Skjermdump fra Formuesforvaltnings nettsider hvor det står "Formuesforvaltning hjelper deg med å bevare og utvikle din formue"

Digital spydspiss til formuende kunder

Formuesforvaltnings nye digitale strategi har tydelige mål: På tre år skal nettsiden sikre 900 millioner kroner i ny forvaltningskapital. 100 millioner er allerede på plass.

– Vi ønsket en partner som forsto hva våre etiske verdier handlet om.

Arne Harket, kommunikasjonsdirektør og strategiekspert i Formuesforvaltning

Formuesforvaltning, som er Nordens ledende wealth management miljø, retter seg mot Nordens mest formuende familier og enkeltpersoner, og deres visjon er å skape et rikere liv for kundene. Formuesforvaltning har 55 milliarder NOK under forvaltning. Selskapets verdigrunnlag er viktig for virksomheten, og de ansattes holdninger gjennomsyres av at etikk og bærekraftige valg er en viktig rettesnor. Dermed er det også viktig å vise frem at selskapet tilbyr mer enn trygg forvaltning av penger, også løsninger og tjenester innen filantropi, kunst, advokattjenester, rådgivning, og forretningsførsel. Å skille seg ut krevde også at kommunikasjonsdirektør og strategiekspert Arne Harket våget å tenke nytt. Han innledet derfor en større nordisk byråjakt for å finne aktøren som speilet selskapets visjoner og ønsker.

– Vi ønsket en partner som forsto hva våre etiske verdier handlet om. Vi er en nettverksbasert forretning, og vi vokser fordi fornøyde kunder anbefaler oss. Det krever en langsiktig tilnærming til alle valg, sier Harket.

Ny digital strategi og nye nettsider

Iteo gikk seirende ut av byråkonkurransen. Første del av jobben var å meisle ut en ny digital strategi og modernisere nettsidene.

– Vi ønsket å bli mer synlige med en ny markedsplattform som økte stoltheten internt, gjorde det enklere å beholdene kundene vi hadde, og lettere tiltrekke oss nye interessenter. De fleste kjøpsprosesser starter i dag med et søk på nettet, og vi ønsket derfor å bli funnet av kundene som ønsket forvaltning tuftet på rikere verdier, fortsetter Harket og poengterer at en bra nettside skulle være plattformen som fikk den strategiske innholdsmarkedsføringen ut til markedet.

– I Formuesforvaltning er vi opptatt av en helhetlig tilnærming. Derfor er det så viktig at vi har en arena der vi kan fortelle vår historie, om hva vi kan, hva vi tror på, og det som kjennetegner oss, sier han.

– Jeg er veldig glad vi valgte Iteo. Jeg kjente ikke til selskapet, men fikk de anbefalt via mitt nettverk. De hadde den beste tilnærmingen og kjemien var god.

Arne Harket, kommunikasjonsdirektør og strategiekspert i Formuesforvaltning

En ny finansiell salgsmuskel med stor digital kraft

Strategiene og løsningene er klekket ut av et stort team fra byrå og kunde, og nøkkelen til suksess ligger i et solid engasjement hos begge aktører, og bredt ut i kundens organisasjon. De mest sentrale rollene har vært spilt av Harket og kollega Morten Hermansen, mens Iteos Erik Eskedal har vært den digitale strategiske hjernen som kyndig har styrt et større team hos Iteo med prosjektledere, kommunikasjonsrådgivere, designere, utviklere, prosjektledere, fotograf, m.m.

På fire måneder ble det utviklet:

  • En ny digital strategi
  • Flere nye digitale plattformer, med den norske hjemmesiden som den viktigste
  • Nytt design, oppdatert innhold og bistand til budskapsutforming
  • En blogg for strategisk innholdsmarkedsføring
  • En intern holdningsendring rundt digitalt salg
  • Nye verktøy for avanserte digitale analyser rundt kundeadferd og -behovsavdekning
  • Smartere og bedre historiefortelling
  • En ny og bedre tilnærming til distribusjon av innhold
  • Digitale kjennskaps- og kunnskapskampanjer
  • SEO, Google Adwords, Facebook-annonsering
  • Et avansert verktøy for detaljerte målinger

Målene ble satt da den nye strategien og de nettsidene ble lansert sommeren 2016: 900 millioner i investerte midler skulle kunne spores tilbake til digitale salgsprosesser via nettsiden på tre år – 2017-2020. Resultatene kom derimot vesentlig mye raskere.

Smarte digitale grep

Et halvt år etter iverksettelse, og kun en måned etter at målene begynte å gjelde, har Formuesforvaltning oppnådd disse resultatene:

  • 15 kvalifiserte salgsmuligheter fra nettsiden, der 6 har blitt til større kunder. 100 millioner kroner er investert
  • Formuesforvaltning er på førstesiden på Bing og Google på både betalte og organiske nøkkelordssøk
  • Antallet abonnenter på selskapets nyhetsbrev er økt med 60 prosent fra oktober til desember 2016. Dette er en svært viktig kanal for å drive trafikk til «kontakt oss» skjemaer
  • Formuesforvaltning har større innsikt i kundenes interesser, og kan i større grad levere økt kvalitet til hver kunde i hvert møte.
  • Økningen på trafikken til nettsiden på:
    • 71 prosent flere sidevisninger
    • 142 prosent nye brukere

Selskapet har også fått mer synlighet i pressen fra innholdet som er produsert, og det oppleves en større grad av stolthet på huset. Det oppleves også at kundene i større grad setter seg inn bredden av tjenester, og at det stilles mer kvalifiserte spørsmål. Det gir kortere salgssykluser fra kunder som har bedre beslutningsgrunnlag.

Digitale smarte erfaringer

En av de viktigste grepene har vært å utvikle mer og bedre innhold, og at dette er gjort tilgjengelig via nettsiden. Nyhetsbrevet er den viktigste kanalen for å nå ut til kundene selskapet har. God synlighet på Google og digitale kjennskapskampanjer gir synlighet mot nye kunder.

– Nyhetsbrevet er særlig viktig. Vi opplever at vi får inn mye interesse via dette. Det er også positivt å se en endring blant våre ansatte, der mer og bedre informasjon deles med kundene. I sum har vi fått en robust digital motor som fungerer svært godt. Resultatene til nå har vært over all forventning, sier Harket.

– Jeg er veldig glad vi valgte Iteo. Jeg kjente ikke til selskapet, men fikk de anbefalt via mitt nettverk. De hadde den beste tilnærmingen og kjemien var god. De hadde rådgivere vi fikk tiltro til, og vil likte filosofien og verdiene som drev selskapet. Vi likte også at de turte å utfordre oss, sier Harket og trekker også frem sin tilfredshet med at alt ble levert på tid, og budsjettet ble fulgt til punkt og prikke.

– Vi har fått en svært god kommunikasjonskanal til markedet som gjør akkurat det vi håpet. Den tiltrekker seg flere kunder som er opptatt av det samme verdigrunnlaget som oss, avslutter Harket.

Ønsker du å vite mer om denne historien, eller ønsker en uforpliktende diskusjon om digitale strategier?

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk