Nådde nye kunder med troverdig innholdsmarkedsføring

Da SAP skulle arrangere årets viktigste konferanse satte de rekorder. Både i form av oppmøte og påmeldinger. De deler her sin oppskrift på suksess.

–Dette var en ny måte for oss å drive markedsføring på, og det var nok også uvant for organisasjonen, men det engasjerte både internt og blant publikum.

Ann Kristin Aannerud

SAP Innovation Forum er selskapets viktigste arrangement i Norge. I et næringsliv der tilbudene florerer og graden av støy er enorm, ønsket SAP å bruke innholdsmarkedsføring som virkemiddel for å gå mer i dybden på hva publikum kunne forvente av konferansen, og slik rette seg mot spesifikke målgrupper med mer detaljer om hva de kunne vente seg på konferansen. SAPs markedsansvarlige, og ansvarlig for arrangementet SAP Innovation Forum 12. april, Ann Kristin Aannerud, er overbevist om at innsatsen hadde en effekt.

Ny metode for markedsføring

–Dette var en ny måte for oss å drive markedsføring på, og det var nok også uvant for organisasjonen, men det engasjerte både internt og blant publikum. 750 påmeldte og et oppmøte på nærmere 600 er «all time high for konferansen», som har vært en årviss hendelse i mange år. Vi kommer til å fortsette med denne type markedsføring, sier Aannerud.

Temaet for årets konferanse var digitalisering­­­­­­­­­­­­­­­­­­­, et tema som tas opp av «alle» for tiden. Rekordpåmeldingen viser at SAP greide å skille seg ut i mengden av konferanser med lignende tema i samme periode.

–Dette hadde neppe latt seg gjøre uten å gå i dybden på hva vi kunne tilby, mener Aannerud.

SAP engasjerte Iteo for å støtte med å skape innholdet, i tett samarbeid med markedsavdelingen, og ikke minst de som var ansvarlige for de ulike fagsporene på konferansen.

–Totalt ble det publisert 12 bloggposter over en periode på drøye seks uker, hvor vi fokuserte på ulike deler av den omfattende agendaen, og flere poster rettet seg mot spesifikke målgrupper vi ville nå, som blant annet var ledere, finanssjefer, markedsførere, handelsnæringen og HR-ledere. Alle ansatte ble oppfordret til å bruke innholdet når de jobbet for å drive påmeldinger til arrangementet, forteller Aannerud.

Deling i nettverket gir effekt

Innledningsvis ble det fokusert mye internt på at alle har et ansvar og en mulighet til å dele innholdet – både via sosiale kanaler og direktemail til sine kunder og kontakter. Partnere ble også oppfordret til å bruke innholdet for å markedsføre konferansen. Fordi man manglet en etablert bloggplattform ble innholdet lagt på SAPs MyNewsDesk-side, men tett knyttet opp mot arrangementssiden. Informasjon om alle bloggposter ble delt internt for at ansatte skulle kunne bruke det i sine kanaler.

–Med ca 80 ansatte hvor de fleste har store nettverk, har man en ganske stor rekkevidde dersom man går sammen og bruker nettverkene sine. Jeg opplever at det var engasjement for kampanjen blant våre ansatte – de delte mye og syntes innholdet var et godt bidrag i innsalget av konferansen, sier Aannerud.

Statistikken fra MyNewsDesk viser også at det var rekordtrafikk til plattformen fra LinkedIn i perioden, kanalen som de ansatte primært brukte for å dele innholdet fra Innovation Forum-bloggen. Over halvparten av de ansatte delte en eller flere av postene via sine kontoer i sosiale medier, ifølge statistikken. I tillegg var det svært mange av de besøkende på eventets mikroside som gikk til bloggpostene derfra for å få gode grunner til å delta på konferansen.

–Det er interessant at vi hadde deltakere fra flere nye bedrifter enn tidligere på årets konferanse. Dette tyder på at vi med hjelp av godt innhold greide å treffe andre personer og virksomheter enn kun de «vanlige». Det gir nye muligheter og vil bli spennende å bygge videre på, sier Aannerud.

Startskudd for innholdssatsning

Selv om det var flere virkemidler og kanaler enn innhold som ble tatt i bruk tror hun at innholdet var en viktig trafikkdriver for påmeldingen.

– Selv om vi ikke hadde mulighet til å måle påmeldinger direkte fra innholdet ser vi at det var viktig for å nå ut til nettverket, og utover det vanlige nettverket. Engasjementet internt var også større enn vanlig, blant annet fordi vi kunne dele godt innhold – ikke bare lenke til en ordinær påmeldingsside. Dette var i tillegg et forsøksprosjekt fra vår side, og erfaringene er noe vi vil ta med oss videre. Innholdsmarkedsføring kommer man ikke utenom i dag, og jeg ser dette som et startskudd for det jeg håper skal bli en større innholdssatsning for SAP i Norge, avslutter Aannerud.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk