Bak en vellykket strategi for innholdsmarkedføring ligger en målrettet plan og noen som våger å satse på godt innhold for å nå nye målgrupper.
– Det er altfor mange virksomheter som har lappet sammen en samhandlingsløsning basert på tilgjengelige og rimelige enheter.
I dag snakker alle om innholdsmarkedsføring, men ikke alle evner å ta skrittet helt ut og bruke de gode historiene som et viktig virkemiddel for marked, salg og PR.
Viju er en global spesialist på visuell kommunikasjon og samhandling. Det norske selskapet planlegger, installerer og drifter fysiske og digitale møterom for virksomheter over hele verden. Kjernen i alt Viju gjør ligger i de tre ordene «People, Process, Technology». Dette betyr at Viju designer helhetlige audiovisuelle løsninger med brukerne i fokus – og kundene deres investerer i løsninger som faktisk blir brukt.
Målrettet innhold
Iteo ble med på laget i starten av 2016. Markedansvarlig i Viju, Jeaneth Mørum, hadde allerede da lagt opp til en ambisiøs innholdsplan for å øke tilstedeværelsen på selskapets blogg og heve kvaliteten på nettsidetekstene. Hun ønsket å hente frem de gode kunde- og produkthistoriene som ble delt uformelt internt, men som ikke nådde ut til kunder og partnere. Samtidig ønsket hun å nå flere enn kun IT-avdelingen i et selskap.
– Selv om beslutningstakerne ofte befinner seg på toppen eller i IT-avdelingen ser vi at de ansatte får mer å si for hvilke løsninger virksomheten velger. Det er altfor mange virksomheter som har lappet sammen en samhandlingsløsning basert på tilgjengelige og rimelige enheter. Resultatet er løsninger som verken er standardiserte eller brukervennlige, forteller Mørum.
I 2016 ble det derfor et mål for Viju å vise hvordan de bidrar til å gi en bedre arbeidshverdag for de ansatte. Sammen med Iteo ble fokuset lagt på å løfte frem i alle kanaler:
- Spennende store og små kundehistorier
- Produktpresentasjon mot ulike målgrupper
- Tips og råd for å utnytte løsningene optimalt
- Innhold som utfordrer «gamlemåten»
I fellesskap satte vi opp en innholdsplan med definerte målgrupper. Ulike dedikerte bloggposter skulle nå alt fra IT-avdelingen, til HR og salg.
– Mange er ikke klar over at videokonferanseløsninger kan brukes til så mye mer enn standardmøter. Videokonferanser er viktig i en fremtidsrettet bedrift og vil redusere reisekostnader, øke verdien på ekspertkompetansen i selskapet og kan være med å bidra til et bedre miljø internt. I Viju vet vi dette, nå må vi bare klare å vise det frem også, sier Mørum.
Innholdsmarkedsføring økte salget med 30 prosent
– Iteo tok seg tid til å bli kjent med oss og våre løsninger. Samtidig ble de en viktig sparringspartner som evnet å se på løsningene våre utenfra.
Et budskap i alle kanaler
Et viktig fokus i arbeidet Iteo og Viju gjorde sammen var å jobbe smartere ved å produsere en tekst som deretter med enkle grep kunne tilpasses bruk i alle kanaler.
– Iteo tok seg tid til å bli kjent med oss og våre løsninger. Samtidig ble de en viktig sparringspartner som evnet å se på løsningene våre utenfra og plukke frem spennende innfallsvinkler, muligheter og historier som vi hadde sett oss blinde på selv, forteller Mørum.
Ved å ta seg tiden til å legge opp en innholdsrik aktivitets- og innholdsplan fikk Viju:
- En større mulighet til å jobbe langsiktig og strategisk ved hjelp av årlige aktivitets- og innholdsplaner
- En smartere måte å jobbe med godt innhold der alt innhold blir gjenbrukt og støtter salg og selskapets forretningsmål
- En større mulighet til å samkjøre markedsaktiviteter med partnere og få mer verdi ut av hver investering
- Opprettet en dedikert blogg for Viju med kunde- og produkthistorier
- Opprettet en Facebook- og Twitterkonto, samt økt aktiviteten på LinkedIn
- Oppstart av AdWords-konto
- Dedikerte landingssider for ulike løsninger og tjenester
- En større delingskultur internt der salg og produktspesialister deler kundehistorier og kunnskap i Vijus egne kanaler som nyhetsbrev og interne info-skjermer på alle lokasjoner
- En stor økning i antall presseoppslag med presseklipp i Ingeniørnytt, Computerworld, Digi.no og Finansavisen
- To relevante kommentarer i Kapital
- Opprettet fast månedlig nyhetsbrev til partnere og kunder
– De mest leste sakene våre på bloggen i dag er en kundecase for Lyse og en sak som retter seg mot de ansatte i HR og hvordan de kan ta i bruk virtuelle møterom på nye måter. For oss og vår bransje er det en helt unik vinkling å rette seg mot alle ledd av virksomheten til kundene våre. Det er moro at vi ser resultater i form av høye lesertall, sier Mørum.