Redaksjonelt design for Kilden

Kilden kjønnsforskning.no ønsket nye nettsider for sitt nyhetsmagasin, fagtidsskrift og informasjonsarbeid. Målet med nye nettsider var å presentere forskningsresultater på en friskere og mer aktuell måte. I tillegg til redaksjonelt design ble det også levert ny logo som er bedre egnet for sosiale medier.

Da Kilden kjønnsforskning.no skulle ha ny nettside valgte de Iteo og Ramsalt. Iteo ble valgt på bakgrunn av sterke anbefalinger om en av våre egne ansatte, Andreas Nygaard, som tidligere har jobbet med nettsidene til Journalisten.no, Digi.no, Fagpressen.no, Teknisk Ukeblad og VG. Godt design på fagtidsskriftet for norsk presse er også årsaken til at Kilden, kontaktet vår designer.

Redaksjonell presentasjon av forskning

Organisasjonen produserer et nyhetsmagasin, har informasjonsansvar på vegne av norske kjønnsforskningsmiljøer og tar på seg andre prosjekter fra eksterne oppdragsgivere. Kilden får store deler av sin finansiering fra Norges forskningsråd. Deres nyhetsmagasin arbeider i tråd med pressens egne kjøreregler; redaktørplakaten og vær varsom plakaten. Deres journalist Ida Irene Bergstrøm var primus motor da den nye nettsiden skulle utformes:

– Jeg ble tipset om Iteo av Journalisten, som hadde gode erfaringer. Sidene til journalisten er jo fine, så det var en god arbeidsprøve. Det var i tillegg positivt at utviklerne i Ramsalt og Iteo allerede hadde jobbet sammen på andre prosjekter, sier hun.

Løfte frem journalistikken

Den gamle nettsiden var fra 2005, og godt utdatert. For en informasjonsenhet som Kilden er det en grov underdrivelse å si at en presentabel nettside er viktig.

– Det var litt krise for oss at vi lå så bakpå med nettsida. I tillegg hadde journalistikken vår utviklet seg over årene, og blitt det som folk flest forbinder med oss. Målet med nye nettsider var å presentere stoffet vårt på en friskere og mer aktuell måte slik at vi kunne nå ut til enda flere, sier Bergstrøm.

For å lykkes med dette har nyhetsseksjonen fått den tydeligste plasseringen. I tillegg er det jobbet mye med utformingen av artiklene, og ikke minst ble logoen og den grafiske profilen overhalt.

– Det er nå mye enklere å finne frem på sidene og informasjonen har fått en mye mer tiltalende design og plassering. Forskningsjournalistikken vår er noe av det folk kjenner oss for, så det var viktig å løfte frem og satse på dette.

Design som også funker i sosiale medier

Kilden har lenge fulgt pressens etiske retningslinjer og jobbet etter journalistiske prinsipper der etterrettelighet er rettesnoren. Dermed er nyhetsmagasinet nå også meldt inn i Fagpressen.

– Vi er veldig fornøyd med at vi klarer å ivareta alle rollene våre på den nye nettsiden. Tidsskriftet har fått supre sider, informasjonen er bedre strukturert, og vi får presentert oss selv og alle prosjektene våre på en mye tydeligere og synligere måte enn før.

Bergstrøm uttrykker at de er svært fornøyd med ny nettside og mer aktuell logo.

– Logoen funker som bare det. På nettsiden, men ikke minst i sosiale medier. Vi er superfornøyde med den nye K’en vår. Vi har også fått gode råd om- og hjelp til å bedre utseendet på nyhetsbrevene våre. Så her er det bare tommel opp, sier hun.

– Fargevalgene er jo også litt morsomme. Rosa og blått er de stereotype gutte- og jentefargene.

Siden nettsiden handler om kjønn og forskning er det gøy å leke litt med det – uten at det tar overhånd. For det ser ikke teit ut med det rosa og det blå, det er ikke overdrevet. Det er akkurat passe, runder hun av fornøyd.

Nettsiden er utviklet i Drupal. Våre venner i Ramsalt Lab sto bak prosjektet. Ønsker du en god diskusjon om de forretningsmessige gevinstene og fordelene med redaksjonelt design? Ta kontakt med Andreas

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *