Iteo opphever permitteringer

Lojale kunder og ansatte som forsto alvoret har gjort at Iteo har klart seg godt gjennom de første fasene av Covid-19 krisen.

Gruppebilde av flere ansatte i Iteo

– Det er en risiko å oppheve permitteringene, men kvaliteten i et fulltallig team er det som skal til for at vi skal klare oss gjennom dette året, som fortsatt vil by på mye turbulens.

Andreas Thue, daglig leder i Iteo

– Under finanskrisen i 2009 erfarte flere av oss som i dag jobber i Iteo å miste 40 prosent av omsetningen på noen få uker i et annet byrå. Derfor var vi tidlig ute med å ta grep da regjeringen stengte ned samfunnet i mars, sier daglig leder i kommunikasjonsbyrået Iteo, Andreas Thue.

Iteo som byrå påvirkes av konjunkturer. Derfor ble det raskt tatt grep for å beskytte så mange arbeidsplasser som mulig over tid. Tre ansatte ble permittert på fulltid, fem ansatte ble permittert 50 prosent, og ledergruppen reduserte egne lønninger. Underveis er to personer hentet tilbake fra permittering, og fra 4. mai er alle tilbake på jobb.

– Det er en risiko å oppheve permitteringene, men kvaliteten i et fulltallig team er det som skal til for at vi skal klare oss gjennom dette året, som fortsatt vil by på mye turbulens, sier Thue.

Portrettbilde av Andreas Thue, daglig leder i Iteo

– Vi har utviklet vårens største kampanjer for kundene, og nye kreative markedskampanjer via ideutvekslinger i Microsoft Teams. Det har vært en fascinerende periode.

Andreas Thue, daglig leder i Iteo

Han viser til undersøkelser fra analysebyrået Gartner, som viser at bedriftene som ga gass da andre nølte i svingen under finanskrisen 2009, er de som hadde størst fart ut på oppløpssiden og som har klart seg best siden.

– Vi har hatt en offensiv tilnærming hele veien.  Vi har gasset på i svingen, og er overbevist om at angrep har vært det beste forsvaret, sier Thue.

Lojale og tilfredse kunder

Underveis i koronakrisen fikk de ansatte i Iteo gladmeldingen om at det vant kåringen «Årets byrå» for fjerde året på rad i PR- og kommunikasjonskategorien. Prisen deles ut av Dagens Næringsliv og Regi til de aktørene i markedet som har de mest tilfredse kundene.

– Det er et tegn på at vi har stabile og gode kunderelasjoner, og beviser at det viktigste for Iteo er fornøyde ansatte som skaper de beste kundeopplevelsene. Kundetilfredshet gir konkurransefortrinn, og jeg tror måten vi jobber med kundeservice er hovedårsaken til at kundene har beskyttet investeringene de gjør i oss. Noen har også gasset på i krisen. Vi er ydmyke og takknemlige, sier Thue.

– Kåringen ble markert, men ikke feiret. Det tar vi senere. For oss var det viktigste å holde trykket oppe, legger han til.

Selskapets ansatte har jobbet på hjemmekontor gjennom hele krisen. Underveis er det skapt mange spennende erfaringer med nye former for prosjektledelse, og ny type samhandling med kundene.

– Vi har utviklet vårens største kampanjer for kundene, og nye kreative markedskampanjer via ideutvekslinger i Microsoft Teams. Det har vært en fascinerende periode, sier Thue.

Stabil omsetning, nye salgsmuligheter

Omsetningen i Iteo har gjennom mars og april vært noenlunde i tråd med budsjettet. Det skyldes oppdrag vunnet før krisen inntraff, og fordi mange ansatte har levert mye mer enn det som normalt kan forventes.

– Vi er usikre på hva som skjer nærmere sommeren. Mange har det tøft, og vi gjør vårt ytterste for å finne gode løsninger for å hjelpe våre kunder med kreative løsninger for å holde markedskommunikasjonen vedlike, sier Thue.

Selv om Iteo foreløpig har klart seg godt, mener Thue det var riktig å permittere.

– Det viktigste i denne situasjonen er å beskytte arbeidsplasser. Da har vi brukt de virkemidlene vi mente var riktig, sier Thue.

– Det var riktig å permittere tidlig, og enda riktigere å oppheve permitteringene så raskt vi klarte.

Pågangen fra nye kunder har også vært god i perioden, og Iteo har hatt høy aktivitet på salgssiden.

– Rett etter påske vant vi det som for oss er vårens kuleste byråkonkurranse. Vi kan ikke fortelle hvem dette er enda, men det er en av teknologibransjens aller feteste merkevarer, avslutter Thue.

Relevante innlegg

2019 fra A til Å

Iteo med ny profil

Tre nye rådgivere rekruttert til Iteo

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Hubspot logo