Syv tips til GDPR for markedsførere

GDPR, de nye personvernreglene eller personvernforordningen. Kjært barn har mange navn, og har du ikke lest noe knyttet til temaet allerede er det høyst imponerende. Det skrives og kurses, og noen tilbyr til og med sertifiseringer innen området.

Hardware i sort/hvitt med skriften GDPR på

Ikke få panikk, men du må begynne prosessen NÅ!

Likevel er det mange som ennå ikke har sett omfanget av endringene som kommer, og hva disse vil bety for bedriften de jobber i. Noen stikker hodet i sanden, andre innser at tiden frem til reglene trer i kraft er kort og begynner å få panikk.

Hvordan skal man klare å markedsføre til potensielle kunder når man må ha tillatelse til å markedsføre?

Hva kreves egentlig for å følge reglene?

Hva må vi gjøre nå?

Dette er spørsmål som kverner rundt i mange markedsførings-hoder om dagen.

Ikke få panikk, men du må begynne prosessen NÅ!

GDPR er omfattende og komplisert. Det vil kreve store endringer i hvordan selskaper jobber med sin markedsføring, og hvordan det samler og bruker data.

  1. Forstå det grunnleggende – bli kjent med reglene og hvordan de påvirker ditt arbeid og din organisasjon.
  2. Dykk ned i detaljene – Du må forstå hva personlig data betyr, og hvor du finner data du har lagret.
  3. Vær tydelig om samtykke – Du må forstå hva samtykke er, at du har fått dette frivillig og at du har tydelig beskrevet hva du skal bruke dataene til.
  4. Kontroll på geografien – Du må vite hvor dataene dine lagres og at dine leverandører følger reglene om at data skal lagres i EU.
  5. Skap to-stegs samtykke – Du må forsikre deg om at du har tillatelse fra rett person
  6. Gjør det enkelt å håndtere dataene – Data skal håndteres sikkert, du må derfor få kontroll på hvor data er lagret, helst gjennom et sentralt system.
  7. Retten til å bli slettet – Du må kunne bevise at du sletter data dersom en person ber om at hans eller hennes data slettes.

GDPR er omfattende og komplisert. Det vil kreve store endringer i hvordan selskaper jobber med sin markedsføring, og hvordan det samler og bruker data. Bruk tiden frem til GDPR trer i kraft i Norge 1. juli 2018 godt. Hvis ikke risikerer du å starte på bar bakke fordi du ble nødt til å slette hele databasen som følge av manglende innhenting av samtykke, og tillatelse, til markedsføring.

Med forberedelser, gode rutiner og de riktige systemene i bunn, kan man løse utfordringene GDPR gir markedsførere.

Relevante innlegg

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk