I går var det nøyaktig ti år siden jeg registrerte meg på Facebook. Tipper det også er mange andre som har dette jubileet i disse dager. Siden den gang har plattformen gjort mange krumspring frem til det den er i dag.
Facebooks historie går tilbake til 11 januar 2004. Det startet som et lukket nettverk for alle som gikk på Harvard, men kort tid etter ble den lagt merke til av Sean Parker, grunnleggeren av Napster. Han hjalp selskapet frem til en privat investering fra Peter Theil, grunnleggeren av PayPal, og snart ble det en internasjonal hit.
Facebooks spede begynnelse – for meg
Da jeg ble facbook-bruker gikk jeg på ungdomsskolen, og vi brukte PC flittig som en del av undervisningen. I friminuttene fikk vi lov til å velge å enten gå ut, eller sitte i klasserommet foran PC.
Jeg og min gode venn Andreas var veldig interessert i teknologi og data, og alt man kunne lage med det. Sammen laget vi sanger i FL Studio og jeg hadde begynt å lære meg Photoshop. Denne artikkelen, med tittel «Kjendiser elsker Facebook», gjorde oss nysgjerrige. Et annet sted leste vi at det nå også var flust av amerikanske kjendiser på denne nye plattformen.
Akkurat der og da, var ikke Facebook mye annerledes enn Biip.no, eller Nettby. Slike løsninger begynte vi å bruke for å komme i kontakt med venner og bli kjent med nye. Lite visste vi da, hvilken innvirkning Facebook skulle ha på oss, eller verden. I den spede begynnelse i desember 2004 hadde Facebook én million brukere. I dag teller brukerbasen på Facebook godt over en milliard. Bare i Norge er vi i overkant av 3 millioner aktive brukere.
Det er interessant å reflektere tilbake på hvor Facebook var, både som plattform og for den enkelte, og hva det har blitt.
Fra vennenettverk til branding-plattform
Bedrifter er som kjent ivrig på å utnytte nye markedsplasser, og Facebook var heller ikke et unntak. Facebook har utviklet seg og svart på dette behovet gjennom årene:
2007: Det tok faktisk 3 år før Facebook lanserte «Brand Pages». Dette hjalp plattformen å gå fra å være en plattform for høyskole- og universitetsungdom, til å også bli for unge i arbeidslivet. For første gang kunne bedrifter bygge sosiale forhold til sine kunder.
2009: For første gang kunne forbrukere rekke opp hånden på nettet. Man kunne bli «fan» av en Facebook-side. For brukeren sa dette noe om dem selv til deres venner. For merkevarer, betydde dette å bygge innhold og en stemme for en helt ny kanal – en man kunne lære mye om kunders preferanser fra. Facebook gikk fra «nice-to-have» til et «must-have».
Samtidig begynte bedrifter med konkurranser og reklame på Facebook. Dette var også den spede begynnelsen for vår partner, Fanbooster.
2010: Facebook lanserte annonser. Nå kunne markedsførere gjøre sine sideinnlegg til annonser. Nå var det hele 350 millioner mennesker som brukte mobil for å logge inn på Facebook. Det som er interessant her, er at det tok ytterligere to år før annonsører kunne annonsere på den mobile News Feeden.
2012: Facebook fikk flere annonseformater, med mulighet til å annonsere mot egne lister, samtidig som Facebook nådde én milliard månedlige brukere.
Facebook er viktigst øverst i B2B-salgstrakten
Facebook-bruken forandrer seg
Vi stopper der. For Facebook har vokst kraftig, og gjort mye. Blant annet kjøpte selskapet opp Instagram for én milliard dollar. Senere kjøpte de Whatsapp for vanvittige 16 milliarder dollar. Historien har vist oss at den teknologien og brukermassen Facebook ikke har, kjøper de opp. Det er ikke slik at Facebook kommer til å forsvinne over natten. Om det å være tilstede gikk fra å være «nice-to» til «must-have» i 2009, så henger du langt etter om du ikke er der i dag.
Samtidig som vi bedrifter har beveget oss vekk fra «lik-oss-og-vinn-ipad» konkurranser, har også brukerne endret sin atferd på plattformen. Over tid har Facebook blitt «startsiden» for mange., særlig unge. En studie gjort av eMarketer viser faktisk at 60 prosent av unge født mellom 80- og 90-tallet sjekker Facebook daglig for nyheter. 14 prosent av de i studien svarte at de sjekket Facebook «nesten konstant».
Mange ganger støter vi på markedsførere som sier at de ser en nedgang i Facebook-bruk. Mitt svar til dette er at det ikke nødvendigvis er færre mennesker som bruker Facebook, men atferden vår har endret seg.
• Kun 10 prosent av Facebook-brukere publiserer et innlegg hver dag.
• 4 prosent legger ut et innlegg flere ganger om dagen.
• 25 prosent legger sjeldent ut noe.
Facebook har faktisk selv gjennomført en studie som viser at vi slutter å poste på grunn av selv-sensur. Over 17 dager ble det gjort en studie på 3,9 millioner brukere. Dette viste at 71 prosent skriver en status eller en kommentar, men publiserer denne ikke.
La meg ta et steg tilbake. Jeg skjønner at tallene ovenfor kan virke som en avsporing. Men det er interessant å ha vært med på utviklingen av et sted der vi på ungdomsskolen la til pene jenter som venner, til at jeg i dag bruker Facebook hver bidige dag for å levere markedskommunikasjon til våre kunder. Jeg er spent på fremtiden, men er ikke usikker på at det krever at vi som markedsførere også tar innover oss denne atferdsendringen. Ikke bare har brukere blitt banner-blinde, men de bruker Facebook på en annen måte nå enn før. Her må vi følge med i timen.