9 tips til å lykkes på LinkedIn (uten å betale en krone)

Mangler du en god plan for bedriftens LinkedIn-profil? Her får du tips til hvordan bruke LinkedIn til å øke både følgerskaren og merkevarekjennskapen din.

En sovende LinkedIn-profil kan ha verdi i seg selv, ved at ansatte lenker til bedriften og eksponerer bedriftslogoen i sin LinkedIn-CV. Men skal du virkelig få noe ut av bedriftens tilstedeværelse på LinkedIn, bør du ta smarte grep.

Mange bedrifter publiserer innlegg på LinkedIn etter innfallsmetoden. Når noe spennende har skjedd, kommer et glupt hode på at dette er noe som kan deles. For all del, innfallsmetoden kan være fin, men den bør være et krydder på toppen av godt planlagte, strategiske innlegg.

De følgende rådene handler om organisk vekst. Det finnes selvsagt mange flere muligheter hvis man også er villig til å betale litt for synligheten.

1. Hvor ofte bør du publisere på LinkedIn?

Start med å sette et mål om et visst antall innlegg per uke. Sett opp en innholdsplan, minimum for den kommende måneden, og gjerne også et årshjul som tar for seg viktige milepæler gjennom året.

Planlegg innleggene dine etter hva du tror målgruppen er opptatt av til enhver tid, heller enn hva bedriften er opptatt av for tiden.

Ifølge Algorithm report 2022 har bedrifter som lykkes på LinkedIn ofte en frekvens på minimum fire innlegg i uken. Dette er tungt å bære om du jobber etter innfallsmetoden, men heldigvis langt enklere om du har en plan!

Men husk: Det viktigste er at du poster jevnlig. De færreste bedrifter har kapasitet til fire innlegg i uken, så klarer man eksempelvis to i gjennomsnitt er det veldig bra. 

2. Våg å være annerledes

Folk flest liker å se ting som er gøy. Klarer du å knytte morsomme, underholdene og interessante innlegg til egen merkevare, har det stor verdi.

Her handler det om å være modig nok til å gjøre ting som er annerledes og som konkurrentene kanskje ikke tør, eller ikke har kommet på, å gjøre. Slik som Arkivverket gjorde her:

3. Varier innholdet ditt

LinkedIn-algoritmen fungerer slik at de som foretrekker innhold i en viss type format får opp mest av det i feeden. Dersom du ikke lager innhold i alle formater, risikerer du dermed å aldri nå en del av målgruppen din.

Alt i alt koker det altså ned til at det er viktig å variere innholdet sitt i form, innhold og tone. Så benytt deg av alle de ulike formatene LinkedIn tilbyr, slik som film, dokumenter og karusell. I tillegg kan det være lurt å legge inn flere bilder i en og samme post.

4. Vis at dere kommer dere opp om morran

Dersom noen i bedriften gjør noe gøy eller deltar på et arrangement kan det være fint å dele et bilde og en kort tekst med noen høydepunkter fra arrangementet. Her er det viktig å ha følgeren i fokus; hva er de interessert i? Tagg gjerne relevante samarbeidspartnere, innledere eller kunder, og få dem med på et bilde hvis mulig!

Det samme gjelder for artikler på nettsiden som deles på LinkedIn. Er eksterne personer sitert i artiklene? Tagg gjerne dem og firmaet de representerer. Det vil i de fleste tilfeller sørge for mer spredning og større engasjement.

5. Få med de ansatte

Jobb aktivt for å øke de ansattes engasjement, for engasjerte ansatte bidrar til å øke merkevarekjennskapen til din bedrift. Oppfordre gjerne ansatte til å publisere egne innlegg og delta i diskusjoner.

I tillegg har det stor verdi at ansatte deler innlegg som legges ut fra bedriftskontoen.

For å oppmuntre til spredning kan det være lurt å eksempelvis velge ut et innlegg i uken som de ansatte oppfordres til å dele.

Ønsker du å gå enda lenger finnes det verktøy som Smarp, DSMN8 og Sociabble, som hjelper de ansatte med å være mer aktive på sosiale plattformer.

Det er også lurt å gi de ansatte litt kursing i hvordan de bygger egen LinkedIn-profil. Profiler som har såkalt «toppklasse» er mer synlige, også i Google-søk.

6. Vis frem menneskene bak

Mennesker i feeden er alltid mer engasjerende enn illustrasjonsbilder. Vis frem menneskene bak, enten det er en ny tjeneste, et webinar eller en fagartikkel. Tagg dem gjerne, om de er komfortable med det, men ikke tagg mennesker som ikke er relevante for saken som publiseres i håp om å få «gratis» spredning.

7. Bruk tid på LinkedIn

Vær aktiv på vegne av bedriftskontoen. Lik og kommenter innlegg som er relevante for din bedrift og vær nøye med å svare når det kommer kommentarer på din bedrifts innlegg.

8. Bruk emojis

Alle er ikke like glade i emojis, men det viser seg at algoritmene premierer en emoji eller tre (men aldri mer enn 10). Så ikke vær redd for å bruke det, men sørg for at de har en funksjon og spiller på lag med budskapet.

Noen grunner til at emojis er en god idé:

  • De setter tonen
  • Letter stemningen
  • Vekker følelser
  • Bryter opp teksten

9. Finn måter som gjør din employer branding unik

LinkedIn er en god kanal for employer branding. Ta med følgerne «bak fasaden», gjerne både på godt og vondt. Vær ærlig og vis frem menneskene, oppgavene, prosjektene, kundene, og alt det andre som gjør bedriften til et interessant sted å jobbe. Vær både ærlig og kreativ i måten dere viser det fram, og husk at ikke alle blir motivert av å se ansatte som går på tur i fjellet eller er med på bedriftsfotball.

Relevante innlegg

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk