25 prosent færre henvendelser med ny nettside for kommunen

Designet på nye nettsiden til Aurskog-Høland kommune har gitt merkbare resultater på kort tid. – Nettsiden er nå blant de beste i kommune-Norge gjennom enkel navigasjon og ved å gi folk den kvaliteten og respekten de fortjener, ifølge kommunens kommunikasjonsansvarlige.

Aurskog-Høland kommune med slagordet, «den romslige kommunen» må som mange andre i offentlig sektor, få til mye på små budsjetter. Dette var også utgangspunktet da ny nettside skulle designes og utvikles. Vi har pratet med den digitale ildsjelen og kommunikasjonsrådgiveren Espen Bråthen om prosessen. I tillegg kan du lese kommunens egen beskrivelse. Intensjonen med den nye nettsiden var å gjøre det enklere å navigere blant kommunens tilbud og tjenester.

– Den gamle siden var så tungvint at vi nesten ikke fant frem selv, sier Bråthen, kommunikasjonsrådgiver i kommunen.

Bråthen og Thomas Grønnerød-Hemmingby ledet prosjektet som ble startet med solid grunnarbeid.

– Før vi engasjerte hjelp ville vi først avdekke behovene. Det gjorde vi med en undersøkelse mot ansatte og innbyggere. Dette ga verdifull innsikt til kravspesifikasjonen, sier Bråthen.

- Før vi engasjerte hjelp ville vi først avdekke behovene. Det gjorde vi med en undersøkelse mot ansatte og innbyggere. Dette ga verdifull innsikt til kravspesifikasjonen, sier Bråthen.

– Før vi engasjerte hjelp ville vi først avdekke behovene. Det gjorde vi med en undersøkelse mot ansatte og innbyggere. Dette ga verdifull innsikt til kravspesifikasjonen, sier Bråthen.

Brukervennlig design

I tillegg til å gjøre det raskt å finne rett informasjon, var det også viktig at det skulle være enkelt å publisere for kommunenes mange innholdsprodusenter. Suksess skulle måles på færre telefoner og e-poster, kort og godt ved at publikum enklere fant den informasjonen de behøvde. Færre henvendelser gir bedre tid til å sikre god tjenesteyting til kommunens innbyggere.

– Kommunen har ikke så mange innbyggere, men er kjempestor i areal. Vi har mange eldre og det er utfordrende å kommunisere med så mange. Vi gjør mange grep for å sikre at informasjon kommer ut, blant annet ved å sende en informasjonsbrosjyre til husstandene nå før jul som er bygget på den nye nettsiden. Ved at de eldre ser hvor enkelt det er å finne informasjon nå, håper vi på enda større digitalt engasjement.

Spennende samarbeid

For å utvikle nettsiden ble Iteo valgt til webdesign og strategisk rådgivning mens Making Waves skulle lage den tekniske løsningen.

– Jeg visste fra tidligere at Iteo var en super gjeng som har som norm å levere gode resultater til sine kunder. Vi merket fra første øyeblikk at kjemien var der. Samarbeidsklimaet har vært godt gjennom hele prosessen. Jeg vil varmt anbefale Iteo til andre, sier Bråthen.

Innholdsmarkedsføring og spredning av budskap er sentrale oppgaver for Bråthen.

– Vi skal levere riktig og god informasjon til våre interessenter. Det handler om å forklare så alle forstår det. Ergo må vi gjøre det fra en nettside som folk forstår hvordan de skal bruke. Vi har utfordret hverandre i prosjektet og endt opp med en nettside som jeg mener er best i kommune-Norge. Dette er naturligvis subjektivt, men jeg har vært inne på alle kommune-nettsteder og ikke funnet noen jeg mener er bedre, sier Bråthen og hevder designet og brukervennligheten er årsaken.

– Jeg visste fra tidligere at Iteo var en super gjeng som har som norm å levere gode resultater til sine kunder. Vi merket fra første øyeblikk at kjemien var der. Samarbeidsklimaet har vært godt gjennom hele prosessen. Jeg vil varmt anbefale Iteo til andre, sier Bråthen.

Merkbare resultater

En nedgang i antall henvendelser har vært et prioritert mål for kommunen i flere år. Siden den nye siden ble lansert er antall telefoner redusert med inntil 25 prosent. Sammenlignet med 2012 da man gjorde de første grepene er antall innkommende samtaler nærmest halvert. Tall fra Google Analytics viser at siden løsningen tilpasser seg alle skjermer (responsiv design) får man stadig flere besøkende fra mobile enheter som brett og telefon.

Siden den nye siden ble lansert er antall telefoner redusert med inntil 25 prosent.

– Vi har økt antall mobile økter med 41 prosent kun siden lanseringen i september. Dette er en del av å oppnå vårt mål med å treffe flere innbyggere. Vi har fått 400 nye unike brukere den siste måneden som vi ikke hadde i 2013. I samme periode har vi nesten doblet antall innganger fra sosiale medier, sier Bråthen

Kommunen har også registrert økt interesse på jobb- og karrieresidene på den nye nettsiden.

– Besøkstallene er opp 20 prosent og vi får stadig flere søkere på nye stillinger, sier Bråten

Mange positive tilbakemeldinger

– De ansatte på servicekontoret har nå bedre tid til å levere kvalitet, sier Bråthen som er klar på viktigheten av neste steg.

En nettside er aldri ferdig. Bråthen og hans kolleger jobber med kontinuerlig forbedring og da med innholdsproduksjonen. Motivasjonen kommer med å vite at de har oppnådd veldig mye allerede:
– Kolleger, administrasjonen, politisk ledelse og sambygdinger: Jeg har kun fått positive tilbakemeldinger. Det beste rådet jeg kan gi andre er å tenke på innbyggerne/brukerne når man skal planlegge noe nytt. Gjør god research og undersøkelser i forkant og bygg et godt omdømme gjennom å gi folk den kvaliteten og respekten de fortjener, avslutter Bråthen.

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Lyst til å kommentere?
Bidra gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *