Hva kan vi lære av årets SABRE Awards?

Denne uken har SABRE vært på alles lepper, dersom du jobber med PR. Som førstegangsreisende til utdelingen vil jeg presentere noen av mine inntrykk etter å ha vært vitne til ’Europamesterskapet i PR’.

11357390_10153228807224361_8130648441796426983_o

Fasiten er kjent. Over hundre priser er delt ut, og Europas beste kommunikasjonsprosjekter har fått sine fortjente hyllester. Iteo har lagt noen travle måneder bak seg, og dro alle-mann-alle til London for å overvære utdelingen – og festen som fulgte.

For min del var det stor nysgjerrighet knyttet til arrangementet. Hvordan ville Norge markere seg? Hva kan vi lære av de beste kampanjene? Her er noe av det jeg lærte.

Norge er definitivt på PR-kartet
Hele 19 norske prosjekter var nominert i ulike priskategorier, i tillegg til tre byrånominasjoner fordelt på Iteo, Trigger og Geelmuyden Kiese. Trigger har de siste årene satt Norge på kartet i internasjonale kåringer, og i år var intet unntak. Byrået vant blant annet priser for ”Årets kreative byrå” og ”Best in Show” med Stopp Bryllupet-kampanjen. Det er imponerende.

Den norske PR-bransjen bet godt fra seg. I år også.

Iteo var nominert sammen med GK i kategorien ”Årets nordiske byrå”, sammen med de beste byråene i resten av Norden, en pris som våre norske bransjekolleger til slutt kunne ta med seg hjem.

Norsk dominans, her også.

SABRE inspirerer
Et fokus for vår delegasjon da vi reiste mannsterke til London og SABRE var at denne turen skulle brukes som inspirasjon til tiden fremover. Vi gledet oss over den norske suksessen og smakte på følelsen av å være diplomfinalist i konkurranse med byråer som er flere ganger vår egen størrelse.

Det er én ting å lese om norske prestasjoner i internasjonale bransjekonkurranser, men det er noe helt annet å oppleve det på nært hold. Jeg tror det skaper en sult og en faglig inspirasjon som ikke kan gjenskapes hjemme i Norge.

Tro kan flytte fjell, og inspirerte ansatte tør å tro.

11057270_10153228770354361_6005316912874881684_o

Fellestrekk for de beste kampanjene
I kategorien ”Best in Show” var fire av de fem finalistene kampanjer som fremmet samfunnsnyttige saker, prosjekter som på sin måte ville gjøre verden til et litt bedre sted. Det i seg selv er selvfølgelig ikke nok, og det ligger garantert mye hardt arbeid bak de respektive prosjektene, men det er fortsatt interessant. Bare se nærmere på disse:

Stopp Bryllupet-kampanjen ønsket å sette fokus på kampen mot barnebryllup, en utfordring Plan Norge tar svært alvorlig, og en kamp alle kan gå sammen om.

The Autocomplete Truth fra Memac Ogilvy PR var en kampanje som fremmet kvinners rettigheter gjennom å studere Googles søkemotorforslag etter setningen ”Women should…” – se filmen, det er mildt sagt oppsiktsvekkende.

Speak Out Against Domestic Violence fra All Channels Communication Group rettet søkelyset mot vold i bulgarske hjem.

Like A Girl-kampanjen til MSLGroup for Always satt søkelyset på hva det betød å gjøre en fysisk aktivitet som en jente, i et initiativ for å bedre selvtilliten til unge jenter og endre måten de ser på dem selv på.

Denne kampanjen var for øvrig et godt eksempel på hvordan du kan fremme samfunnsnyttige budskap og samtidig synliggjøre en merkevare for en konkret målgruppe.maxresdefault

Så hva kan vi lære av dette?
Budskapet er nøkkelen. Hvis man som prosjektleder jobber med et budskap og en kampanje som en selv lar seg engasjere av, så tror jeg at arbeidet blir bedre. Ser en på finalebidragene nevnt over, så er det ikke vanskelig å forestille seg at dette var kampanjer som engasjerte internt så vel som eksternt.

Dette vet jeg var tilfellet da mine kolleger jobbet med Strikk for Livet i fjor.

Det er riktignok ikke utelukkende non-profits og veldedige organisasjoner som kan ta eierskap til sterke budskap. Ta eksempelvis Always-kampanjen til MSLGroup: Produktet som lå til grunn spilte andrefiolin for budskapet, uten at dette var på noen måte ødeleggende.

Tvert i mot, det styrket troverdigheten i kampanjen, og ved bruk av emneknaggen #likeagirl fikk man spredt budskapet og eksponert Always på en god måte.

Hvis du vil se nærmere på finalistene og vinnerne fra årets SABRE, se her.

Tekst: Fredrik Olimb

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *