Analyse og innsikt

Terninger bygd i en pyramide. Alle terningene har et bilde av et hode med tannhjul i. Den øverste terningen har en lysende lyspære

Den store utfordringen for mange bedrifter, er å vite hvordan man skaper innovasjon i eget selskap. Innsikt – å bli kjent med egne kunder er ofte det beste stedet å starte. Er dere i tillegg dyktige på måling og analyse av arbeidet deres, er dere godt på vei.

Med analyse og innsikt kan du øke din konkurranseevne og verdiskapning – og ikke minst markedsforståelse.

Bedrifter som klarer å analysere informasjon om kundeatferd og konvertering, og bruke resultatene til virksomhetens fordel, vil ofte være mye mer treffsikre i sin kommunikasjon – både eksternt og internt. Det handler om å ha innsikt i hva kundene dine faktisk er ute etter.

For de fleste er det ikke mangel på data som er utfordringen, det er hvordan man behandler og utnytter datagrunnlaget man har tilgjengelig.

Derfor trenger du innsikt

En av forutsetningene for å lykkes med markedsføring og kommunikasjon er å få svar på:

  • Hvem er kundene dine?
  • Hva er det som kjennetegner markedet kundene dine opererer i?
  • Hvilke utfordringer er det dere skal løse for kundene deres?

Du trenger å vite dette for å kunne skape godt og relevant innhold som skal spres i ulike kanaler. Med analyse og innsikt kan du øke din konkurranseevne og verdiskapning – og ikke minst markedsforståelse.

Kunnskap er makt

Med datagrunnlag og innsikt er du langt på vei, men du må også kunne gjøre om innsikten til kunnskap om hva som fungerer og ikke. Denne kunnskapen må være tilgjengelig og forståelig for alle som trenger den – enten det er markedsførere som skal utforme gode budskap eller direktøren som vil vite hvorfor du som markedssjef tar de avgjørelse du tar.

For å kunne vite hva du bør gjøre og hva du bør velge bort i kommunikasjonen og markedsføringen er det viktig å analysere og forstå alle ledd i arbeidet dere gjør – fra adferden til målgruppene deres, konverteringsprosessene- og resultatene og optimaliseringspotensialet. Alt dette bør samles i forståelige rapporter som gjøres tilgjengelig for alle som trenger kunnskapen.

Målgruppen din består av personer med behov og ønsker om gode opplevelser. Det er disse du vil sette i sentrum og utvikle innhold for.

Hvorfor innsikt er verdifullt for deg

Ikke alle ser behovet for å skaffe seg innsikt, merkelig nok. Det er synd, for denne fasen er kanskje den viktigste for å lykkes med markeds- og kommunikasjonsarbeid.

Målgruppen din består av personer med behov og ønsker om gode opplevelser. Det er disse du vil sette i sentrum og utvikle innhold for. Godt innhold kommer først når du vet hva kunden egentlig vil vite. Når kunden har fått svar på sine spørsmål og anser dine løsninger som redningen på sine utfordringer – da kommer salget.

Ikke gå i denne fellen

Ikke gjør samme feilen som så mange andre: å ta utgangpunkt i egne produkter eller tjenester, som du selvfølgelig kjenner til fingerspissene, og inkluder informasjon om alt som er fint og flott. Kartlegging av kundene handler i bunn og grunn om å unngå antakelser. Det er viktig å forstå hva som er den optimale opplevelsen for målgruppen din.

Du kan nemlig dele endeløse lister over funksjoner virksomheten din tilbyr. Du kan snakke om spennende fordeler dere selv mener at produktet tilfører kundene deres. Virksomheten snakker på vegne av seg selv, og vektlegger hva dere selv synes er viktig og hvorfor. Det er veldig lett å glemme menneskene, de faktiske kundene deres. Om dere ikke involverer dem og deres behov og opplevelser, er sjansen for å overbevise noen liten.

Bilde gjennom forstørrelsesglass som viser nettsiden til Microsoft gjennom glasset
Anbefalt lesning:

Med innsikt og kunnskapen om målgruppene dine, og deres optimale opplevelse, vil du ha et mye bedre utgangspunkt for å lykkes med kommunikasjon og markedsføring.

Bruk innsikt og analyse til å fortelle målgruppens historie

Historiefortelling, eller storytelling, som virkemiddel er ikke noe nytt. Det har blitt brukt til å engasjere potensielle kunder i flere år. Få vil krangle på at historiefortelling er en god vei til markedet for de fleste bedrifter. Dessverre er det mange som forteller det virksomheten selv har lyst til å formidle i stedet for å fortelle historien kundene deres vil høre.

De fleste av oss har mer enn nok på agendaen, enten det er et viktig prosjekt på jobben som skal ferdigstilles, nye rutiner som skal implementeres, middag som skal lages eller klær som skal vaskes. Om historien ikke umiddelbart snakker til et behov vi kjenner på, går vi videre til neste gjøremål. Sannheten er at målgruppen din bryr seg om sin egen historie, ikke din.

Å kjenne stegene i kundereisen er derfor ikke lenger nok. Vi bombarderes med budskap fra vi står på trikkestoppet om morgenen, via podcasten vi hører på veien, til Instagram på kveldstid. En konstant flyt av skreddersydd informasjon når oss gjennom store deler av døgnet. Hvis du ikke er krystallklar på hvilket av kundens behov ditt produkt dekker, vil de garantert lete andre steder. Med innsikt og kunnskapen om målgruppene dine, og deres optimale opplevelse, vil du ha et mye bedre utgangspunkt for å lykkes med kommunikasjon og markedsføring.

Så hvordan får du innsikt i hva kunden vil vite?

  • Ta en prat med selgerne dine! Vi kan nesten garantere at de har en liste med spørsmål de må svare på flere ganger i uken. Denne informasjonen er ekstremt verdifull og blir dessverre ofte ikke kommunisert videre internt.
  • Du kan også sette deg inn i hvordan du selv ville agert i en kjøpsprosess. Gjør en helomvending og tenk på hvilke behov du ville hatt, og hvilken opplevelse du vil få av ditt produkt.
  • Du kan også spørre kundene dine hva de setter pris på, om de får svar på det de leter etter, om det er noe de savner eller om det er noe de faktisk ikke forstår.
  • Hvis du i tillegg vet hvordan du skal behandle og analysere data som dere har, har du en stor fordel i det å bli kjent med kundene deres.

Hvordan Iteo kan hjelpe deg

Vi liker å bli utfordret, og vi liker å utfordre tilbake. Vi er rådgivere og vår jobb er å bli kjent med deg som kunde og levere dere verdi. Innsikt er alltid et viktig utgangspunkt og i de aller fleste prosjekter vi gjør for våre kunder starter vi med en innsiktsfase. Nå vet du jo litt mer om hva vi legger i det. Vi vil også, sammen med deg, jobbe oss gjennom følgende seks problemstillinger:

  • Hvor er vi?
  • Hvor skal vi?
  • Hvordan skal vi komme dit?
  • Hva skal vi gjøre?
  • Hvem og når?
  • Hvordan måle at vi er på rett vei?

Relevante innlegg