Lights, camera, action!

Av og til skulle man gjerne sett det på film. Det er tilfellet for mange som ser på Game of Thrones. Hvorfor lese bøkene når man kan se på en prisvinnende serie i stedet? Det finnes ingen grunn til at dette ikke også kan gjelde for produkt-PR og markedsføring generelt!

Hvor ofte har man ikke tenkt at det ville vært mye enklere om jeg bare kunne vise frem produktet framfor å beskrive det med altfor mange ord i en pressemelding? Kanskje er det vanskelig å få grep på produktet gjennom det skrevne ord. Eller det levende bildet virker mer motiverende enn stillbildet du kan tilby ved siden av en tekst.

Stadig flere nettaviser bruker video i sine reportasjer. Ikke bare gjør det sakene mer tilgjengelige, men innholdet skaper også en mulighet for nettavisen å øke sine annonseinntekter. Er en film interessant nok vil leserne tilbringe mer tid på nettsiden, trafikken øker og annonsemulighetene blir bedre både rundt og i filmen.

For avsenderen av budskapet er det også store muligheter ved å satse på det visuelle. Anna K. Langhammer skrev i bransjemagasinet Kommunikasjon om viktigheten av det visuelle i den forrige valgkampen. Blant annet handler det om å vinne krigen om synlighet i sosiale medier. Erfaringen er at budskapet kommer lettere frem i korte videosnutter framfor å bli forklart i lange kompliserte setninger.

Video? Nei, det er altfor stor investering for oss!

Nei! Ikke nødvendigvis, og i hvert fall ikke uoverkommelig.

Ja, en film tar noe lengre tid enn en pressemelding, da det kan være utfordrende å holde på interessen gjennom de minuttene filmen varer. For å få til dette må du analysere målgruppen din, utvikle et budskap og sikre at dette egner seg på film. Deretter må elementer som intervju planlegges. Så langt i prosessen ser vi ikke store forskjeller fra forarbeidet til en pressemelding.

Selve filmingen kan kreve litt mer tid for de involverte. Det er ikke uvanlig å måtte «stage» illustrasjonssituasjoner. Samtidig må man sikre at man har fått med seg de beste bildene og illustrasjonene for å skape en fengende film. I eventuelle intervjuer må intervjuobjektene føle seg ivaretatt og avslappede slik at de og deres budskap kommer frem på best mulig måte i filmen.

Mange tror at kun en offisiell talsmann kan uttale seg på film, men det stemmer ikke. Ofte vil de beste sitatene komme fra «den vanlige mannen i gata», han som bruker produktet eller tjenesten i sitt daglige arbeid.

Dette føltes som altfor omfattende for oss!

Det kan føles omfattende, men resultatet kan gi så mye mer verdi enn hva man legger i det av tid og ressurser. Gevinsten kan også overgå det en tradisjonell pressemelding kan klare (selvfølgelig avhengig av gjennomføring og budskap). Dessuten er det også veldig moro å lage en film.

Vi har vært så heldige å få lov til å hjelpe flere av våre kunder med videoproduksjon. Blant annet har vi vært med på å vise frem hvordan SAP har hjulpet Jernbaneverket med å bli enda mer effektive takket være mobilt banedata der kontrollørene i felten kan elektronisk rapportere direkte inn i Jernbaneverkets systemer.

Vi kan hjelpe deg med å gjennomføre målgruppeanalyser, utvikle budskap, skrive manus med riktig vinkling og gjennomføre eventuelle intervjuer. Vi sikrer at nettopp ditt produkt eller tjeneste kommer frem på en slik måte at dine målgrupper visuelt får oppleve nytten for seg selv.

Hva skal jeg bruke den til da?

Filmen kan gjenbrukes så lenge man ønsker. Den kan deles på nettsiden, i sosiale medier eller tilbys til redaksjoner som visuelle elementer i en større sak. Et par av våre kunder har også brukt den i annonsering via sosiale medier. De kan deles internt og eksternt avhengig av behov og ønsker.

Ta gjerne kontakt med oss for å se flere eksempler på filmer vi har produsert da ikke alle kan være allment tilgjengelige på våre nettsider.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *