«Mobile first» er en sykdom

Internettsykdommen vinner terreng. Den nyeste mutasjonen er «mobile only».

Mobilen gir et raskt og lett overblikk på farten, men det stopper der. Det er vindushandling.

Mulig jeg banner i kirka, og klart overskriften er ment å provosere, men «mobile first» er ikke en designfilosofi – det er en pest med høy smittefare. Stadig krever den nye ofre, og den nyeste mutasjonen heter «mobile only». Hvis målet er sidevisninger, og målgruppen ikke eier noe større, kan du godt designe for personsøkerskjerm. Ellers er det ødeleggende.

Finn.no er skrekkeksempelet. Mobilversjonen skal visstnok overta for standardsidene. Veldig kjekt om du ser etter en gratis krakk mens du sitter på kafé, men ellers? Portalen tjener ikke stort på sidevisninger. Ikke tjener de på gratistorget heller. Finn tjener penger på rubrikkannonser, fordi annonsene fungerer. Noen betaler, andre klikker seg inn, vurderer, og kjøper.

Vil annonser fungere hvis alt lages for mobil? Sagt på en annen måte: Vil du gi millioner for et hus du kun har sett på mobilen, eller hundretusener for en bil du fant på T-banen? Selvfølgelig går folk på visninger, prøvekjører, og ringer for å spørre om en jobb, men før de gjør den innsatsen vil de undersøke selv. De vil se store bilder, vurdere informasjon, og sammenlikne muligheter.

Mobilen er til vindushandling

Mobilen gir et raskt og lett overblikk på farten, men det stopper der. Det er vindushandling. Skal man gå mer i dybden går man enten over på PC-en, eller i verste fall til et nettbrett. Det gjelder like mye om man skal se an førermiljøet i en ny bil, vurdere utsikten fra ny balkong, eller veksle mellom stillingsannonser og bedriftsnettsider.

For Finn.no ligger det sikkert en rekke gode tanker bak. Mengder av trafikkdata jeg ikke har sett. Dessuten burde de ha utmerket innsikt i bruksmønsteret til brukerne. Kanskje Finn.no ble smittet av «mobile first» ved å se seg blinde på data, men smittet ble de uansett – og det er fryktelig leit.

Folk vil nemlig ikke ha mobilskjermer. De surfer mobilt fordi de vil ha tilgjengelighet og mobilitet, ikke fordi de vil ha informasjon i en bitteliten rute. Det er tydelig på telefonene som selges: Siden 2007 er skjermarealet omtrent firedoblet. Nettbrett blir også stadig større, og på mange måter mer og mer like «ekte» bærbare PC-er. Den nyeste gigant-iPaden er et godt eksempel.

Heldigvis er ikke sykdommen «mobile first» uhelbredelig. Kuren er plattformtilpasset design

Det finnes en kur mot «mobile first»

Smarttelefonen er et fantastisk verktøy, og har åpnet opp for uante digitale muligheter. Kall det gjerne en revolusjon. Men alt til sin tid. Hvis nettsiden din er «mobile first» ignorerer du den viktigste tiden brukerne er innom, den tiden som betyr noe for dem.

Google har også fått med seg dette, og pekte allerede i fjor vinter på at «mobile first» ikke er holdbart når 90 prosent av brukerne flytter seg mellom enheter underveis i et oppgaveløp. Selv om Google bruker dette som et argument for hvordan man skal plassere annonsene sine må nødvendigvis den samme analysen være gyldig for alt innhold på nett.

Heldigvis er ikke sykdommen «mobile first» uhelbredelig. Kuren er plattformtilpasset design. Det kan være en egen mobilutgave som leverer informasjon tilpasset den kjappe, lettbeinte modusen mobilbrukerne er i. Det kan være responsive sider som krymper innholdet etter skjermstørrelsen. Måten du løser det på er mindre viktig så lenge du leverer det brukerne – alle brukerne – trenger.

Alternativt kan du blåse en lang marsj i alle som surfer på nett fra kontorer og klasserom, og heller gå løs på den neste mutasjonen av «mobile first» før den også blir trendy i visse kretser. Men la meg bare si at du får ikke meg til å kjøpe leilighet fra en «smartklokke only» nettside.

Få nyheter og våre beste caser rett i innboksen din.

Årets byrå logo
BBN - The world's B2B agency logo
Google Partner
Iteo Hubspot Solution Partner Program
Iteo bra søk