Tre blide folk rundt et bord, fra Amedia.

Vise blåser nytt liv i markedsplassen i lokalavisa

Prosjekt Lansering av tjeneste for Norges nest største mediehus
Kunde Amedia
Uttak Konsept- og budskapsutvikling, digital markedskommunikasjon, inbound marketing

Amedia hadde en genial idé om noe som skulle bli til verdens enkleste annonseplattform. Alt de trengte var noen til å døpe og lansere den.

Norges største aviskonsern for lokalaviser, Amedia, merket seg hvordan den tidligere så livlige markedsplassen med flust av lokale annonsører hadde endret seg i overgangen fra papiravis til nettavis. I mangelen på gode og tilgjengelige digitale løsninger for annonsering i avisene, hadde disse bedriftene og organisasjonene vendt seg mot internasjonale plattformer som Facebook for å markedsføre sine tjenester og produkter. Det var mer tilgjengelig for kundene, og man fikk tilgang på gode løsninger selv med begrensede budsjetter. Noe måtte gjøres.

Løsningen ble Vise, Amedias nye annonseplattform.

– Med Vise kan alle organisasjoner og bedrifter lykkes med digital annonsering, og det er veldig enkelt for de å styre hele løpet selv.

Med få tastetrykk kan man selv annonsere i alt fra Nettavisen nasjonalt til Firdaposten i Førde. Vi kaller det rett og slett for verdens enkleste annonseplattform.

Slik forklarer Anders Heli, direktør for annonseutvikling og betjening i Amedia Salg og Marked, hvordan Vise fungerer. Etter snart to års innkjøring og drift av annonseplattformen, kan Heli se fornøyd tilbake på lanseringen av Vise.

Portrett av Anders Heli, direktør for annonseutvikling og betjening i Amedia Salg og Marked.
Anders Heli, direktør for annonseutvikling og betjening i Amedia Salg og Marked.

– Vi så etter et byrå som ikke var for store, slik at kommunikasjonslinjene ble korte. Og så ønsket vi oss noen som kunne levere på B2B og inbound marketing. Det tok ikke lang tid før vi fant frem til at dette hadde Iteo en tydelig posisjon på.

Anders Heli.

Møter behovene til små og mellomstore bedrifter 

– Vi holder fremdeles på med å finne posisjonen vår, videreutvikle løsningen og å bygge merkevaren Vise, men resultatene tilsier at vi leverer verdi og dekker et behov for SMB-markedet ute i lokal-Norge.

Han forteller stolt videre om hvordan Amedia med Vise har tatt et aktivt grep for å styrke redaktørstyrte medier og lokaldemokratiet til fordel for globale teknologiselskaper.

– Hver annonsekrone snekkerfirmaet i nabolaget legger i lokalavisa, går tilbake til avisa. På den måten hjelper Vise til med å støtte opp om Amedias samfunnsoppdrag med å sørge for formidling av lokale nyheter, lokaldemokrati og pressefrihet. Det er vi stolte av, forklarer han.

Så seg om etter B2B-ekspertise 

Vi må imidlertid snu kalenderen både én og to ganger for å se tilbake på hvordan Vise ble til. Det var i begynnelsen av 2021 at Amedia tok grep om et behov de lenge hadde sett hos lokale bedrifter og organisasjoner; det var enklere å putte annonsekronene sine i sosiale medier enn i lokalavisa.

– Vi holdt på et halvt års tid med å skisse opp, strukturere og teste et brukerstyrt system der målet var at en hvilken som helst småbedrift, enten du var regnskapsfører eller rørlegger, kunne sette opp og styre en annonse selv, forklarer Tor Breivik.

Han jobber som produkteier i Amedia Salg og marked, og har hatt en sentral rolle i utviklingen av Vise. Etter at rammeverket var på plass, bestemte Amedia seg for å støtte seg på et byrå som kunne bistå i å lansere annonseplattformen.

– Vi så etter et byrå som ikke var for store, slik at kommunikasjonslinjene ble korte. Og så ønsket vi oss noen som kunne levere på B2B og inbound marketing. Det tok ikke lang tid før vi fant frem til at dette hadde Iteo en tydelig posisjon på, forteller Heli.

Et verb med snert

Amedia og Iteo fant fort tonen, og ble enige om at en inbound marketing-strategi først kunne etableres etter at man hadde en budskapsplattform på plass.

– Vi hadde en veldig kul og kreativ prosess med Amedia helt fra starten av da vi begynte å jobbe med budskapsplattformen. Vi samarbeidet om å utvikle personas, målgrupper og innholdsideer. I arbeidet med budskapsplattformen var det særlig viktig å komme opp med et navn på tjenesten, og der landet vi på Vise som vi pitchet til salgsledelsen i Amedia, forklarer Andreas Thue, kreativ leder i Iteo.

Portrett av Andreas Thue.
Andreas Thue i Iteo.

Det korte, gjenkjennelige og snertne verbet med flere positive betydninger ble godt mottatt. Deretter gikk det slag i slag med et fullt inbound marketing-løp da Iteo koblet på sine digitale eksperter.

– Sammen med Iteo fikk vi lagt opp en fullt inbound marketing-løp inn mot Vises soft launch i utvalgte aviser i Oslo og på Romerike og Vestlandet høsten 2021. Da handlet det om å skape oppmerksomhet ute hos kundene, og få de til å konvertere til kjøp av annonseplass. Det ble lagt opp en kjøpsreise med tilhørende innhold og annonsering i ulike kanaler, der samarbeidet mellom våre egne innholdsprodusenter og Iteos performancefolk med Espen, Carina og Stein Arne i front var spesielt godt, forklarer Breivik.

Entusiasme og kreativitet

Prelanseringen ble brukt til å hente inn forbedringspunkter inn mot nasjonal lansering i april 2022. Småting ble avdekket i samarbeid med brukerne av løsningen, slik at Vise var helt klart for å rulles ut til alle de rundt 100 lokal- og regionavisene til Amedia.

Heli trekker frem at entusiasmen, rådgivningen og resultatene fra samarbeidet har gjort at Iteo har vist seg tilliten verdig.

– Iteo har utfordret oss til å tenke nytt, både med hensyn til den kreative biten, og med måten vi tok Vise ut i markedet på, kommenterer han.

Andreas Thue legger til:

– Det er liten tvil om at Vise er kommet for å bli. Dette er Norges mest spennende nye annonseform, og vi råder Iteos egne kunder til å markedsføre seg via Vise. Å bli gitt tilliten til å utvikle og lansere Vise setter vi stor pris på.

Er du nysgjerrig på hvordan vi kan hjelpe deg med dine kampanjer og kreative konsepter? I Iteo får du hjelp fra idé til konvertering. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat, ellerta en titt på flere caser.

Relevante caser

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk