Simen Berg i Iteo sitter foran en dataskjerm og er alvorlig.

Unngå disse 11 feilene når du blogger for bedriften

Finnes den perfekte bedriftsblogg? Sannsynligvis ikke. Selv om det finnes mange gode blogger, er de aller fleste skyldige i å gjøre én eller flere av disse elleve feilene når de jobber med bloggen sin.

1 | Du har ingen definert målgruppe 

Det er ingen vits i å investere masse tid på å produsere innhold før du har definert en eller flere målgrupper for bloggen. Hvilke mennesker vil bedriften treffe, i hvilke bransjer jobber de, og hvilke stillinger, interesser eller spørsmål har de?  

Når dette er fastsatt kan dere utarbeide en strategi for å lage innhold som vil nå og engasjere disse menneskene. 

2 | Du fokuserer for mye på deg selv 

Endelig har du en plattform der du kan skrive om akkurat det du synes er spennende! Eller?  

For å hente inn trafikk til nettsiden (som tross alt er hele poenget med bloggen) må du sørge for at bloggen svarer på spørsmål som dine potensielle kunder søker etter i Google, og at den gir reell verdi til disse leserne.  

«Det er ikke deg, det er dem» bloggen skal handle om. På den måten kan bedriftsbloggen bli en naturlig kunnskapskilde for spørsmål og emner innen deres ekspertområde. Dette vil også styrke posisjonen i Google.  

Vet dere ikke om blogging er noe for dere? Det er feil – her er noen svært gode tips for å komme i gang med bedriftsblogging.

3 | Du venter på inspirasjonen – eller skriver tomme innlegg  

Mangel på inspirasjon er ikke uvanlig, men det kan føre til at produksjonen går i rykk og napp. Plutselig ligger du et skritt bak publiseringsplanen, og da er det lett å bukke under for presset og skvise ut tomme innlegg, bare for å unngå langer bloggpauser.  

Vær varsom med dette, så du ikke ødelegger bloggens integritet og kvalitet. Utnytt heller inspirasjonsbølgen når den treffer og skriv så mange tekster du klarer, slik at du har noen blogginnlegg på lur i «tørkeperioder».  

4 | Du bruker ikke søkeoptimalisering 

Tror du en god plassering i søk ikke er relevant for bedriften din? Da tar du feil. Hvis du ønsker et høyt leserantall og et publikum som engasjerer seg i innholdet ditt, er du simpelthen nødt til å aktivt bruke søkemotoroptimalisering (SEO).

Å rangere høyt i Google betyr mer trafikk innen temaene du skriver om. Du vil også få mer relevant trafikk, altså lesere som har større sannsynlighet for å bli trofaste kunder når de er kjøpeklare.

Les mer: Slik endrer AI hvordan du bør jobbe med SEO

5 | Du noterer ikke ideene når de dukker opp 

Har du opplevd at du får beste idéene når du går tur i skogen, lager middag eller kort sagt gjør hva som helst annet enn å jobbe? Og så fordufter idet du setter deg ned foran datamaskinen?  

Sørg for at ingen gode ideer slipper unna ved å ha en skrivebok, et mobilnotat eller en Post-It-blokk lett tilgjengelig, så ofte du kan. Skriv dem ned så snart idéen dukker opp, og ikke gå ut ifra at du husker dem igjen senere.   

6 | Du er en perfeksjonist 

Faller du lett i perfeksjonistfellen? Hvis du tar deg selv i å flytte kommaer og endre formuleringer i det uendelige, er sjansen stor for det.  

Gjør det du kan for å få et nytt syn på teksten: ta en liten pause, la en annen se over eller endre formatet på dokumentet eller skriften – det viktigste er å se på teksten med nye øyne. På et tidspunkt blir du nødt til å erkjenne at teksten er god nok og bare publisere den – det blir ingen nye kunder ut av innhold ingen får lese.  

7 | Du publiserer ikke jevnlig 

Folk kommer tilbake til blogger som jevnlig oppdateres med nytt innhold, og hvis leserne dine blir vant til at du «aldri» legger ut noe vil du fort miste dem. Skap forventningen om at du publiserer innhold med jevne mellomrom, for eksempel en fast dag i uken eller i måneden, og lev opp til den. En god publiseringsplan og noen artikler i bakhånd er gull for å ikke falle akterut og miste lesere (som jo kan være fremtidige kunder).  

8 | Du bruker irrelevante titler 

Tittelen på et blogginnlegg er ofte «make or break» for om folk har lyst til å klikke seg inn på bloggen din eller ikke. Skriver du ikke titler som vekker oppmerksomhet innen et par sekunder risikerer du at folk bare scroller fordi bloggen, uansett hvor spennende eller relevant selve innholdet er. Lavere klikkrate gjør heller ikke noe positivt for rangeringen din i søk, da Google tolker dette som at innholdet ikke treffer til søkerens intensjon. Legg derfor litt ekstra flid i å lage en relevant og spenstig tittel som hanker inn lesere.

9 | Du bygger ikke engasjement 

Ingen liker å bli ignorert, heller ikke på nettet. Når noen har investert tid i å kommentere på et innlegg du har lagt ut, enten på LinkedIn, Meta eller bloggen direkte, er det din plikt å følge opp. Hver eneste gang.

Lesere som legger igjen kommentarer bidrar også til bedre engasjement, og gjør dere en tjeneste. Jo større engasjement, desto bedre posisjon i Google. Men, enda viktigere er det at du bygger tillit, viser at du bryr deg om både faget og leserne, og styrker autoriteten din som en ekspert innen ditt felt. En sånn bedrift har i hvert fall jeg mest lyst til å kjøpe fra.

10 | Du lar gamle innlegg visne og dø

Visste du at et blogginnlegg kan brukes flere ganger, og gi ny trafikk hver gang? Det er ikke alle som får det med seg første gang du legger det ut på sosiale medier, men kanskje gjør de det den andre gangen. Eller tredje?! 

Oppdater teksten om nødvendig og del det igjen, for eksempel noen måneder etterpå. Det beste er at du sikkert kan gjøre dette med mange av artiklene dere allerede har i arkivet!

Les mer: Slik lykkes dere med eviggrønt innhold

11 | Du setter for høye krav til deg selv – og lover for mye   

Publiser jevnlig, lever innlegg med god verdi, med fokus på SEO og titler som trekker lesere inn. Det er ingen liten bestilling, og det er viktig at du kjenner dine egne grenser. Både for at du ikke skal slite deg ut, for at bloggingen fortsatt skal være noe gøy og for å sette riktige forventninger hos leserne dine. Ikke lov for mye, verken overfor deg selv eller andre. Det er ikke bærekraftig.

Å sammenlikne deg selv med andre kan også føre til urealistiske krav. Mest sannsynlig vil du uansett ikke føle at du når opp, selv om bloggen din er absolutt bra nok (eller kanskje til og med kjempebra!) Å bli inspirert og lære av andre derimot, DET er noe annet og kan bidra til å løfte bloggen til nye høyder.

Ønsker du noen å sparre med når det kommer til innhold på bedriftsbloggen? Ta kontakt, så slår vi av en prat!

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk