Ole Konrad Fjeldstad Iversen fra Euro Business School forteller hvordan strømmetjenesten SalesPal sikrer at norske salgsledere kan holde seg faglig oppdatert – uansett tid og sted. Dette i en tid der salgsprosessen har blitt en kjøpsprosess.
I dag tar kundene kontroll over salgsprosessen selv. Undersøkelser viser at to av tre søker på nett før de bestemmer seg for produkt/løsning, og bare 13 prosent stoler på hva selgeren har å si. Du kan ikke nødvendigvis bare slå på tråden til en kunde for å presentere deg eller komme på listen over de som får gi et tilbud – de vil undersøke og finne deg selv. Hva kan du gjøre da? Du må sørge for at du blir funnet, og at det de finner er det riktige budskapet.
Unik norsk strømmetjeneste
Fjeldstad Iversen er produkt- og utviklingsansvarlig hos Euro Business School – et av Norges fremste fagmiljø for salgsutvikling. De lever av å gjøre andre til bedre selgere, men opplevde de samme utfordringene som de fleste andre ledere oppdager i dag.
–Vi oppdaget at vi måtte tenke nytt. Når det brenner er det allerede for sent! Løsningen ble noe vår bransje aldri har sett tidligere, sier han.
Euro Business School lanserte SalesPal, et salgsforum på nett hvor ledere kan se videoer og innhold med ferske tips, råd og beste praksis innen salg og ledelse. Det kommer nytt innhold hele tiden, slik at lederen alltid kan hente ny inspirasjon.
–Vi vil dele vår kunnskap på en arena der kundene ønsker å møte oss. Vi må tørre å vise frem hva vi tilbyr, flytte salgspitchen over på nett og gi mer slipp på salgsprosessen. Det gammeldagse salgsmøtet utfordres kraftig. Hvis du ikke innser dette, er det snart for sent, mener Fjeldstad Iversen.