Slik endret Dell Norge sin kommunikasjon

Dell har endret hvordan de kommuniserer med sine kunder, partnere og pressen. Pr-sjef Hans Seime forteller om Dells nye veier i et raskt endrende kommunikasjonslandskap.

Hans Seime er PR- og Kommunikasjonssjef i Dell Norge AS siden 2008. Han har jobbet i Dell siden 1992 med flere ulike ansvarsområder. Som PR- og Kommunikasjonssjef har han vært ansvarlig for all intern og ekstern kommunikasjon, og fungert som redaktør for Delldirekte.no. Seime har studert ved Norges Høyskole for Informasjonsteknologi, samt Handelshøyskolen BI. Han er også styremedlem i Eurovironment (EVM.no).

Hans-Seime-Dellx800
Hva var status da dere begynte å jobbe med Iteo i 2013?

Vi skulle ha et nytt kommunikasjonsbyrå. Iteo viste at de forsto utfordringene vi sto ovenfor og virket som rett partner for å finne løsningen. Ingen av oss hadde klare svar på hvordan vi skulle møte endringene i medielandskapet, men Iteo overbeviste oss om at de var rett til å hjelpe oss med å pløye ny mark. Det vi visste var at halvparten av av IT-mediene var borte, journalistene ble færre og færre og støyen bare økte for alt og alle. Det vi hadde gjort før fungerte rett og slett ikke lengre.

Hva ønsket dere å oppnå?

Det vi ønsket var å snakke mer direkte med våre kunder og våre partnere. Vi innså at vi måtte slutte å tenke i siloer og kommunisere nytt og objektivt innhold. Vi måtte fjerne adjektivene og fortelle historien slik den er. Dette er veldig annerledes fra tankegangen vi har hatt tidligere, og det var litt skremmende å skulle rive ned veggene på den måten. Sammen med Iteo kom vi frem til at vi måtte blåse liv i DellDirekte-bloggen og rett og slett gå bort fra tradisjonelle pressemeldinger.

Dere tok steget ut, relanserte DellDirekte og avlivet gamle kanaler. Hvordan var reaksjonene?

Reaksjonene var i utgangspunktet positive, men vi trengte en kulturendring for å holde bloggen levende. Å skulle bidra med innhold var noe nytt og fremmed for veldig mange. Vi rekrutterte noen tidlig som var med og bidro med innlegg, men det var viktig for oss at de ansatte var om bord. Vi trengte innspill på innhold, men også at de likte og delte i sosiale medier, og følte stolthet rundt historiene vi skulle fortelle.

delldirekte

Hva gjorde dere for å engasjere de ansatte?

Hvert mandagsmøte oppdaterte vi alle på de siste blogginnleggene. Det er ikke alle som får med seg alt av hva vi gjør av lanseringer, hva som skjer hos alle kunder og partnere etc, så dette var en måte å synliggjøre det på. De som hadde skrevet blogginnleggene ble trukket frem, og fungerte som inspirasjon til andre ansatte. Det ble faktisk en smitteeffekt av det. Flere kom frem og ville bidra til bloggen, fordi de skjønte at det ikke var så vanskelig som de skulle ha det til, og at det de jobbet med kunne synliggjøres utenfor egen avdeling.

Hvilke resultater har dere sett etter at dere relanserte DellDirekte?

Først og fremst har vi faktisk sett flere omtaler i media. Journalistene har tydelig likt den nye måten å få informasjon på. Vi har vært bevisste på å skrive ærlig og uten for mange adjektiver. Internt ser vi at bloggen har ført til økt deling. Flere deler mer på sine personlige profiler i sosiale medier. vi fremstår mer åpne og interessante. Dette var en av hovedmålene våre. At de ansatte skulle være våre merkevareambassadører.

Hvilke erfaringer har du gjort deg gjennom denne prosessen og endringen?

Jeg føler først og fremst at vi har «knekt koden» for hvordan Dell skal kommunisere med medier, kunder og partnere. I tillegg har det vært positivt for våre ansatte. De får innhold som er lett å dele og som de er stolte av. Vi tror vi er tidlig ute, og at vi er på sporet av hvordan kommunisere og markedsføre seg i årene som kommer: Troverdige plattformer med godt innhold spredt på de mest effektive måtene.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *