Iteo og Fanbooster skal sammen vise B2B-markedsførere hvor smart det er å ta en strategisk tilnærming til Facebook. Først skal Norge vinnes, deretter skal Iteo hjelpe Fanbooster ut i sitt verdensomspennende nettverk.
– Mennesker kjøper av mennesker, ikke merkevarer.
– Mennesker kjøper av mennesker, ikke merkevarer. Derfor må man være i kanaler der man kan bygge tillitt. Beslutningstagere logger ikke av jobben selv om de går hjem fra jobb og er mest aktiv på Facebook etter arbeidstid, sier Erik Eskedal, digital strateg i Iteo. Han er kjent som en av Norges fremste eksperter på B2B digital markedskommunikasjon.
Byrået skal nå sammen med Fanbooster overbevise norske markedsførere om hvorfor de skal prioritere Facebook som kanal for å nå andre virksomheter. Iteo er spesialisert på B2B digital markedskommunikasjon og Fanbooster utvikler og leverer plattformer for engasjement på Facebook.
– Som landets fremste spesialiserte kommunikasjonsbyrå for B2B, er det naturlig at målet er å bli Norges fremste aktør for B2B på Facebook, forteller Eskedal.
Samarbeidet skal lanseres på Fanboosters kundearrangement i Oslo 2. november. Det innebærer en langsiktig satsning for å få flere B2B-markedsførere til å innse hvor viktig Facebook er for å nå ut med troverdig innholdsmarkedsføring på en kostnadseffektiv og svært virksom måte. Samarbeidet innebærer også at Iteo skal presentere Fanbooster for sitt globale byrånettverk for B2B. BBN er verdens fremste byrå for B2B-markedsføring med nær 1000 bransjespesialister over hele verden.
Eskedal og Fanboosters styreleder, Olav Eggum, fremhever at det finnes store uforløste Facebook-potensial for virksomheter som skal påvirke andre virksomheter. I satsningen skal Iteo stå for strategisk rådgivning og operative leveranser, mens Fanbooster leverer plattformen for kundeengasjement og smart annonsering. Fanboosters løsninger tilbyr annonsering, kampanjehåndtering, publisering og kundeadministrasjon – alt virksomheter behøver for å nå ut til- og engasjere sine målgrupper på Facebook. Iteo kan vise til flere kampanjer der selskapet har levert svært gode B2B-resultater med plattformen.
På ti år er Facebook blitt den største og mest etablerte sosiale mediekanalen som folk tilbringer aller mest tid på. Plattformen er blitt en del av den daglige rutinen, privat men også på jobb. For virksomheter er det derfor blitt viktig å være aktivt tilstede for å påvirke og fortelle sine kunder at de kan hjelpe dem med å løse sine problemer.
B2B-bedrifter må gi kundene verdi på Facebook
Facebook har over tre millioner brukere i Norge og over to milliarder på verdensbasis. Statistikken bekrefter også at 91 prosent av B2B-innkjøpere deltar i et eller flere sosiale medier.
– Innen B2B er det ofte mange beslutningstagere i en kjøpsprosess. Både de som fatter beslutningen og ikke minst de som påvirker. Det er viktig å lage innholdet som gir god og troverdig informasjon til disse, og bruke relevante kanaler for å sikre at de får tilgang til tekster eller videoer på sine egne premisser, sier Olav Eggum som er styreleder og grunnlegger av Fanbooster.
– Kjøpere som er eksponert for en merkevare i sosiale medier har større sannsynlighet for å søke etter det samme selskapet når det rette behovet skulle melde seg. Undersøkelser viser at vi ikke stoler på selgere. Derfor er det så viktig å være tilstede på plattformer der vi kan påvirke venners venner, sier Eggum.
Det fremheves at B2B-markedsførere kan bruke Facebook gjennom hele kundereisen fra den kostnadseffektive «top of mind» påvirkningen, til den mer salgsutløsende «friend of mine» effekten.
I tillegg fremheves det at Facebook kan brukes til alle steg i påvirkningsprosessen, fra å være et business intelligence verktøy for innsikt og beslutningsgrunnlag, til segmentering, distribusjon, engasjement og konvertering. Dette i tillegg til relasjonsbyggende aktiviteter mot både interne og eksterne målgrupper.
– En viktig faktor ved B2B-kommunikasjon er å knytte kundene nærmere bedriften, være synlige og skape dialog som styrker relasjonen også mellom salgsmøtene. Dermed er det smart å bruke en kanal som brukes veldig mye og av veldig mange, som er svært kostnadseffektiv og gir målbare resultater, sier Eskedal.