Innsikt og analyse
Klarer du å analysere informasjon om merkevare, kundeatferd og konvertering, og bruke resultatene til virksomhetens fordel, blir du mer treffsikker i din kommunikasjon – både eksternt og internt.
De fleste markedsførere har en formening om hvilket marked bedriften opererer i, hvem kundene er og hva som gir resultater for egen virksomhet. Men mange B2B-markedsavdelinger mangler tid og ressurser. Da er det lett å bli opptatt av daglige gjøremål, og vanskelig å prioritere tid til å zoome ut, analysere markedsituasjonen og finne forbedringsområder.
Du mangler trolig ikke data, men strever kanskje med å behandle og utnytte datagrunnlaget du har tilgjengelig. Da kan det være nyttig å få et eksternt blikk på hva du har og hva du mangler – og å få hjelp til å gjøre datagrunnlaget om til gode beslutningsgrunnlag.
Vi i Iteo hjelper deg gjerne med å nyttiggjøre eksisterende informasjon, eller med å skaffe ny innsikt (og analyse). Vi gir deg analysene du trenger for å ta gode beslutninger, for å overbevise ledergruppen eller for å måle resultater av konkrete tiltak. Vi skreddersyr gjerne analysene etter dine ønsker og behov, men vi kan også tilby en rekke målinger og analyser som hyllevare.
Dette er noe av det vi kan tilby:
Konkurrentanalyse
En konkurrentanalyse kan gi deg oversikt over hva dine konkurrenter gjør og fokuserer på. Med våre analyseverktøy kan vi hente ut estimater på dine konkurrenters synlighet i utvalgte digitale flater. Vi kan også hente ut informasjon om annonser fra siste år, sammen med estimater på hvilke kanaler og landingssider de har brukt mest penger på. Innsikten kan brukes til å justere egne aktiviteter, posisjonere deg bedre og sørge for at din merkevare skiller seg ut fra konkurrentenes.
Merkevaremåling
Vi har utviklet en merkevaremåler som vil gi deg nyttig innsikt i hvordan interessen for din merkevare utvikler seg over tid, sammenlignet med dine konkurrenter. Målingen er basert på data fra søkemotorer (share of search). Forskning viser at det er en sterk sammenheng mellom din andel av søk og din fremtidige andel av markedet. Ved å følge med på utviklingen i din andel av søk, kan du få verdifull informasjon om hvordan egen og konkurrentenes merkevare vil utvikle seg.
Målgruppeinnsikt
Vi kan analysere dine målgrupper med både kvalitative og kvantitative metoder. Vi kan hjelpe deg med å identifisere dine ideelle kundeprofiler, få oversikt over kundereisen, lage personas, kjøre spørreundersøkelser og gjøre dybdeintervju. Vi tilpasser oss ditt behov og prøver å finne løsninger som gir deg innsikten du trenger innenfor en akseptabel kostnadsramme.
Oppsett av analyseverktøy for nettsider
Vi har lang erfaring med å sette opp verktøy for nettsideanalyse, og har spesialisert oss på de mest populære verktøyene som Google Analytics, Plausible og Matomo. Et godt oppsett handler om mer enn å få sporingskoden installert på nettsiden. Vi kartlegger dine behov og tilpasser oppsettet etter dine ønsker og begrensninger. Målet er å sikre gode rapporter, sporing av konkrete mål og knytte disse sammen med bedriftens forretningsmål. Vi sørger selvsagt også for at personvern og GDPR håndteres på en god måte og at analyseverktøyet er en del av nettsidens samtykkeløsning.
Dashboards
Dagens markedsføring foregår i mange kanaler og noen ganger kan det bli vanskelig å holde oversikt og se hva som faktisk gir resultater og ikke. Rapportering til andre i organisasjonen kan være tidkrevende om du må hente ut data manuelt fra flere plattformer og systemer. Med dashboards tilpasset ditt behov kan vi sammenstille data fra flere annonseplattformer, CRM-systemer og andre relevante datakilder. Ofte er det også behov for å sette opp ulike dashboards tilpasset de spesifikke funksjoner i bedriften. En markedssjef kan for eksempel ha andre behov for informasjon enn en operativ digital markedsfører.
Mål og måltall
I dag har markedsførere en nesten uendelig mengde data og potensielle måltall å følge med på. Med så mye data tilgjengelig kan det være krevende å velge riktig innsikt, sett opp mot forretningsmålet du ønsker å påvirke. Vi kan hjelpe deg med å sette opp et målhierarki, som sikrer at markedsaktivitetene tydelig støtter opp om forretningsmålene.
B2B-merkevarebygging
Vi i Iteo er vi stolte fagnerder som holder oss oppdatert på den nyeste forskningen innen B2B-markedsføring. De siste årene har det kommet mye ny kunnskap om hva som kjennetegner de B2B-merkevarene som lykkes med å vokse. Denne kunnskapen bruker vi i alle aktiviteter vi planlegger for våre kunder. I tillegg tilbyr vi også rådgivning og kurs om hvordan du kan sørge for at din bedrift følger «oppskriften» for vekst.
Søkemotoroptimalisering (SEO) og søkeordsanalyse
Søkemotorer er en viktig kilde til trafikk for de fleste bedrifter med en digital tilstedeværelse. Vi kan hjelpe deg med å analysere hvordan nettsiden din gjør det i søkemotorer i dag, samt foreslå tiltak som øker sjansen for en høyere organisk rangering. En søkeordsanalyse hjelper deg med å få oversikt over hvilke søkeord som kan være en mulig kilde til trafikk og hvordan du kan optimalisere for disse. En søkeordsanalyse kan også gi deg innsikt i hva målgruppen din lurer på når de søker på Google eller Bing.
Ønsker du å ta en prat om hvordan vi kan hjelpe dere å få mer innsikt og bedre analyser? Fyll ut skjema, så vil vi ta kontakt innen kort tid!