Markedssuksess for Oslos mest unike næringseiendom

Når første leietaker flytter inn i januar 2021, og Økern Portal suksessivt åpner dørene det neste året, har byggherre Oslo Pensjonsforsikring sikret langsiktige leiekontrakter på rundt 80 prosent av de totalt 80.000 kvadratmeterne med kontorbygg og hotell.

Illustrasjon av Økern Portal. Laget av 3D Estate Lark Landskap og Dark Arkitekter

Dermed har næringsmeglerne i Malling & Co, Oslo Pensjonsforsikring og Iteo klart å sikre driften i Oslos mest særegne næringsbygg, kun gjennom historiefortelling og digital annonsering.

I sentrum av kampanjen står nettsiden. Der har man skapt et eget innholdsunivers, som så har blitt spredt ut gjennom digitale kanaler. Dette har truffet bredt nok til at mange har blitt kjent med Økern Portal – men smalt nok til å treffe potensielle leietakere.

– PR-arbeidet har vært en sentral del av markedsføringen av bygget.

Marianne Johannessen, markedssjef i Malling & Co

Lagde egen nettside for prosjektet, med eget portalmagasin

Om lag 55.000 kvadratmeter blir arbeidsplass for over 3.000 personer, i virksomheter som ønsker å gi sine medarbeidere de beste lokaler for samarbeid, trivsel og kreativitet. Oslo har aldri før sett kontorer som har så gode muligheter for skreddersøm og tilrettelegging basert på ansattes oppgaver og arbeidsdag – i tråd med et moderne arbeidsliv.

Siden 2017 har Iteo bistått prosjektet med å lage en egen nettside for Økern Portal, som har fungert som navet i all kommunikasjon rundt prosjektet – støttet av målrettet annonsering på digitale flater.

Innleid markedssjef for prosjektet har vært Marianne Johannessen i Malling & Co.

– PR-arbeidet har vært en sentral del av markedsføringen av bygget. Vi har sikret 131 omtaler av prosjektet siden vi fikk oppdraget av Oslo Pensjonsforsikring. Det er mye for et næringsbygg som ingen har begynt å bruke, sier Johannessen, som har jobbet tett sammen med Iteo på prosjektet.

Foto av Marianne Johannessen, markedssjef i Malling & Co

Fått bred kjennskap i markedet

– Nøkkelen er at vi har utviklet Økern Portal som konsept, slik at vi har et budskap som er interessant utover det at det er et næringsbygg.

Richard Groven, eiendomssjef i Oslo Pensjonsforsikring

For oppdragsgiveren, Oslo Pensjonsforsikring, har dette vært en svært annerledes men positiv opplevelse.

– Nettsiden har vært veldig viktig, og vi har fått ganske mye trafikk. Men, man er helt avhengig av alt det andre for å drive trafikken. Iteo har vært en dyktig samarbeidspartner, som har fått til veldig mye presseomtale. Det har fungert veldig godt, og vi får god innsikt i hvem som har besøkt siden, sier Richard Groven, som er prosjektleder for Økern Portal hos Oslo Pensjonsforsikring.

Foto av Richar Groven,

At man ikke har kjørt tung annonsering i mediene har ikke vært et problem, mener Groven.

– Vi har ikke hatt en eneste annonse på papir, og det har fungert bra. Vi har en enorm kjennskap i markedet – og siden det er næringseiendom vi holder på med, har det ikke vært så viktig å nå alle leserne av Finansavisen eller Dagens Næringsliv, sier han.

– Nøkkelen er dog at vi har utviklet Økern Portal som konsept, slik at vi har et budskap som er interessant utover det at det er et næringsbygg. Vår visjon «Et bærekraftig felleskap mellom næring og nærmiljø», og det å skape en ny destinasjon, har hele veien vært hovedbudskapet man har bygget på, fortsetter han.

Gode resultater fra digital annonsering

I løpet av 2020 har nettsiden hatt mer enn 20.000 besøkende – og der finnes flere titalls artikler som forteller om prosjektet – og mulighetene som ligger der.

– Annonseringen har vært fordelt som digitalt annonsørinnhold på Teknisk Ukeblad og i Finansavisen, og på Google og LinkedIn. Dette har hatt veldig god effekt for å skaffe trafikk. I 2020 har vi fått mer enn 800 besøkende fra LinkedIn, mens vi fra Facebook har fått mer enn 5.000 besøkende, sier Johannessen.

Google-annonsering har også spilt en sentral rolle – og står for mer enn 4.000 besøkende til nettsiden.

Det å fortelle historien om noe mer enn bare et næringsbygg har krevd solide egne flater. Det har derfor vært viktig å skaffe stødig trafikk inn på nettsiden.

– Vår visjon er å skape et bærekraftig fellesskap mellom næring og nærmiljø. I dette ligger det å tilføre området spennende arbeidsplasser, kafeer, restauranter og uteplasser. På toppen av næringsbygget kommer det blant annet en takpark med løpebane og parsellhager, sier Groven.

14.000 kvadratmeter er fortsatt ledig for virksomheter som vil flytte til et av Oslos beste bygg. Vil du vite mer? Kontakt megler her. Vi vil også veldig gjerne høre fra deg om du trenger en plan for markedsføring og kommunikasjon innen eiendom og andre felt.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk