Suksess på bunnlinja med inbound marketing

Prosjekt Innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering
Kunde Eiendomshuset Malling & Co
Uttak Innholdsproduksjon, søkemotoroptimalisering (SEO) og digital annonsering.

Gjennom en strategisk satsing på inbound marketing har Eiendomshuset Malling & Co økt sin synlighet på digitale flater, skaffet viktige leads og økt sine inntekter. Markedssjefen forteller her om arbeidet og suksessen det medfører.

– Jeg tror mange virksomheter føler at de selv sitter på mye kunnskap og historier som burde vært fortalt, men som forblir tause. Det vi har gjort er å dele av den enorme ekspertisen vi har her på huset. Selvfølgelig med leseren i sentrum – vi opplyser, underholder og engasjerer personer i målgruppen vår, forteller markedssjef Marianne Johannessen i Eiendomshuset Malling & Co.

Malling & Co er Norges eldste og største rådgiver innen næringseiendom. Virksomheten bistår sine kunder med hele tjenestespekteret, fra kjøp og salg, til analyser og forvaltning av næringseiendom. Eiendomshuset startet å samarbeide med Iteo i mars 2017.

– Vi ser en markant økning i trafikken til vår hjemmeside hvert eneste år. Det samme gjelder antallet som følger oss i sosiale medier og abonnenter på vårt nyhetsbrev. Det er givende å se at kunder som har signert med oss i nyere tid har lest tips og historier på vår hjemmeside før de kontakter oss, sier Johannessen.

I 2021 fikk eiendomshuset belønning for arbeidet, da de for første gang gikk til topps i merkevareundersøkelsen Eiendomsbarometeret.

– Det vi har gjort er å dele av den enorme ekspertisen vi har her på huset, og opplyser, underholder og engasjerer personer i målgruppen vår.

Marianne Johannessen, markedssjef i Eiendomshuset Malling & Co

Foto av markedssjef i Eiendomshuset Malling & Co, Marianne Johannessen

Godt innhold bygger tillit

– Vi benytter oss av innholdsmarkedsføring for å styrke merkevaren vår og bygger tillit ved å synliggjøre konkrete oppdrag vi bistår oppdragsgivere med. Innsikten vi får gjennom å benytte HubSpot gjør oss i stand til å optimalisere innholdet på en helt annen måte enn hva andre systemer tillater, forklarer Johannessen.

HubSpot er en kombinert salgs- og markedsføringsplattform der innhold kan tilpasses ulike kundesegmenter og tidligere manuelle prosesser kan automatiseres, som eksempelvis oppfølging på e-post.

– Relevante leads registrerer seg på vår hjemmeside for å motta informasjon fra oss. Det viser at innholdet vi lager er av verdi for målgruppen, sier Johannessen, og påpeker igjen viktigheten av å sette målgruppen i sentrum:

Folk ser lett gjennom «salgs-tekster» med flotte adjektiver og superlativer, og finner disse naturligvis lite troverdig. Vi produserer innhold med et genuint ønske om å hjelpe og opplyse. Tillit er en forutsetning for at noen skal kjøpe våre tjenester, forklarer markedssjefen.

58 prosent økning i trafikk til nettsiden i 2020

I 2018 ble det registrert i overkant av 93.000 økter på hjemmesiden. Året etter vokste antall økter til over 135.000, en økning på over 44 prosent. Veksten fortsatte i 2020 til totalt 213.689 økter – noe som tilsvarer en vekst på hele 58 prosent fra fjoråret.

– Den solide veksten viser oss at vi blir stadig mer synlige og at flere ønsker å motta informasjon fra oss. Dette ser vi også på andre parametere, eksempelvis antallet som abonnerer på våre nyhetsbrev og markedsoppdateringer, samt antall følgere i sosiale medier. I 2020 fikk vi over 1.200 nye følgere på LinkedIn, sier Johannessen.

Hun forklarer at det ble gjort et større arbeid knyttet til søkemotoroptimalisering (SEO) i 2020.

– Stadig flere kommer inn til vår hjemmeside fra Google. Spesielt en bloggpost om yield-begrepet har generert enormt med trafikk. I snitt har bloggposten fått over 35 klikk fra Google hver eneste dag i 2020, altså kom det totalt 13.000 sidevisninger til denne bloggposten fra søkemotorer i 2020. Her ser vi også at innholdet treffer med en gjennomsnittlig lesetid på hele 6 minutter, forteller Johannessen.

– Stadig flere kommer inn til vår hjemmeside fra Google. Spesielt en bloggpost om yield-begrepet har generert enormt med trafikk. I snitt har bloggposten fått over 35 klikk fra Google hver eneste dag i 2020.

Marianne Johannessen, markedssjef i Eiendomshuset Malling & Co

B2-Malling-Blogg-Macbook_rev

13 000


13 000 sidevisninger på blogginnlegg fra organiske søk i 2020

Nær 2000 nedlastinger av e-bok om investeringer i næringseiendom

Åtte kampanjer har blitt gjennomført siden starten av samarbeidet med Iteo. Fire større kampanjer om eiendomsinvesteringer, teknologi i næringsbygg, eiendomsutvikling og analyse og verdivurdering gir særlig gode resultater.

– Vår e-bok om eiendomsinvesteringer er lastet ned av nær 2000 mennesker. Å lese en e-bok krever mye tid og oppmerksomhet fra målgruppen, og har derfor stor påvirkning for hvordan vi blir oppfattet, sier Johannessen som mener flere bedrifter burde produsere eget innhold.

B2_Malling_Brochure_Investering-i-eiendom_rev

2000


nedlastinger

Iteo bistod Malling & Co med produksjon av et større kampanjemateriale og spredning av innhold i ulike kanaler. Inkludert i dette var blant annet en rekke bloggposter, en veiledning til eiendomsinvesteringer i form av en e-bok, aktualitetssaker og optimalisering av videomateriale, samt betalt annonsering hos Estate – Norges største nyhetskilde innen eiendom.

– Tematikken i e-bøkene rører ved mange ulike fagdisipliner innen næringseiendom. Ved å vise frem dette klarer vi å synliggjøre bredden og ekspertisen i vår tjenesteportefølje. Det går rett inn i vårt kjernebudskap, avslutter Johannessen.

Klikk her for å besøke Eiendomshuset Malling & Co sitt digitale kunnskapsbibliotek.

Trenger du hjelp til bedre digital synlighet? Kontakt oss, eller la oss kontakte deg for en hyggelig prat!

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk