. Det er forventet at mesteparten av dataen som allerede er lagret i HubSpot vil være mulig å migrere, og selskapet ser i tillegg på hvordan de kan inkludere eksterne faktorer – som domenenavn – på enklest mulig måte.

– Dette er gode nyheter, og svært proaktivt av selskapet. Iteo satser stort på HubSpot, og verktøyet gir gode resultater når det brukes riktig. Her kan vi jobbe effektivt med leads og eksisterende kunder på en måte som verken føles påtrengende eller tilfeldig, sier Behrens.

HubSpot jobber fortsatt med å få på plass de siste detaljene om datamigreringen. Iteo vil følge med på prosessen, og bistå deg når tiden for å migrere kommer.

Har du spørsmål? Vi svarer på det du lurer på og hjelper deg gjerne med å komme i gang med, eller få enda mer ut av HubSpot. Kontakt oss for en hyggelig prat.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk