Ingen har vært viktigere i Iteos endringsprosess enn Erik Eskedal. Når han nå forlater Iteo vil vi takke han for våre beste faglige år.
– Erik har vært en stor inspirasjon og faglig pådriver for både meg og Iteo. Å ha en så sterk faglig kompetanse nært gjør at man strekker seg for å bli bedre, man blir inspirert og ikke minst tvunget til å bare henge på. Jeg kommer til å savne Eriks evne til å dra utfordringer, ideer og kampanjer opp på et strategisk nivå, å se det store bildet og ikke minst evnen til å pushe Iteo til å bli enda bedre. Ingen er uerstattelige, men å miste Erik gjør at vi må skjerpe oss litt, og ikke minst pushe videre. Vi lover, Erik!
– Erik tok oss med digital storm da han kom inn i Iteo i 2013. Vi visste at markedet var i stor endring og at digitalisering var riktig retning å gå, men det var Erik som viste oss veien. Jeg har aldri møtt en person med mer kunnskap om og lidenskap til digital markedsføring. Erik er en fantastisk fyr, et naturlig midtpunkt og en gledesspreder, så det har ikke vært et eneste kjedelig øyeblikk med han.n
Vår digitale strateg, Erik Eskedal, forlater Iteo nå før påske. Dette til fordel for et konsern der han har fått en spennende rolle innen digitalisering og innovasjon. Dette er på den ene siden gledelig og et forståelig valg for han, og på den andre: Vemodig for både han og oss. Vi, og andre tilsvarende virksomheter, har ikke for vane å annonsere at folk slutter. Det er naturligvis morsommere å snakke om spennende nyheter. Når vi allikevel gjør det for første gang, er det i takknemlighet til en person vi skylder enormt mye.
Faglig rettesnor
For å forstå hva Erik har betydd for Iteo, må reisen vi har vært gjennom først beskrives. I 2011 startet vi som et byrå spesialisert på PR for teknologibedrifter. Syv år etter hjelper vi kundene i mange næringer med alt innen markedskommunikasjon, analogt som digitalt. Her har Erik vært den viktigste faglige rettesnoren, og inspiratoren.
Det startet høsten 2012 da jeg møtte en voldsomt engasjert og oransje skarresmurf på Skøyen. Vår tidligere kollega, Vidar, mente at Erik var helt sentral å få med på laget for å skape en egen digital enhet i Iteo. Ansettelsesprosessen ble heldigvis raskt gjennomført, og vi sto overfor en ny verden der stikkordene var ROI, Google, SXSW og SoMe. Erik hadde et overdrevet fokus på LinkedIn og en herlig smittende entusiasme.
Første møte med Iteo-teamet var på julebordet i Gdansk. Vi startet samarbeidet med en to-dagers fest i Polen, og åpnet Macene i januar 2013. Den digitale gjengen bestod nå av Andreas N., Vidar, Bjørnar og Erik, og vi PR-hoder fikk noen nye dimensjoner av den mer uvante sorten. Lanseringen av Iteo Digital gjorde vi på valentinsdagen i 2013, to år etter lanseringen av Iteo Consulting.
Vant kunden som endret byrået
Første uke inn i ny jobb ble Erik med i byråkonkurransen om Dell. Hans digitale kompetanse ble brekkstangen som gjorde at vi vant det som har vært en byrå-endrende kunde for oss. Oppdraget Dell ga oss var klinkende klart: Skaff oss mer positiv synlighet i media enn året før.
Rett etterpå slo mediakrisen inn for fullt og halvparten av landets IT-medier la ned driften.
For å løse oppdraget måtte vi derfor tenke helt nytt, og løsningen ble å flytte fokus fra silodrevet kommunikasjon til en smartere form for innholdsmarkedsføring. Smart og kostnadseffektivt gjenbruk av objektivt innhold ble rettesnoren, og plutselig var vi et byrå for mer enn fortjent oppmerksomhet. Vi utviklet og styrte også kundenes eide kommunikasjonsflater.
Gjennom Iteo Digital hadde vi fått en ny dimensjon med design, utvikling og digital markedskommunikasjon. Dette ble senere videreført til betalt kommunikasjon, og vi er i dag Norges fremste byrå på digital markedskommunikasjon. Vi er blitt et byrå som hjelper kundene med nær alle markedsføringsbehov, og vi kan takke Erik for at han har stått ved det faglig inspirerende roret.
2017 fra A til Å
– Erik er et fyrverkeri, en idémaskin, en kunnskapsrik og kunnskapstørst digital fagmann og en kollega som gir av seg selv – og som man blir glad i. Han har pushet oss tradisjonelle PR-folk til å forstå og levere digital markedsføring, slik at Iteo har kunnet være i forkant av bransjeendringene og bransjeglidningene som skjer i dag. Vi har en annen retning og leverer andre tjenester i dag enn for fem år siden, og Erik har vært viktig for at dette skal skje. Når Erik går videre skal vi forvalte det han har lært oss godt. Selv om det er vanskelig å ha tid til å være like kunnskapstørst som Erik, skal vi ta med oss den egenskapen, slik at vi alltid er relevante og oppdaterte.
Enorm lærings- og formidlingsevne
Salgstrakt. Kundereise. ROI. Inbound. Marketing Automation. Dette er sentrale begreper hos en digital markedssjef i dag. Iteo ville aldri vært i forkant på dette, eller forstått begrepene på samme måte, uten vår bergenser. Evnen til å suge til seg og dele kunnskap er enorm hos Erik.
Mengden whitepapers han har lest og antallet nyhetsbrev det abonneres på, er nærmest usunt. Vi andre har nytt godt av dette fordi essensen er overført til både felles fora og i daglig veiledning. Hans evne til å spille andre gode er unik. Han elsker å dele og har alltid tid til de som har spørsmål eller ønsker en god faglig diskusjon.
Best på digitale ferdigheter i Norge
Glasuren på kaka ble lagt i mai 2017, da Dagens Næringsliv og Regi annonserte at Iteo hadde Norges mest fornøyde kunder i kommunikasjonsbransjen. Dette var en lagprestasjon. At vi også fikk fagprisen, som best på digitale ferdigheter på tvers av alle byråer i Norge – uansett disiplin – er nærmest ene og alene Eriks (og Andreas Ns) fortjeneste.
Det er han som har vist vei, og som har røsket oss andre med seg. Det er Erik som har gjort oss bevisst på hvor mange muligheter som ligger i en digital markedsførers verktøykasse. Og det er Erik som har lagt grunnlaget for Iteo-metoden, som er mye av årsaken til at vi leverer mest verdi for pengene til våre kunder, ifølge Dagens Næringsliv.
Er det noe Erik har gjort meg bevisst på, er det de mange ansvarsområdene en markedssjef har. Før kjente vi best til HR- og kommunikasjonssjefen, nå leverer vi verdi til nær alle avdelinger hos kundene. Salgstrakten og inbound er innarbeidet, og vi leverer nå en palett av tjenester som møter de fleste behov hos de som vil selge noe, markedsføre seg, eller bruke kommunikasjon til å oppnå målbare formål.
Vi er blitt:
- Sterkere på strategi
- Innovative på innhold
- Dritgode på distribusjon
- Mestre på måling
Står på til siste slutt
Eriks siste bidrag til Iteo har vært å delta i en kjempespennende strategiprosess med en ny spennende kunde. Her blir det hard jobbing inn mot siste dag. Vår mest vellykkede markedsføringskampanje, om GDPR som vi kjører akkurat nå, har Erik brukt kvelder og helger på å få i stand. I oppsigelsestiden sin.
Det hadde få andre gjort. Kampanjen vil vi høste frukter av lenge, og våre kunder får verdifulle råd som hjelper dem til bedre å løse kompliserte utfordringer. I tillegg bruker han masse tid på å lære opp våre fremadstormende talenter. Han deler smarte ferdigheter, strategikompetanse og innsikt ned på det minste detaljnivå i våre inbound marketing-løsninger.
Iteo er nå godt over 20 flinke fagfolk, og vi vokser raskt. Der hadde vi aldri vært uten Erik. Vi øker i bredden hos kundene og leverer verdi og resultater på måter vi aldri så for oss før. Erik har vært vår faglige ryggdekning på digital markedsføring. Vi har mye å takke Erik for som selskap, og håper jo at gresset er brunt på den andre siden av gjerdet – slik at han lengter tilbake.
Min viktigste mentor innen markedsføring
La det være en honnør til Erik at vi nå er trygge på at vi klarer oss uten han. For han har vært bevisst på å gjøre seg fagmessig overflødig. Det er beundringsverdig. På veien ut av døra skynder vi oss med å tildele Erik den foreløpig ulne betegnelsen som Iteos første æresmedlem. Vi vet ennå ikke hva det innebærer, den veien blir også til mens vi går. Men vi skal ikke legge skjul på at det er et triks for å holde Erik nærme oss, og han kan forvente invitasjoner til interne arrangementer både til sommer og jul.
Personlig er jeg lei meg, og samtidig voldsomt takknemlig: Ingen har noensinne lært meg mer om markedskommunikasjonsfaget. Jeg vil alltid være dypt takknemlig overfor Erik. Du vil savnes som fagmann. Men mest som kollega og venn.