7 måter å skrive overskrifter som gir klikk

Vi har tidligere beskrevet hvordan skrive for Google. I dag kom vi over en tekst som omhandler hvordan skrive for klikk, og ikke minst, for mennesker.

Datamus med ledning. Ledningen sitter fast i en musefelle

Uttrykket clickbaiting er etablert og er noe for eksempel Facebook slår ned på.

Vi har tidligere beskrevet hvordan skrive for Google. I dag kom vi over en tekst som omhandler hvordan skrive for å skape klikk, og ikke minst, hvordan vi skal skrive for vanlige mennesker.

Overskrifter som lurer brukeren, som lover for mye og som spiller på «sjokkerende» innhold florerer på nett. De fleste store mediehus i Norge har etablert kanaler som samler og publiserer virale nyheter hvor flertallet har såkalte avsløringer du ikke ante fantes. Uttrykket clickbaiting er etablert og er noe for eksempel Facebook slår ned på. NRK beta har forøvrig beskrevet dette fenomenet på en god måte.

Det er en kjensgjerning at det er bilder og overskrift som er de viktigste virkemidlene man har for å få noen til å klikke på et blogginnlegg eller en lenke.

Her er sju tips til måter å skrive gode, klikk-triggende overskrifter på:

1. Still et spørsmål

Mennesker er nysgjerrige av natur. Leser man noe man ikke vet svaret på så er det noe i oss som vil vite svaret, selv om temaet aldri har interessert oss. Eksempelet til høyre er ikke noe jeg normalt ville klikket på, men man må jo undre seg hva det faktiske svaret er….:)

Skjermbilde av artikkel "Hvor mye er du villig til å punge ut for burgerdressing" med skjermbilde fra dressing som blir solgt på ebay

2. Vær ærlig
Thomas Jefferson sa en gang: «ærlighet er det første kapittel i visdommens bok«, og ofte er en ærlig artikkel eller innlegg såpass uvanlig at muligheten er stor for at flere enn bare én person kan ha lærdom av ærligheten. Ved å være ydmyk og kanskje fortelle hva man har lært av egne feil er ikke bare bra for ens egen læring, men noe flere trigges av.

3. Bruk sjokk-metoden

Sjokk og vantro funker alltid. Vi liker å bli overrasket, provosert og forferdet. Selv om mange av slike nyheter fra allerede nevnte nettsteder neppe har så stor påvirkning på hvordan vi lever våre vante liv, så dras vi mot dem.

Skjermdump av artikkel med tekst "Sjekk den elleville VM-kostnaden" med bilde av skilt i skibakke

4. Løs et problem

Vi har alle forskjellige problemer og utfordringer. Derfor appelerer enkle løsninger til kjente problemer til leserne.

5. Vis hvordan noe gjøres

Vi elsker vi å lære oss nye ting. Særlig det som kan gi oss resultater på en enklere måte. Vår artikkel om hvordan skrive for Google er den mest leste artikkelen vi har skrevet, fordi den gir konkrete råd til leseren. Vi erfarer også for mange av våre kunder at oppdateringer i sosiale medier som omhandler læring ofte er de mest leste, kommenterte og delte.

Oversikt over "Hvordan skrive for google" delt opp i flere underkategorier og punkter

6. Inkluder leseren i en definert gruppe

Vi liker å bli sett og vi liker å kunne identifisere oss med andre. Gjennom andres erfaringer kan vi få tips, bli klokere og med lettet hjerte trøste oss med at andre har eller har hatt de samme utfordringene som oss.

Skjermdump av artikkel "10 fordeler småbarnsforeldre har" med bilde av en ung gutt som sitter på foreldrenes skuldre

7. Lov bort store fordeler.

Overskrifter hvor du kan love de gode resultater ved minimalt med arbeid er klikkvinnere. Vi liker alle å oppnå mye med liten innsats, så vi kan lette på tidsklemma, spare penger eller kanskje gjøre noen glad.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.