Designskisse av Økern Portal

Markedssuksess for Oslos mest unike næringseiendom

Prosjekt Lansering av Økern Portal
Kunde OPF og Eiendomshuset Malling & Co
Uttak Utvikling av nettside, innholdsmarkedsføring, ABM, annonsering, PR

Gjennom historiefortelling, presseomtale og målrettet annonsering har byggherre Oslo Pensjonsforsikring sikret langsiktige leiekontrakter for Økern Portal.

Før første leietaker overtok sine lokaler hadde byggherre Oslo Pensjonsforsikring sikret langsiktige leiekontrakter for rundt 80 prosent av de totalt 80.000 kvadratmeterne med kontorbygg og hotell. Dermed har næringsmeglerne i Malling & Co, Oslo Pensjonsforsikring og Iteo klart å sikre driften i Oslos mest særegne næringsbygg.

I sentrum av kampanjen står nettsiden. Der har man skapt et eget innholdsunivers, som så har blitt spredt ut gjennom digitale kanaler. Dette har truffet bredt nok til at mange har blitt kjent med Økern Portal – men smalt nok til å treffe potensielle leietakere.

Telia er byggets største leietaker og overtok sine lokaler i desember 2020.

– For å nå frem til beslutningstakere i Telia var historiefortelling og målrettet digital annonsering med høy grad av personalisering avgjørende, såkalt ABM. Samarbeidet mellom næringsmegler og markedsføringsteamet har vært avgjørende for å få til dette, forteller markedssjef i Malling & Co, Marianne Johannessen.

Her kan du lese mer om hva account based markering er. Last også gjerne ned vår introduksjon til ABM med flere caser, tips og triks.

– For å nå frem til beslutningstakere i Telia var historiefortelling og målrettet digital annonsering med høy grad av personalisering avgjørende, såkalt ABM.

Marianne Johannessen, markedssjef i Malling & Co.

Foto av markedssjef i Eiendomshuset Malling & Co, Marianne Johannessen

Lagde egen nettside for eiendommen, med eget portalmagasin

Om lag 55.000 kvadratmeter blir arbeidsplass for over 3.000 personer, i virksomheter som ønsker å gi sine medarbeidere de beste lokaler for samarbeid, trivsel og kreativitet. Oslo har aldri før sett kontorer som har så gode muligheter for skreddersøm og tilrettelegging basert på ansattes oppgaver og arbeidsdag – i tråd med et moderne arbeidsliv.

Siden 2017 har Iteo bistått prosjektet med å lage en egen nettside for Økern Portal, som har fungert som navet i all kommunikasjon rundt prosjektet – støttet av målrettet annonsering på digitale flater.

Innleid markedssjef for prosjektet har vært Marianne Johannessen i Malling & Co.

– PR-arbeidet har vært en sentral del av markedsføringen av bygget. Vi har sikret 171 omtaler av prosjektet siden vi fikk oppdraget av Oslo Pensjonsforsikring. Det er mye for et næringsbygg som ingen har begynt å bruke, sier Johannessen, som har jobbet tett sammen med næringsmegler og Iteo på prosjektet.

210 000


sidevisninger fra 2017 til 2020

Fått bred kjennskap i markedet

For oppdragsgiveren, Oslo Pensjonsforsikring, har dette vært en svært annerledes men positiv opplevelse.

– Nettsiden har vært veldig viktig, og vi har fått ganske mye trafikk. Men, man er helt avhengig av alt det andre for å drive trafikken. Iteo har vært en dyktig samarbeidspartner, som har fått til veldig mye presseomtale. Det har fungert veldig godt, og vi får god innsikt i hvem som har besøkt siden, sier Richard Groven, som er prosjektleder for Økern Portal hos Oslo Pensjonsforsikring.

– Nøkkelen er at vi har utviklet Økern Portal som konsept, slik at vi har et budskap som er interessant utover det at det er et næringsbygg.

Richard Groven, prosjektleder for Økern Portal hos Oslo Pensjonsforsikring

Foto av prosjektleder for Økern Portal hos OPF, Richard Groven

At man ikke har kjørt tung annonsering i mediene har ikke vært et problem, mener Groven.

– Nøkkelen er at vi har utviklet Økern Portal som konsept, slik at vi har et budskap som er interessant utover det at det er et næringsbygg. Vår visjon «Et bærekraftig felleskap mellom næring og nærmiljø», og det å skape en ny destinasjon, har hele veien vært hovedbudskapet man har bygget på, sier han.

Gode resultater fra digital annonsering

Siden oppstart har hjemmesiden hatt over 210.000 sidevisninger fordelt på 75.000 brukere. I 2020 hadde nettsiden nær 40.000 besøkende – og der finnes flere titalls artikler som forteller om prosjektet – og mulighetene som ligger der.

– Annonseringen har vært fordelt som digitalt annonsørinnhold på Teknisk Ukeblad og i Finansavisen, og på Google og LinkedIn. Dette har hatt veldig god effekt for å skaffe trafikk. I 2020 har vi fått mer enn 2.300 besøk fra LinkedIn-annonseringen, mens vi fra Facebook har fått mer enn 14.000 besøk, sier Johannessen.

Google-annonsering har også spilt en sentral rolle – og står for mer enn 10.000 besøkende til nettsiden i 2020.

Det å fortelle historien om noe mer enn bare et næringsbygg har krevd solide egne flater. Det har derfor vært viktig å skaffe stødig trafikk inn på nettsiden.

– Vår visjon er å skape et bærekraftig fellesskap mellom næring og nærmiljø. I dette ligger det å tilføre området spennende arbeidsplasser, kafeer, restauranter og uteplasser. På toppen av næringsbygget kommer det blant annet en takpark med løpebane og parsellhager, avslutter Groven.

Trenger du hjelp til å bli synligere for de du ønsker å nå? Vi jobber med målrettet synlighet for flere av våre kunder, og har erfaring med hva som må til for å få drømmekunden på kundelista. Disse erfaringene har vi samlet i en introduksjon til account based marketing, som du kan laste ned her:

Last ned guide: Slik får du kundene du vil ha

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk