Beklager, det er fullt på verdens første Dell EMC-arrangement

Hvert år arrangerer Dell EMC en stor konferanse for partnere og kunder. I 2016 sikret målrettet innholdsmarkedsføring at prisvinnende deltagelsesrekorder ble knust.

Dell EMC Forum (tidligere Future Ready Tour) samler Dell EMCs viktigste samarbeidspartnere og kunder, og er en del av en konferanseserie som arrangeres over hele Europa. I 2015 hentet Iteo og Dell hjem en europeisk høythengende innovasjonspris for digital markedsføring i in2Sabre-awards 2016for sitt arbeid med å tiltrekke seg deltagere til konferansen.

En helt ny konferanseform

I 2016 skulle Iteo på ny bistå Dell EMC i arbeidet med Dell EMC Forum. Nytt av året var den nytenkende markedssjefens ideer til en helt ny form for konferanse der hver deltager selv måtte bygge sin egen agenda. Valget stod mellom 100 sesjoner, 70 ulike foredragsholdere, 26 parallelle sesjoner, 4 «silent theater»-sesjoner og flere møterom som kunne bookes ad-hoc for å møtes og bygge nettverk. Årets konferanse tilbød med andre ord ikke et fastsatt agendaløp man kunne følge fra start til slutt.

Dette ga to store utfordringer, som skulle løses med lavere budsjett og på kortere tid:

  1. Hele Ullevaal Business Class på Ullevål Stadion måtte fylles
  2. Alle deltagere måtte laste ned og ta i bruk den nye konferanseapplikasjonen spesielt utviklet for å bygge sin egen agenda på Dell EMC Forum

For ikke å snakke om at under hele planleggingen visste vi egentlig ikke hvem som var arrangør, fordi datoen for fusjonen mellom Dell og EMC lot vente på seg.

En siste utfordring kom da Dell og EMC ble fusjonert dagen før arrangementet. Dette ble klart en uke før Dell EMC Forum og gjorde konferansen til verdens første arrangement med både Dell og EMC. For oppdragsgiver og byrå ble det nødvendig å raskt snu seg rundt og rebrande nettside, arrangement og kommunikasjon i forbindelse med Dell EMC Forum (som opptil dette var kalt Future Ready Tour).

– At vi klarte å sprenge deltagerrekorden med så god margin var over all forventning.

Kenneth de Brucq, markedssjef for Dell EMC i Norge

Godt innhold er løsningen

Det viktigste mantraet ble å jobbe smartere, framfor hardere. Dell EMC har de siste årene satset hardt på innholdsmarkedsføring og dette var retningen som ble lagt også for Dell EMC Forum. Sammen med interne ambassadører la vi opp til en detaljert innholdsplan som skulle skape engasjerende innhold som ansatte og partnere kunne dele med interessenter, kunder og partnere for å bidra i arbeidet med å sikre deltagere.

I korte trekk ble løsningen å:

  • Bruke den lokale DellEMCbloggen.no som digitalt nav
  • Produsere 14 bloggposter som viste hvorfor man burde ta turen til Dell EMC Forum. Innholdet rettet seg mot de viktigste beslutningstakerne i alle relevante vertikaler og posisjoner
  • Bruke nettverket til partnere og ansatte for å dele innholdet og sikre påmeldinger. Hver bloggpost ble distribuert internt til ansatte og partnere med oppfordring om å dele med kontakter dette kunne være relevant for
  • Media ble kontaktet før arrangementet, og oppdatert på interessante foredragsholdere
  • Alle bloggposter fremhevet den nyutviklede applikasjonen med oppfordring om å allerede begynne å bygge sin egen agenda

Knuste prisvinnende rekord

Ved å aktivt jobbe mot egne ansatte og partnernettverket knuste vi alle rekorder:

  • 700 deltagere registrerte seg til konferansen, 77 prosent bedre enn i 2015
  • 4 dager før arrangementet måtte Dell EMC stenge påmeldingen fordi det var fullt
  • 78 deltagere møtte opp i døren uten å være registrert i forkant, disse kom som et direkte resultat av innholdet på DellEMCBloggen.no. Dette er en økning på 56 prosent siden 2015
  • Dell EMC fikk omtale i media i forkant og etter arrangementet i de to viktigste IT-mediene
  • Den originale fremgangsmåten og strategiske bruken av partnernettverk ble rost av Dell EMCs viktigste partnere
  • Tilbakemelding fra ansatte og den lokale markedsavdelingen er at godt innhold fungerte bedre enn tradisjonell markedsføring. Flere delte innholdet både i sosiale medier og via mail med relevante kontakter
  • Vi opplevde i tillegg en markant økning på bloggen fra forrige kampanjeperiode med 65 prosent flere sidevisninger i kampanjeperioden

Dell EMC har fått positive tilbakemeldinger både internt og fra partnere:

– Vi er utrolig fornøyd med arbeidet Iteo gjorde med Dell EMC Forum 2016. At vi klarte å sprenge deltagerrekorden med så god margin var over all forventning. Det var en engasjerende måte for oss internt å bygge deltagere ved å pushe oss selv til å finne gode historier og produktløsninger som burde fremheves. Ved å dele dette gjennom ansatte og partnernettverket har vi klart å kommunisere bedre enn noen gang tidligere, sier Kenneth de Brucq, markedssjef for Dell EMC i Norge.

#DetvarIteo

Iteo jobber etter en modell som vektlegger målbare resultater basert på god innsikt. Dette er en strategi vi legger til grunn i alt vi gjør. For Dell EMC Forum betød dette at vi hentet ut verdifull erfaring fra 2015, og forbedret metodikken. I dagens hektiske hverdag vil enhver bransje oppleve utfordringer ved å invitere til større konferanser. Det er ikke lenger nok å kun lene seg på en etablert merkevare for å trekke deltagere. I dag må man, gjennom målrettet og engasjerende innhold, vise hvorfor målgruppen skal bry seg og hvorfor de skal sette av tid til akkurat deg og din konferanse.

– Iteo har vært en god strategisk partner i jobben med å bruke innhold for å sikre påmeldinger. Det er avgjørende å tenke nytt rundt slike konferanser, og vi vil fortsette å foredle den måten å jobbe på, sier de Brucq som unnlater å fremheve at det var han og hans team som gjorde det viktisgte: Utviklingen av et superspennende konferansekonsept som det var en fryd å markedsføre.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk