skjermdump av Teknisk Ukeblad med tittel "Fryker ny søkerflukt fra oljefag" med bilde av mange elever i et auditorium

Mer leservennlig design for Teknisk Ukeblad

For å løfte fram det redaksjonelle innholdet er Tu.no første avis i Norge som fjerner toppbanneret på forsiden. Designet står vår egen Andreas Nygaard for.

Teknisk Ukeblad har de siste årene, med redaktør Svein-Erik Hole i spissen, jobbet målrettet med hvordan nettsiden skal se ut og hvordan leserne responderer på innholdet. I går lanserte de nytt design. Iteo har vært med på denne prosessen, noe vi tidligere har beskrevet på bloggen vår. Andreas Nygaard var det naturlige valget til å hjelpe Teknisk Ukeblad over på ny publiseringsløsning.

– Å skape designet til en nettavis er en kontinuerlig prosess, hvor man hele tiden må iterere basert på statistikk og tilbakemelding fra brukerne. Et viktig mål for oss har vært å gjøre det enkelt å fortelle de gode historiene, og derfor har vi jobbet hardt for å lage en god verktøykasse som desken enkelt kan benytte seg av, forteller Nygaard.

Den nye forsiden dropper det utbredte toppbanneret, og skal gjøre det enklere for redaksjonene å ha forskjellige forsider basert på når på døgnet man besøker nettsiden. De har også skiftet til et responsivt design som tilpasser seg enheten man bruker, og slipper på den måten å vedlikeholde to versjoner av nettsiden.

Fjernet annonser

Nygaard forteller at de i tillegg til å fjerne toppbanneret har forsøkt å lage mer brukervennlige annonseflater. De har testet nye løsninger som skal være gunstige både av hensyn til det kommersielle og redaksjonelle.

Som leser vil du først og fremst møte det viktigste nyhetsinnholdet når du nå besøker www.tu.no. Designet er mer nedtonet og mindre støyende, noe som skal skape en mer behagelig seeropplevelse. Funksjonaliteten og lastetiden for mobil er også forbedret.

– Det du ser i dag er første versjonen av TU.no. Alt er ikke på plass ennå, og vi ser frem til å implementere mye nytt i månedene som kommer. Følg med, avslutter Andreas.

Andreas vil vi påstå er en av de ledende hodene på redaksjonelt design her i Norge. Han har tidligere også gjort en god jobb for Kilden Kjønnsforskning

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk