Grå illustrasjon med oransje penn og tekst "Slik skriver du en god bloggpost. gratis nedlasting av sjekkliste"

Hvordan skrive en god bloggpost

En god bloggpost er en tekst som oppfyller det du ønsker å kommunisere og som møter leserens behov. Hvis leseren gjør det du ønsker at han skal gjøre etterpå, er det suksessfull post.

En tradisjonell bloggpost består av en del faste elementer som overskrift, ingress, brødtekst underoverskrifter (eller mellomtitler om du vil) bilder eller illustrasjoner og ikke minst så bør den inneholde en Call To Action (CTA) eller et neste steg.

Sjekkliste for bloggposter

Vi har laget en sjekkliste for bloggposter som du kan laste ned ved å klikke på bildet til høyre. Print den ut, send den til en kollega eller venn og ha den foran deg når du skal i gang med å skrive

Målet med bloggposten

Før du skal skrive en bloggpost er det smart å sette seg et mål. Hva er det du ønsker å oppnå? Er det en handling? Hvor leseren skal gjøre noe, melde seg på noe eller lese mer et annet sted? Er det å informere om noe? Til slutt, hva slag inntrykk vil du at leseren skal sitte igjen med etter å ha lest det du skrev? Skal han være underholdt, opplyst, føle at han fikk verdi?

Nøkkelord, nøkkelord, nøkkelord

Nøkkelord er viktig. Hvilke nøkkelord er viktig for leserne, hvilke ord og uttrykk bruker de når de søker etter informasjonen om emnet du skriver om. Disse nøkkelordene eller utrykkene skal du bruke i overskrifter og i teksten. Vi har tidligere delt vår sjekkliste for hvordan du skal skrive for Google som du kan laste ned gratis.

Slik skriver du en god bloggpost

Overskrift: Skal fortelle hva teksten gir eller handler om, og friste til å lese mer
Ingress: Skal oppsummere hele teksten, gi konklusjonen og få leseren til å lese hele teksten
Brødtekst: Skal fortelle hele historien
Underoverskrifter/mellomtitler: Skal oppsummere teksten under og gi svar på hva seksjonen under handler om
Bilder og illustrasjoner: Skal forsterke eller forklare budskapet. NB Husk ALT tekst når du legger inn bilder.
Neste steg eller Call To Action: Hva skal leseren gjøre når han har lest teksten? Hva er det neste han skal gjøre.

Slik skaper du bloggposten din

Vår erfaring er at det ofte er lurt å ha en rekkefølge når du skal lage en bloggpost og som oftest bruker vi følgende oppskrift

1. Bestem målet
2. Hva skal være neste steg etter at de har lest bloggposten
3. Hvilke nøkkelord er viktig for temaet du skal skrive om
4. Bestem underoverskriftene
5. Bestem hvilke bilder eller illustrasjoner som kan støtte oppunder eller hjelpe deg å forklare innholdet
6. Skriv kortversjonen av det du vil si gjennom ingressen
7. Skriv brødteksten
8. Skriv overskriften

Noen ganger kommer overskriften først i hodet og deretter innholdet. Det er ikke dumt det, men husk å ta en avsjekk i forhold til nøkkelord og hva du faktisk har skrevet i innlegget når du har skrevet det ferdig.

Lykke til med skrivingen. Last ned og print ut sjekklisten for hvordan skrive gode bloggposter her.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk