En seier og en viktig lærepenge

Resultatene fra Årets Byrå ga oss en viktig påminnelse: Proaktivitet burde definere Iteo, og her har vi noen ermer som skal brettes opp.

– Engasjement sier veldig mye om byråets kultur og verdier. Kundene berømmer Iteo for å være en viktig partner.

Pia Grahn, leder for Regi

Årets Byrå-kåringen til Dagens Næringsliv og analysebyrået Regi er den eneste konkurransen Iteo deltar i. Dette av to hovedårsaker:

  1. Det er den eneste konkurransen som utelukkende måler på objektive kriterier
  2. Vinneren kåres av den viktigste juryen, byråenes egne kunder

Iteo har to mål som er viktigere enn alt annet:

  • Fornøyde ansatte
  • Tilfredse kunder

Er dette på plass, følger øvrige resultater automatisk etter.

– Engasjement sier veldig mye om byråets kultur og verdier. Kundene berømmer Iteo for å være en viktig partner, sier Pia Grahn. Hun er leder for Regi, som gjennomfører selve undersøkelsen.

Grahn har lang erfaring som leder av store reklame- og PR-byrå i Sverige, og har også vært redaktør i Sveriges mest kjente avis for markedsførere.

Pia Grahn er leder for Regi, som gjennomfører Årets Byrå-undersøkelsen.

Mestvinnende i Årets Byrå

Iteo er så heldige at vi har vunnet kåringen tre år på rad. Om vi tar med fagprisen på digital fra 2017 er vi nå det mestvinnende byrået de fire årene konkurransen har vært arrangert i Norge.

Det er stort. Det er en enorm anerkjennelse. Det motiverer.

Det er lett å bli breial når man vinner en slik kåring. Heldigvis har vi de siste tre årene bevist at gode resultater ikke går til hodet på oss. Vi vet at hardt arbeid er det eneste som sikrer gode resultater. Vi tror ikke at vi er mye mer faglig dyktige enn andre, men tror vi vinner fordi vi:

  • Bryr oss om kundene våre. Vi har engasjement og lidenskap for dem vi jobber for
  • Leverer som avtalt eller bedre. Overraskelsene skal kun være positive
  • Vet at kundenes forretningsmessige resultater er det vi bør og skal måles på

67 prosent av Iteos kunder gir høyeste score på tilfredshetsindeksen. Snittet i Norge er 46 prosent.

– Det er sjelden vi ser en så høy anbefalingsverdi. Kundene til Iteo er engasjerte, og de setter av mye tid til å gi konstruktive tilbakemeldinger

Pia Grahn, leder for Regi

Best i ni av 13 kategorier

Iteos resultater i 2019 var 0.09 poeng bedre enn året før. I 2018 var de nærmeste konkurrentene ubehagelig tett på, i år er avstanden større.

Vi er igjen best på det vi bruker å være best på:

  • Kunnskap om kommunikasjons- og mediekanaler
  • Digital kompetanse – der vi har den høyeste scoren noensinne
  • Kunnskap om kundens merkevare
  • Kunnskap om kundens marked
  • Engasjement
  • Administrative rutiner
  • Evne til å levere
  • Forretningsmessige resultater (skapt for kundene)
  • Effekt for pengene

Vår dårligste plassering er fjerdeplass på proaktivitet. Det er et slag i magen, og noe vi for alvor skal skjerpe oss på. Vi mener proaktivitet er det som burde definere oss, og her skal vi komme oss i forkant av kundens behov.

På spørsmål om redaksjonell kompetanse scorer Iteo 9,78. Snittet i PR-bransjen er 8,30.

– Her er resultatene til Iteo veldig gode, sier Grahn.

Iteos resultater fra Årets Byrå-undersøkelsen fra 2016-2019, sammenliknet med resten av kommunikasjons- og PR-bransjen.

Hva betyr dette egentlig?

Det bekrefter at vi leverer verdi, og møter de viktigste måltallene et byrå bør levere på: Fornøyde ansatte som leverer sitt ytterste til bransjens hyggeligste kunder. Vi er ydmyke for det faktum at kundene i undersøkelsen ikke vil nøle med å anbefale oss til andre.

– Det er sjelden vi ser en så høy anbefalingsverdi. Kundene til Iteo er engasjerte, og de setter av mye tid til å gi konstruktive tilbakemeldinger, sier Grahn.

Den viktigste årsaken til at flest kunder valgte Iteo, skal vi tro undersøkelsen, er den digitale kompetansen. Her får Iteo et snitt på 9,44 poeng, mens snittet i PR-bransjen er 7.91.

– Når vi snakker med andre norske PR-byrå, mener noen at Iteo egentlig er et digitalt byrå. Iteo har en av de høyeste scorene på digital kompetanse, og det er noe av det viktigste byråkjøpere er på jakt etter. Digital kompetanse ønsker nesten alle byråer uansett kategori å bli bedre på, sier Grahn.

Vi har tidligere gått gjennom resultatene fra årets byråundersøkelse for å få en pekepinn på hva resultatene betyr for norske byråer og byråkunder. Her kan du lese mer om hva norske byråkunder vil ha i 2020.

Selv er vi særlig stolte av et av svarene fra en av våre kunder (vi vet ikke hvem, svarene er anonymisert):

«Iteo har vært helt avgjørende for våre resultater.»

Som vanlig er målet for 2020 enkelt å definere: Våre kunder skal igjen være de mest fornøyde, og derfor skal vi jobbe særlig med proaktivitet. Og så skal vi prøve å være litt mindre eplekjekke på scenen.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.