Linie Award 2015

Tidligere i sommer var vi med på Linie Award, også kjent som den gjeveste talentkonkurransen for unge kokker og bartendere. Her oppsummerer vi i korte trekk hva kommunikasjonsarbeidet gikk ut på, og hvordan vi gjennomførte det.

Bakgrunn
Linie Award er sett på som den mest prestisjefulle konkurransen for unge kokker og bartendere, og er et stort arrangement med mange aktiviteter, nominasjoner og gjennomføringer før selve finalen. Konseptet er utviklet av produsenten Arcus og eventbyrået Fieldwork AS, og årets gjennomføring markerte et 10-årsjubileum for konkurransen.

Linie Award 2015 var det hittil største av sitt slag, med fem deltakerland (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland) og totalt 10 finalister. Arcus er Norges største leverandør av vin og brennevin og eies av Arcus-Gruppen AS. Konkurransen har som mål å løfte fram variasjonen og flerbruksvennligheten til et av deres mest populære merkevarer, Linie Aquavit.

Utfordring
Hvordan skaffe fortjent oppmerksomhet til Linie Aquavit, som er underlagt strenge markedsføringsregler og en generell journalistisk skepsis mot alkoholrelaterte aktiviteter? Hvordan maksimere eksponeringen til konkurransen på tvers av landegrenser?

Løsning
Løsningen kom gjennom å løfte fram menneskene, ildsjelene som brenner for faget. Linie Award appellerer til svært mange personer innenfor mat- og drikkebransjen, bransjer som består av svært kompetente og hardtarbeidende mennesker som ofrer mye for å bli best innenfor sitt fagfelt. Gjennom å følge et utvalg av kandidatenes ferd gjennom forberedelse, kvalifisering og gjennomføring av konkurransen lot vi journalister og lesere bli kjent med personene bak navnene.

En rekke telefonintervjuer, samtaler og research lå til grunns i arbeidet før vi kontaktet media. Ved å bli kjent med de ulike håpefulle kandidatene før det var bestemt hvem som skulle delta i finalen, fant vi flere personlige innfallsvinkler som appellerte til ulike fag- og lokalmedier, og kunne bistå journalister med personlige historier som bidro til å skape substans i deres dekning.

Dette resulterte i at mediene ikke dekket arrangementet som en nisjekonkurranse, men som en kulinarisk hendelse med bred appell til et mangfold av lesere. Kandidat a, b og c ble til ildsjel Christopher, smaksgeni Sondre og råvarespesialisten Chris-André. Etter et omfattende forarbeid med mennesker i fokus, ble det neste naturlige steget å overføre fokuset på kjerneproduktet, nemlig maten og drikken – og gjennom dette gi Linie Aquavit fortjent oppmerksomhet som en naturlig og anvendelig smakspartner.

Under selve Linie Award som ble avholdt i Stockholm deltok 30 journalister fra seks land, som både fikk se og smake på resultatene på nært hold, i tillegg til å snakke med alle deltakerne både før og etter konkurransen. Dette resulterte i en bred dekning i Nord-Europa i lang tid før arrangementet, med det naturlige kommunikasjonsmessige klimakset under konkurransen og de påfølgende dagene.

Under kan du se en filmatisert oppsummering av Linie Award i Stockholm laget av Fieldwork, som stod bak det flotte arrangementet, samt et utvalg av medias dekning.

Linieaward

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *