B2B-bedrifter må gi kundene verdi på Facebook

Er man en B2B-bedrift bør kommunikasjon på Facebook stå høyt oppe på lista, men hvordan lykkes man?

Person sitter foran laptop med ipad i hendene og logger inn på facebook

– For B2B bedrifter handler Facebook om de første stegene i kundenes kjøpsreise.

Takin Kroop, digital rådgiver i Iteo.

I løpet av ti år har Facebook blitt verdens mest brukte plattform for innhold og teller i dag nesten 3,3 millioner norske brukere. Statistikk viser også at ni av ti innkjøpere bruker sosiale medier til å holde seg orientert på leverandører og produkter.

Nå ut til de rette kundene

På Facebook kan B2B-bedriftene vinne og beholde kunder, samt opprettholde kundekontakten mellom møtene. I tillegg kan budskap spres ut til svært mange på en rask og kostnadseffektiv måte, samtidig som man får tilgang til detaljerte rapporter og innsikt i sanntid.

– For B2B bedrifter handler Facebook om de første stegene i kundenes kjøpsreise. Med unike segmenteringsmuligheter kan B2B-bedrifter enkelt identifisere nøkkelpersoner i nøkkelbedrifter, og følge opp disse med relevant innhold,» sier Takin Kroop, digital rådgiver i Iteo.

– Hvis man ser på de som lykkes, så har de konstant innhold som oppleves relevant for målgruppen.

Erik Eskedal, digital strateg i Iteo

Verdifullt innhold

Det er kun opp til bedriften om kundene vil snakke med, høre fra selskapet og dele innholdet deres. Nøkkelen er derfor å gjøre seg nyttig og relevant, og snakke om ting som engasjerer og gir en verdi for hele målgruppen – potensielle kunder, nye kunder og ambassadører. Avhengig av hva som skal selges kan dette dreie seg om å poste innlegg om kampanjer og tilbud, nye måter å løse ting på eller smarte huskelister.

– Hvis man ser på de som lykkes, så har de konstant innhold som oppleves relevant for målgruppen. De har ofte en løs og ledig tone og ikke minst gode historier, forteller Erik Eskedal, digital strateg i Iteo og en av Norges fremste eksperter på B2B digital markedskommunikasjon.

Takin legger til at retargeting og pixler er alfa og omega for B2B-bedrifter. Retargeting er målrettede og tilpassede Facebook-annonser som blir synlige for brukere som har besøkt og vist interesse for bedriftens nettside eller Facebook-side. Pixler er en HTML-kode som registrerer og overvåker brukernes atferd og handlinger på et nettsted etter at de har klikket på Facebook-annonsen, slik at det blir enklere å lage mer effektive annonser.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.