Seks ting som påvirker prisen på din Facebook-annonse

Et gjentagende spørsmål jeg får fra kunder er hvor mye det koster å annonsere på Facebook. Svaret er like komplisert hver gang.

Det er nemlig en hel rekke forskjellige faktorer som avgjør hvor mye du ender opp med å betale for en Facebook-kampanje. Alt fra din ønskede målgruppe, budgivningen og hvordan Facebook rangerer annonsen din.

Det første du må forstå er at kjøp av annonser på Facebook er som en auksjon. Ikke som en katalog man velger annonseformat fra og bestiller x antall bannere til en gitt pris. Dette betyr at du som annonsør er nødt til å fortelle Facebook hvor mye du er villig til å betale for en annonse. Du kan justere dette manuelt – eller du kan la Facebook automatisk kalkulere dette basert på budsjettet ditt og perioden du ønsker å kjøre annonsen i.

Ikke overraskende tjener Facebook godt på annonsering og omsatte for 6,8 milliarder dollar på dette i Q3 2016. 84 prosent av dette kom fra mobil. For at du skal få høyest mulig ROI på Facebook annonseringen din har jeg redegjort for seks av de viktigste faktorene som påvirker kostnaden nedenfor.

1. Målgruppen din

Det segmentet av Facebook-brukere du ønsker å henvende deg til bestemmer hvor mye du ender opp med å betale. Det er viktig å huske at du ikke kun konkurrerer og byr mot andre i din bransje – men at du er i direkte konkurranse med alle andre bedrifter og virksomheter som vil nå en gitt kunde.

For eksempel kan en person være i annonse-segmentet til både en matbutikk, et treningssenter og en klesbutikk samtidig. Alle de overnevnte bedriftene vil da by på og nå den samme personen. Treningssenteret konkurrerer dermed ikke kun mot andre treningssentre. Samme kunde kan også være interessert i fisking, slalåm og har nylig giftet seg. Dette er ting vi kan segmentere på – men alle andre kan også by på denne verdifulle kunden.

Heldigvis kan du utvide segmenteringen din. Kombinerer du dette med en god annonse, vil du skille deg ut blant konkurrenter. Målgruppen er en viktig del av kostnadsbildet, men ikke det eneste som er viktig. En god og relevant annonse vil eksempelvis hjelpe deg til å betale mye mindre enn hva konkurrentene dine betaler for å nå den samme brukeren.

2. Kvaliteten av annonsen din

Kvaliteten på annonsen din kan øke eller redusere kostnaden på annonsen din betraktelig. Facebook måler faktisk relevansen annonsen din har i forhold til målgruppen du når. For hver annonse du kjører, får du en relevanse-score. Dette er et tall mellom 1 og 10. Desto nærmere 10 du er, desto mer relevant er du. Det vil ikke automatisk bety at du får ekstremt mange konverteringer med en høy relevanse-score, men annonsen din vil oppfattes som relevant og gi deg en lavere kostnad.

Relevanse-scoren din vil mest sannsynlig endres over tid. Jo flere positive handlinger (liker, kommenterer, deler, klikker) du får, desto høyere score får du. Dersom målgruppen reagerer negativt (‘unliker’ siden din, skjuler annonsen, osv.) får du en lavere score.

Og jo høyere score du har, desto mindre betaler du. Dette har Facebook faktisk bekreftet. Plassering er også en viktig ting å tenke på om du skal være kostnadsfokusert.

3. Årstid og ukedager

Noen årstider er mer utfordrende enn andre på Facebook. I disse periodene vil Facebook-annonsering koste mer enn vanlig. Et godt eksempel på dette er at det rundt juletider vil være høyere kostnader, ettersom alle skal kommunisere juletilbud og adventskalendere.

I forhold til utviklingen av priser ukentlig er det flere annonsører som bruker penger på fredager enn noen annen dag i uken. Samtidig er det 12 prosent dyrere CPC på fredager enn mandager. Mellom 01:00 og 02:00 er det billigst å annonsere, mens det mellom 16:00 og 20:00 er en betraktelig økning, som demonstrert i grafen nedenfor.

Graf som viser hva det koster per klikk sortert etter tid på døgnet

4. Se på ROI og CPA

Selv om du ser på den totale kostnaden av annonsen og antallet nye leads, eller nye salg du får – er det viktig å se på CPA (kostnad per handling) og ROI (fortjeneste på investering). Din ROI burde alltid være høyere enn din CPA.

Landingssiden og tilbudet ditt har faktisk mye å si for konverteringer også (dette kommer vi tilbake til senere). Konverteringsraten (andelen av besøkende på landingssiden), CPA og ROI er de viktigste tingene å følge med på. Pass på at kostnaden for annonsene dine ikke overskrider ROI-en din.

5. Hvordan påvirker budgivningstyper kostnaden?

Det er flere måter du kan delta i auksjonen til Facebook på. Du kan betale avhengig av hvor mange mennesker som klikker på annonsen din, eller så kan du betale for hvor mange som ser annonsen din:

  • Kostnad per klikk (CPC): Du betaler kun for de brukerne som klikker på annonsen din. De trenger ikke gjennomføre et kjøp eller registrere seg, kun klikke
  • Visninger (CPM): Du oppgir hvor mye du er villig til å betale per 1000ende person som ser annonsen din
  • Kostnad per handling/konvertering (CPA): Du betaler og byr på en spesifikk handling. Når handlingen gjennomføres, betaler du. Dette koster mer enn klikk, men du får ofte flere konverteringer og gir deg ofte en høyere ROI

Facebook tilbyr også flere måter å optimalisere annonsene dine på, basert på å levere annonsen til brukere som er mer tilbøyelige til å gjennomføre handlingen du ber dem om:

Skjermdump fra Facebook Business Manager
  • Konverteringer: Facebook leverer annonsen din til folk som ser ut til å være mer tilbøyelige til å gjennomføre det du ber dem om – enten det er å registrere seg på nyhetsbrev eller kjøpe et produkt i en nettbutikk. Dette baseres på din tidligere konverteringshistorikk og du betaler for visninger
  • Visninger: Facebook leverer annonsen din til så mange som mulig. Du betaler for visninger
  • Klikk på annonsen: Facebook leverer annonsen din til folk som er mer tilbøyelige til å klikke på annonsen din. Du betaler per klikk.
  • Daglig unik rekkevidde: Facebook fokuserer på å levere annonsen din til folk opp til en gang hver dag. Du betaler for visninger

Facebook velger automatisk en budgivning og optimaliseringsmetode basert på målet du oppgir. Dersom målet ditt er å sende folk til nettsiden din, setter Facebook optimaliseringen til å nå det målet, men du kan også overstyre det.

6. Annonseringskostnad på Facebook

AdEspresso har gjort en analyse av kostnader på annonser som er kjørt gjennom deres verktøy og har funnet ut at…

  • Norge er faktisk ett av de dyreste landene når det gjelder CPC (kostnad per klikk) på rundt seks kroner. I 2016 var denne på rundt 5 kroner alderssegmentene 35 år og oppover har kostnaden per klikk gått ned fra 2015 til 2016, men økt i aldersspennet 17-34 år
  • Det koster mindre per klikk/like hos yngre brukere
  • CPC er billigst for lenke-formatet i Facebook
  • Annonsører bruker mindre på Facebook mot slutten av året
  • (CPC/CPA på Instagram er vanligvis høyere enn andre plasseringer)
  • Kvinner koster mer per klikk enn menn
Oversikt over kostnad per klikk sortert etter land. Australia ligger øverst, med Norge på 2. plass

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk