Suksess på bunnlinja med inbound marketing

Prosjekt Innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering
Kunde Eiendomshuset Malling & Co
Uttak Innholdsproduksjon, søkemotoroptimalisering (SEO) og digital annonsering.

Gjennom en strategisk satsning på inbound marketing har Eiendomshuset Malling & Co økt sin synlighet på digitale flater, skaffet viktige leads og økt sine inntekter. Markedssjefen forteller her om arbeidet og suksessen det medfører.

– Jeg tror mange virksomheter føler at de selv sitter på mye kunnskap og historier som burde vært fortalt, men som forblir tause. Det vi har gjort er å dele av den enorme ekspertisen vi har her på huset. Selvfølgelig med leseren i sentrum – vi opplyser, underholder og engasjerer personer i målgruppen vår, forteller markedssjef Marianne Johannessen i Eiendomshuset Malling & Co.

Malling & Co er Norges eldste og største rådgiver innen næringseiendom. Virksomheten bistår sine kunder med hele tjenestespekteret, fra kjøp og salg, til analyser og forvaltning av næringseiendom. Eiendomshuset startet å samarbeide med Iteo i mars 2017.

– Vi ser en markant økning i trafikken til vår hjemmeside hvert eneste år. Det samme gjelder antallet som følger oss i sosiale medier og abonnenter på vårt nyhetsbrev. Det er givende å se at kunder som har signert med oss i nyere tid har lest tips og historier på vår hjemmeside før de kontakter oss, sier Johannessen.

– Det vi har gjort er å dele av den enorme ekspertisen vi har her på huset, og opplyser, underholder og engasjerer personer i målgruppen vår.

Marianne Johannessen, markedssjef i Eiendomshuset Malling & Co

Foto av markedssjef i Eiendomshuset Malling & Co, Marianne Johannessen

Godt innhold bygger tillit

– Vi benytter oss av innholdsmarkedsføring for å styrke merkevaren vår og bygger tillit ved å synliggjøre konkrete oppdrag vi bistår oppdragsgivere med. Innsikten vi får gjennom å benytte HubSpot gjør oss i stand til å optimalisere innholdet på en helt annen måte enn hva andre systemer tillater, forklarer Johannessen.

HubSpot er en kombinert salgs- og markedsføringsplattform der innhold kan tilpasses ulike kundesegmenter og tidligere manuelle prosesser kan automatiseres, som eksempelvis oppfølging på e-post.

– Relevante leads registrerer seg på vår hjemmeside for å motta informasjon fra oss. Det viser at innholdet vi lager er av verdi for målgruppen, sier Johannessen, og påpeker igjen viktigheten av å sette målgruppen i sentrum:

Folk ser lett gjennom «salgs-tekster» med flotte adjektiver og superlativer, og finner disse naturligvis lite troverdig. Vi produserer innhold med et genuint ønske om å hjelpe og opplyse. Tillit er en forutsetning for at noen skal kjøpe våre tjenester, forklarer markedssjefen.

58 prosent økning i trafikk til nettsiden i 2020

I 2018 ble det registrert i overkant av 93.000 økter på hjemmesiden. Året etter vokste antall økter til over 135.000, en økning på over 44 prosent. Veksten fortsatte i 2020 til totalt 213.689 økter – noe som tilsvarer en vekst på hele 58 prosent fra fjoråret.

– Den solide veksten viser oss at vi blir stadig mer synlige og at flere ønsker å motta informasjon fra oss. Dette ser vi også på andre parametere, eksempelvis antallet som abonnerer på våre nyhetsbrev og markedsoppdateringer, samt antall følgere i sosiale medier. I 2020 fikk vi over 1.200 nye følgere på LinkedIn, sier Johannessen.

Hun forklarer at det ble gjort et større arbeid knyttet til søkemotoroptimalisering (SEO) i 2020.

– Stadig flere kommer inn til vår hjemmeside fra Google. Spesielt en bloggpost om yield-begrepet har generert enormt med trafikk. I snitt har bloggposten fått over 35 klikk fra Google hver eneste dag i 2020, altså kom det totalt 13.000 sidevisninger til denne bloggposten fra søkemotorer i 2020. Her ser vi også at innholdet treffer med en gjennomsnittlig lesetid på hele 6 minutter, forteller Johannessen.

– Stadig flere kommer inn til vår hjemmeside fra Google. Spesielt en bloggpost om yield-begrepet har generert enormt med trafikk. I snitt har bloggposten fått over 35 klikk fra Google hver eneste dag i 2020.

Marianne Johannessen, markedssjef i Eiendomshuset Malling & Co

13 000


13 000 sidevisninger på blogginnlegg fra organiske søk i 2020

Nær 2000 nedlastinger av e-bok om investeringer i næringseiendom

Åtte kampanjer har blitt gjennomført siden starten av samarbeidet med Iteo. Fire større kampanjer om eiendomsinvesteringer, teknologi i næringsbygg, eiendomsutvikling og analyse og verdivurdering gir særlig gode resultater.

– Vår e-bok om eiendomsinvesteringer er lastet ned av nær 2000 mennesker. Å lese en e-bok krever mye tid og oppmerksomhet fra målgruppen, og har derfor stor påvirkning for hvordan vi blir oppfattet, sier Johannessen som mener flere bedrifter burde produsere eget innhold.

2000


nedlastinger

Iteo bistod Malling & Co med produksjon av et større kampanjemateriale og spredning av innhold i ulike kanaler. Inkludert i dette var blant annet en rekke bloggposter, en veiledning til eiendomsinvesteringer i form av en e-bok, aktualitetssaker og optimalisering av videomateriale, samt betalt annonsering hos Estate – Norges største nyhetskilde innen eiendom.

– Tematikken i e-bøkene rører ved mange ulike fagdisipliner innen næringseiendom. Ved å vise frem dette klarer vi å synliggjøre bredden og ekspertisen i vår tjenesteportefølje. Det går rett inn i vårt kjernebudskap, avslutter Johannessen.

Klikk her for å besøke Eiendomshuset Malling & Co sitt digitale kunnskapsbibliotek.

Trenger du hjelp til bedre digital synlighet? Kontakt oss, eller la oss kontakte deg for en hyggelig prat!

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk