Grafisk design

Grafisk design er ikke bare for start up-bedrifter som lager kule reklamer – det er for alt og alle. Bedrifter har mye å tjene på å tenke grafisk design i alt av innhold. Et godt design skal inspirere til handling, fremme informasjon fange oppmerksomhet, skille deg fra konkurrenter og samtidig si noe om deg som avsender. Alt på en gang!

Kontorpult med briller, papirer og datamaskin med et bilderedigeringsprogram

Syv grunner til å prioritere godt grafisk design

Det er mange fordeler ved å ta i bruk grafisk design. Her er syv av de mange grunnene til hvorfor din bedrift burde fokusere på grafisk design i alt bedriftsinnhold.

1. Tidsklemma

Kalenderen er overbooket. Det å produsere markedsmateriell blir en ekstra tidskrevende oppgave du kan legge til i listen over ting du absolutt ikke har tid til. En grafisk designer vil kunne ferdigstille prosjektet og sikre at du har markedsmateriell tilgjengelig som letter noe av jobben. Husk på at den profesjonelle nettsiden eller annet grafisk materiale er «den ekstra selgeren» som er på jobb uansett tid på døgnet, uavhengig av ferier og helligdager.

2. Har du råd til å la være?

Tid er penger. Vi vil tro at bedriften din alltid har behov for grafiske elementer. Enten det er til nettsiden, bedriftsprofilen eller infografikk. Joda, du kan lære deg programmene selv, men en grafisk designer har kompetansen, erfaringen og interessen som gjør det mulig å skape et skreddersydd resultat på kortere tid.

3. Stolthet og internkultur

La oss si du har en utdatert og gammel nettside. Kvier du deg litt for å referere venner, partnere, potensielle kunder og andre inn til nettsiden din? Det er du garantert ikke alene om. En grafisk designer jobber for at du skal være stolt av å fortelle om og vise frem bedriften du jobber i.

En dårlig nettside kan skremme vekk potensielle leads. En utdatert presentasjon kan distrahere kunden fra hva pitchen egentlig handler om. En dårlig bedriftsprofil kan føre til at kunden heller går til en konkurrent som fremstår mer profesjonell, og at de ansatte ikke skryter av hvilken fantastisk bedrift de jobber i.

Bilde gjennom forstørrelsesglass som viser nettsiden til Microsoft gjennom glasset
Anbefalt lesning:

4. Bedriftsidentitet

Du har kanskje konkurrenter som leverer nøyaktig de samme tjenestene eller varene som deg? Da må du skille deg ut. En grafisk designer kan hjelpe deg med å profilere bedriften din, sørge for at du skiller deg visuelt ut fra konkurrentene dine, og skape en tydelig og unik bedriftsidentitet. Ved å bruke markedsmateriell som er unikt for deg og din bedrift blir du målgruppens top of mind, som ofte gjør at de velger din vare eller tjeneste først.

5. Profesjonelt og skreddersydd uttrykk

Utdaterte logoer i lav oppløsning og et ubevisst bruk av diverse fonter i bedriftsinnholdet gir et uprofesjonelt uttrykk som verken imponerer kunder eller toppledere. En grafisk designer vil alltid ha en strategi bak designet for å visualisere dine tanker og ideer på best mulig måte, og skreddersy et design som er unikt for din bedrift.

En grafisk designer bruker tid på å forstå:
• Produktet eller tjenesten du selger
• Bedriftens kultur/tanker/ideer
• Ditt marked
• Dine konkurrenter

6. Mangel på kompetanse kan koste mer enn penger

La oss si at du designer noe selv og sender det til trykk. Materiellet kommer tilbake til deg rett før du trenger det, som for eksempel før en messe, med problemer du ikke kunne forutse. Kanskje er store deler av teksten blitt borte – kun fordi fonten du har brukt er for stor. Kanskje er ikke fonten lagt ved i trykkfilen, og kanskje bildene er for lavoppløselige og dermed veldig kornete. Da må du bruke tid og penger på å løse problemene, for deretter å sende til trykk på ny.

I tilfellet over har du ikke bare kastet bort tid og penger. Innhold og materiale av lav grafisk kvalitet gir potensielle og eksisterende kunder et dårlig inntrykk av bedriften. Kanskje gir konkurrentene et bedre og mer profesjonelt inntrykk? I verste fall taper bedriften din både kunder og omdømme.

En grafisk designer vet hva som skal til for å få korrekt resultat med en gang, og innenfor deadline.

7. Design som når mål

Våre grafiske designere vil hjelpe deg meg å få mest mulig ut av ethvert prosjekt. Med både kompetanse, kreativ teft og erfaring som grunnlag ender du gjerne opp med et bedre sluttresultat enn hvis du hadde gjort jobben selv. Kanskje har du selv et øye for godt design – men design for å selge har andre prioriteringer og skiller seg fra ordinært design – det skal appellere til kunden mer enn selgeren, det skal være overbevisende og sikre at kunden vil vite mer.

Hvordan kan vi hjelpe deg med grafisk design?

I Iteo har vi dyktige grafiske designere med lang erfaring med design på både trykte og digitale flater. Vi kan hjelpe deg og bedriften din med alt fra flyers og annonser til hele bedriftsprofiler og nettsider. Skal bedriften din fremheve sitt visuelle uttrykk, eller trenger du hjelp med å utforme inspirerende innhold? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat!

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk